SKIP TO CONTENT

1 augustus 2022

4 minuten leestijd

Wil je al onze artikels ontvangen? Inschrijven
PEUGEOT 508 : HET ONTSTAAN VAN EEN ONTWERP

Een nieuwe wagen ontwerpen is een verhaal. Het verhaal van een potloodstreep die geleidelijk verandert, van prototype tot prototype, tot het een echte wagen wordt.

 

Dit zijn de 5 belangrijkste fasen in de creatie van de PEUGEOT 508, een proces dat drie tot vijf jaar duurt. Het verhaal van een conceptie in beeld gebracht door het geïnformeerde en nieuwsgierige oog van fotograaf Michel Setboun.

STAP 1: DE ONTSTAAN VAN EEN ONTWERP
De draagtijd van een wagen begint met een echte artistieke creatie. Geen digitaal, geen andere technologie dan de hand, het gebaar: een lijn op een simpele witte pagina. Regel na regel komt de verbeelding van de maker tot leven en krijgt de wagen vorm terwijl hij inspiratie opdoet.

De schets komt dan in handen van het ontwerpteam. Zijn rol is om een ​​ontwerp te maken dat voldoet aan het product en de technische instructies. Verwachte services, technische keuzes, productteam en klantverwachtingen: niets wordt aan het toeval overgelaten. Aan het einde van deze fase worden twee eerste modellen gemaakt: een digitale modellering en een fysiek model in synthetische klei.

 

Het ontwerpteam verfijnt het ontwerp in het Virtual Reality Center om de haalbaarheid van bepaalde ideeën te onderzoeken.

 

Ondertussen werkt de studio Colors and Materials aan de ontwikkeling van carrosseriekleuren en interieurharmonieën.

STAP 2: VAN ONTWERP TOT VERVAARDIGING VAN DE 508
Rechtstreeks uit de verschillende werkplaatsen van het ontwerpteam en na een fase van convergentie tussen de ontwerpteams en de technische teams, gaat de toekomstige wagen de industrialisatiefase in. Het productieproces bestaat uit vijf fasen. Laten we door de deuren van de fabriek gaan om de achter de schermen van de productie van de 508 te kijken.
Stempelen
Uit een rol plaatstaal worden de verschillende elementen van de carrosserie ontworpen.
Schoenen
De carrosserie krijgt vorm met de assemblage van plaatstalen onderdelen door middel van laserlassen. De 508 profiteert van een techniek die door bepaalde premiumfabrikanten wordt gebruikt: lassen versterkt door structurele verlijming. De aluminium onderdelen worden geassembleerd door middel van klinken of clinchen.
Het schilderij
De doos, nog kleurloos, is klaar om zijn kostuum van licht aan te trekken: kleur. Dit wordt aangebracht na onderdompeling in anti-corrosiebaden en het coaten met meerdere lagen primers. Een afwerkingslak brengt de finishing touch aan de kleur.
Montage
Cruciale fase waarin de wagen echt vorm gaat krijgen. Net als bij een puzzel worden alle elementen die op verschillende plaatsen zijn gemaakt in elkaar gezet. Het is het hoogtepunt van een lang proces: de magie gebeurt, de wagen komt tot leven.
Kwaliteitscontrole en lektest
De nieuwe wagen wordt onderworpen aan een strenge laatste kwaliteitscontrole. Dit om te controleren of de constructiespecificaties nauwgezet zijn nageleefd.
STAP 3: DE 508 TEST DE WEG EN DE CONCURRENTEN
Het is de vuurdoop voor de nieuwe 508! Over duizenden kilometers wordt het (gecamoufleerde) voertuig getest op alle soorten wegen, in alle weersomstandigheden, zelfs de meest vijandige. Een traject die tevens een gelegenheid is om de hybride versie van de 508 te testen en het laadnetwerk in Europa te analyseren.

Parallel met modellen van andere merken worden tests uitgevoerd voor de evaluatie van gedrag bij hoge snelheden.

 

In het PEUGEOT-testcentrum worden rijtests afgenomen. Daar wordt het gedrag van carrosseriecomponenten en massaverbindingen beoordeeld.

STAP 4: DE OFFICILE PRESENTATIE VAN DE NIEUWE 508

De 508 verscheen voor het eerst in de schijnwerpers in maart 2018, op de Autosalon van Genève: "the place to be" voor de presentatie van elk nieuwe wagen. Een geslaagd debuut, want journalisten zijn vol lof over het strakke design en de brutaliteit van het nieuwe topmodel van het Leeuwenmerk.

 

Het begin van een succesverhaal dat werd voortgezet met een openbare presentatie van de 508 stationwagen en de plug-in hybride versie, als wereldpremière op het Autosalon van Parijs 2018.

STAP 5: 508 PSE PLUG-IN HYBRID OPENT HET TIJDPERK VAN DE NEO-PERFORMANCE

Een berline en sportieve versie, de 508 PSE is de krachtigste PEUGEOT ooit in de serie geproduceerd door het Leeuwenmerk. Met zijn plug-in hybride technologie en zijn 360 pk verdeeld over drie motoren (een verbrandingsmotor en twee elektrische), is het ontwerp van de PEUGEOT 508 PSE rechtstreeks gebaseerd op het onderzoek en de technische vooruitgang die door PEUGEOT SPORT zijn ontwikkeld.

Het ontwerp van wedstrijdwagens zoals de PEUGEOT 9X8 (die zijn wedstrijddebuut maakte in Monza, voor de 4e ronde van het FIA World Endurance Championship 2022) is inderdaad een permanent laboratorium voor de ontwikkeling van sportmodellen uit het gamma.

Bovendien is het PEUGEOT SPORT ENGINEERED-label volledig geïntegreerd in de energietransitie: het biedt een nieuw soort deugdzame prestaties, een perfecte alliantie tussen sportiviteit en technologie. De 508 PSE hybride breekt daarmee een CO2-emissierecord, goedgekeurd volgens het WLTP-protocol bij 46 g CO2/km, het equivalent van 2,03 l/100 brandstofverbruik.
Ontdek al onze artikelen