SKIP TO CONTENT
TWEE EEUWEN INNOVATIE

INNOVATIES VAN PEUGEOT

 

INNOVATIES VAN PEUGEOT

Door in te zetten op onderzoek en ontwikkeling, heeft PEUGEOT altijd snel weten in te spelen op de noden van de tijd. Vandaag de dag is innovatie meer dan ooit de sleutel tot succes in de autosector.

 

1890

DE EERSTE BENZINEGEDREVEN 4-WIELER UITGERUST MET EEN DAIMLER-MOTOR

Armand Peugeot verliet het stoomprincipe ten gunste van benzine en produceerde de eerste 4-wieler met een benzinemotor van Peugeot: het Type 2. Dit model was uitgerust met een Daimler-motor.

1929 

LANCERING VAN DE 201

Dit was de eerste wagen met een registratiesysteem waarbij het cijfer nul in het midden werd gebruikt. Het was ook de eerste wagen ter wereld met autonome voorwielen die in serie werd geproduceerd (1931). Dankzij het succes ervan kon PEUGEOT de economische crisis eind jaren twintig doorstaan.

 

1934

DE EERSTE WAGEN MET EEN OPEN DAK: DE 401 ECLIPSE

Dit werd nog eens dunnetjes overgedaan op de modellen 401, 402 en 601 en vervolgens op de types 206, 207, 307 en 308 CC (gepatenteerd Paulin-systeem).

1936

DE EERSTE PRODUCTIE VAN DIESELMOTOREN IN SOCHAUX (HL50)

PEUGEOT commercialiseerde al sinds 1928 dieselmotoren en lanceerde de HL50-dieselmotor. Hij werd op alle PEUGEOT-bestelwagens gemonteerd en daarna op het limousinemodel 402. De productie werd in 1939 stopgezet toen de Tweede Wereldoorlog zich doorzette.

1941

PRODUCTIE VAN DE VLV, DE KLEINSTE ELEKTRISCHE WAGEN

Ontwikkeling van de VLV (Véhicule Léger Électrique - Light Electric Vehicle) in een reeks van 377 exemplaren, als oplossing voor de opkomende brandstofbeperkingen. Later zou de Electric 106 het wereldrecord op het vlak van verkoop van milieuvriendelijke wagen vestigen.

1955

LANCERING VAN DE 403 EN DE EERSTE SAMENWERKING MET PININFARINA

De PEUGEOT 403 was de eerste Franse wagen die in serie werd uitgerust met een dieselmotor en werd in 1959 ook de eerste auto ter wereld die werd uitgerust met een elektromagnetische koppelingsventilator (PEUGEOT-patent).

1965

LANCERING VAN DE 204

De 204 is de eerste auto met voorwielaandrijving van PEUGEOT, bestaande uit een lichtmetalen motor met bovenliggende nokkenas, een transversale versnellingsbak, vier onafhankelijke wielen en schijfremmen vooraan.

1967

LANCERING VAN DE KLEINSTE ALUMINIUM DIESELMOTOR TER WERELD

In 1973 zouden alle PEUGEOT-stationwagens ermee worden uitgerust.

1998

HDi-DIESELMOTOREN ONTHULD

De HDi-dieselmotoren werden voor het eerst gelanceerd in de 406. Het common rail-systeem verbeterde de prestaties, verminderde het brandstofverbruik en beperkte de uitstoot van vervuilende stoffen.

De BlueHDi-technologie wordt sinds 2013 gebruikt en getest in SUV's en stationwagens van PEUGEOT en vermindert de NOx-uitstoot met 90%, en de fijnste deeltjes zelfs met 99,9%. 

2000

PEUGEOT lanceerde de eerste PF-filter (Particle Filter) ter wereld op de 607.

2011

PEUGEOT HEEFT MET DE VOLLEDIGE HYBRIDE 4 IN DE 3008 ALS EERSTE TOEGANG TOT EEN ANDERE WERELD.

Het type bood een brandstofbesparing van 35%, een CO2-uitstoot van 99 g en een zero CO2-uitstootmodus.

2015-2016

MOTOR VAN HET JAAR IN DE 1 L- TOT 1.4 L-CATEGORIE

Op de 17e en 18e editie van de "International Engine of the Year Awards" in Stuttgart, reikte de jury van internationale journalisten de "Engine of the Year"-awards 2015 en 2016 in de categorie 1.0 l tot 1.4 l uit aan de 3-cilinder PureTech 1.2 l turbobenzinemotor, die werd ontwikkeld door de PSA Group.