SKIP TO CONTENT

DE NIEUWE E-2008: HET VERHAAL VAN EEN RENAISSANCE

9 Juni 2023

6 minuten leestijd

Wil je al onze artikels ontvangen? Schrijf je hier in
Mei is voorbij en de lente loopt alweer op zijn laatste benen. We staan aan de vooravond van de zomer, klaar om volop te profiteren van de weldoende vernieuwing van de natuur. Bij Peugeot begint de nieuwe zomerperiode in het teken van innovatie met de komst van de nieuwe E-2008. Na zijn facelift staat de SUV-ster van het merk van de Leeuw opnieuw in de schijnwerpers én presteert hij beter dan ooit tevoren. 
Rome werd niet in één dag gebouwd, maar dat geldt ook voor de nieuwe E-2008! De vernieuwing van een wagen is een langetermijnproject dat uit verschillende fasen bestaat. Marion Bouvier (productmanager bij Peugeot) en Pierre-Paul Mattei (projectmanager bij Peugeot) leggen uit hoe wagens van Peugeot nieuw leven wordt ingeblazen.

Hoe bereid je het nieuwe design van een wagen voor? 

Modernisering: de sleutel van het proces

Pierre-Paul Mattei : 

"Ik zeg meestal dat wij, ontwerpers, een soort van multisensorische sponzen zijn. Sociale, ecologische, architecturale of artistieke trends: alles inspireert ons. Wij zitten in het hart van alles wat beweegt en ons artistieke werk wordt gevoed door ons begrip van de wereld zoals hij nu is en zoals hij er in de toekomst zal uitzien. 

Natuurlijk letten we goed op wat onze concurrenten doen op het gebied van creativiteit en durf, maar we cultiveren ook onze eigen geschiedenis. Peugeot is een merk met een sterke identiteit en een zeer nauwkeurig, voortdurend bijgewerkt traject. Dat traject vormt ook de leidraad voor ons werk als ontwerpers en leidt ons op het gebied van formele taal en signatuur. 

Als het gaat om een herontwerp van een wagen, zijn identiteit en moderniteit onze sleutelwoorden. Ons belangrijkste doel: aansluiting vinden bij de moderne autowereld van dit moment. Dat is wat ons werk écht stuurt."

Marion Bouvier : 
Wat het product betreft, ligt onze prioriteit bij de analyse van de feedback van klanten om erachter te komen wat ze goed vinden aan de wagen en wat beter moet op het vlak van technologie en infotainment. Dankzij de kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken die we tot onze beschikking hebben, kunnen we onszelf ook vergelijken met de concurrentie.

Respecteer de juiste timing

Marion Bouvier : 

De vernieuwing van een wagen gebeurt ongeveer 4 jaar nadat hij voor het eerst op de markt is gebracht. Na een volledig jaar op de markt kijken we naar de verkoopresultaten. Vervolgens stellen we de briefing en de stylingscenario's op. De twee jaar voor de herlancering worden gebruikt om de wagen te verfijnen. Onze productplannen worden ruim op voorhand vastgelegd, zodat het volledige Peugeot-gamma dat in de showrooms wordt gepresenteerd altijd consistent is. 

Afhankelijk van de technologische vooruitgang en de feedback van klanten kunnen we de reikwijdte van de oorspronkelijk geplande transformatie echter uitbreiden. Zo evolueerde ons plan voor de E-2008 mee met de doelstelling van het merk om tegen 2030 een 100% elektrisch rijbereik aan te bieden. De uitdaging is om de algemene efficiëntie van de wagen aan te passen aan de noodzakelijke technologie voor een groter rijbereik.

Pierre-Paul Mattei : 
Ik zou daaraan willen toevoegen dat het belangrijk is dat het gamma coherent blijft. Als een klant een verkooppunt bezoekt, moet hij niet de indruk hebben dat hij aan de ene kant met oude wagens en aan de andere kant met moderne wagens wordt geconfronteerd.

Achter de schermen bij de ontwikkeling van de nieuwe E-2008

Niets gaat verloren, niets wordt gecreëerd: alles wordt getransformeerd

Pierre-Paul Mattei:
Als we een stijl willen herontwerpen, is onze belangrijkste creatieve beperking de homogeniteit van de wagen. Een vernieuwing is geen creatie waar je vanaf nul begint: 80% van de wagen wordt vernieuwd. We moeten consistent blijven met het oorspronkelijke ontwerp. Dat bepaalt onze grenzen, ook al proberen we zo creatief mogelijk te zijn. Ik geniet echt van het proces om een ontwerp te vernieuwen. Ik vergelijk het wel eens met de korte kür in het kunstschaatsen: bepaalde onderdelen zijn verplicht en moeten dus deel uitmaken van elke kür, maar er is ook ruimte voor persoonlijke artistieke expressie. Het is echt een intellectuele discipline. 

Stapsgewijze vernieuwing

Pierre-Paul Mattei : 
De levenscyclus van een wagen duurt ongeveer 8 jaar en de vernieuwing van het ontwerp vindt halverwege deze cyclus plaats. Om de transformatie te implementeren, geeft het merk een briefing met daarin de verwachtingen en de eventuele correcties die moeten worden aangebracht. De designcompetitie gaat dan van start: er worden verschillende ontwerpen voorgesteld en zodra de keuze is gemaakt, wordt het ontwerp gefinaliseerd, rekening houdend met de verschillende beperkingen. Daarna volgt de aanpassing van de productiefaciliteiten voor de productie van de nieuwe wagen. Het volledige proces duurt ongeveer 2 jaar. We beginnen dus al na te denken over de vernieuwing van een gloednieuw model zodra het zijn tweede levensjaar heeft bereikt.
Marion Bouvier : 
We geven onszelf dus 2 jaar de tijd om te observeren hoe de wagen het doet op de markt, afhankelijk van het land, en om de nieuwe stijl voor te bereiden. Dat is de periode die we nodig hebben om de nodige veranderingen door te voeren.

Doelstellingen bepalen

Marion Bouvier: 

Voor de nieuwe uitvoering van de E-2008 stelden we drie hoofddoelen voorop:

 

  • Het design bijwerken om de SUV aantrekkelijker te maken en beter te laten aansluiten op het gamma. Design is een belangrijk aandachtspunt voor onze klanten.
  • De technologie en connectiviteit van de wagen verbeteren. 
  • Tegen 2030: Een 100% elektrisch Peugeot-gamma aanbieden. Daarom is het belangrijk om de E-2008 in de eerste plaats als elektrische wagen te installeren en ervoor te zorgen dat hij een rijbereik van minstens 400 km heeft.
Marion Bouvier: 

Voor de nieuwe uitvoering van de E-2008 stelden we drie hoofddoelen voorop:

 

  • Het design bijwerken om de SUV aantrekkelijker te maken en beter te laten aansluiten op het gamma. Design is een belangrijk aandachtspunt voor onze klanten.
  • De technologie en connectiviteit van de wagen verbeteren.
  • Tegen 2030: Een 100% elektrisch Peugeot-gamma aanbieden. Daarom is het belangrijk om de E-2008 in de eerste plaats als elektrische wagen te installeren en ervoor te zorgen dat hij een rijbereik van minstens 400 km heeft.

De merkwaarden overbrengen

Allure, Excellentiee, Emotie: een nieuwe focus

Het nieuwe logo bezorgt de wagen een nieuwe dimensie van Allure. De verlichte bewegwijzering straalt ook een hoogwaardige stijl uit, vooral dankzij de drie grote klauwen en de radiatorgrille in koetswerkkleur.
Het nieuwe logo bezorgt de wagen een nieuwe dimensie van Allure. De verlichte bewegwijzering straalt ook een hoogwaardige stijl uit, vooral dankzij de drie grote klauwen en de radiatorgrille in koetswerkkleur.
Rijplezier is emotie nummer één. Daarom gaven we de i-cockpit een nieuwe look: stijlvoller en technologischer, met 10-inch HD-schermen. Het 3D-instrumentenpaneel is grafisch opnieuw ontworpen, 100% aanpasbaar en meer geconnecteerd.
Rijplezier is emotie nummer één. Daarom gaven we de i-cockpit een nieuwe look: stijlvoller en technologischer, met 10-inch HD-schermen. Het 3D-instrumentenpaneel is grafisch opnieuw ontworpen, 100% aanpasbaar en meer geconnecteerd.
Excellentie komt van de nieuwe, krachtigere 100% elektrische motor: dankzij de nieuwe batterijen stijgt het vermogen met 15%, van 136 naar 156 pk.  Het rijbereik bedraagt nu 406 kilometer.
ONTDEK AL ONZE ARTIKELS