SKIP TO CONTENT

DE WORLD MOTOR SHOW ZIET ER NOG STEEDS GOED UIT MET PEUGEOT

12 oktober 2022

8 minuten leestijd

Wil je al onze artikels ontvangen? Inschrijven

Het moment is aangebroken, het is tijd voor het autosalon van Parijs!

 

Na de aflasting in 2020 als gevolg van de Covid-19 pandemie, maakt het Autosalon van Parijs van 17 tot 23 oktober zijn grandioze terugkeer in de Porte de Versailles: dé gelegenheid voor het merk met de Leeuw om opnieuw te bewijzen dat stijl echt deel uitmaakt van zijn DNA. 

 

Een terugblik op verschillende demonstraties van de stijl en aanwezigheid van Peugeot in de geschiedenis van het legendarische Autosalon van Parijs. 

2022 — De bol: een adembenemende vertoning 

 

Dit jaar wordt de nieuwe 408 op de Show gepresenteerd in een adembenemende vertoning die de wetten van de zwaartekracht lijkt te tarten. Hoe kan de nieuwe PEUGEOT 408 op zijn kop staan of draaien om op zo'n ongekende manier te bewegen? Het antwoord is de transparante "bol" die de wagen omgeeft en hem vanuit elk opzicht laat zien.

Om meer te weten te komen over deze buitengewone installatie, kan je de video bekijken waarin de geheimen van de vervaardiging van de Sphere worden getoond, voordat je hem live komt ontdekken op de Peugeot-stand op het Autosalon van Parijs in 2022.

Een korte geschiedenis van de Mondial de l'Auto

Het begon allemaal in 1895 met de oprichting van de Automobile Club de France, die tot doel had het autorijden te bevorderen. Zo bedacht en organiseerde de A.C.F. de eerste internationale auto-, fiets- en sporttentoonstelling in de Tuilerieën in Parijs in 1898.

Een amusante anekdote: om op deze eerste show te worden tentoongesteld, moesten de wagens de afstand van Parijs naar Versailles naar Parijs afleggen (ongeveer 40 km) om te bewijzen dat ze zich zelfstandig konden voortbewegen. 

 

Het evenement was een succes: 140.000 mensen kwamen deze eerste Paris Motor Show in de Jardin des Tuileries ontdekken. 

 

In 1901, na een jaar uitstel vanwege de Wereldtentoonstelling, werd de maand oktober de traditionele openingsmaand van het Parijse Autosalon, dat meer dan 60 jaar in het Grand Palais bleef. Na een doorslaand succes werden de gevolgen van de crisis van de jaren dertig voelbaar: in 1938 verwelkomde de Show slechts 538 exposanten. De periode na de Tweede Wereldoorlog zag een bloeiende terugkeer met 810.000 bezoekers voor de editie van 1946.

 

Gezien het succes verhuisde het Autosalon in 1962 naar het expositiecentrum Porte de Versailles. Sinds 1976 wordt het elk even jaar gehouden. Het is nu de grootste autoshow ter wereld met meer dan een miljoen bezoekers.

De stijl van Peugeot maakt deel uit van de geschiedenis van het Autosalon van Parijs

Een prestigieus evenement bij uitstek, de Mondial de l'Auto is altijd de plaats geweest voor allerlei stoutmoedigheden en trends. Peugeot heeft zich niet vergist en heeft regelmatig zijn stempel en zijn stijl gedrukt door van dit evenement gebruik te maken om enkele van zijn meest emblematische wagens voor te stellen. Hier zijn een paar voorbeelden om zonder mate van te genieten! 

 

Peugeot, een pionier van de automobielindustrie, die zich reeds in de concurrentiestrijd heeft onderscheiden, is eveneens op alle tentoonstellingen aanwezig. Het merk met de Leeuw toont zijn knowhow en zijn technisch meesterschap: het Autosalon is een gelegenheid om het publiek zijn innovaties aan te bieden.

1934  Peugeot 401 en 601 Eclipse

In oktober 1934 combineerde Peugeot stijl met technologie en introduceerde de 401 en 601 "Eclipse". Deze eerste coupé-transformables, of coupé-cabriolets met een elektrisch inklapbare hardtop, waren de grootste vernieuwing in carrosserie van de afgelopen twintig jaar.

1935 — Peugeot 402

Op de Autosalon van Parijs in 1935 waren de bezoekers ademloos! De nieuwe prestige sedan van de Peugeot-fabrieken onderscheidde zich door zijn zogenaamde "Sochaux spindle" lijn. Deze is geïnspireerd op de industriële ontwerpbeweging Streamline, ontstaan uit de aerodynamische vorm van de waterdruppel. De 402 valt vooral op door zijn achter de grille verborgen koplampen.

1948 — PEUGEOT 203

Het is ongetwijfeld een van de sterren van de 1948 Paris Motor Show. Deze traditionele berline was gericht op een publiek dat al gehecht was aan het merk met de Leeuw. Een succesvolle weddenschap! In 12 jaar werden in Sochaux bijna 700.000 eenheden geproduceerd.

1968 — PEUGEOT 504

Als perfecte synthese van het werk van de werkplaats Pininfarina Italian Style, die de lijn ontwierp, en de huisstijl van Paul Bouvot, die de voorkant ontwierp, zou de 504 berline aanvankelijk in het voorjaar van 1968 worden gepresenteerd. Door de "gebeurtenissen" van mei 68 werd het debuut echter uitgesteld. De elegante jurk verbergt bewezen motoren en zijn robuustheid zal hem voor vele jaren tot een van de onbetwiste koninginnen van de markt maken. 

1984 — PEUGEOT 205

Hij werd voorgesteld in februari 1983, maar het duurde tot 1984 voordat Peugeot zijn legendarische 205 tentoonstelde. Reeds bekroond met zijn overwinningen in het Wereldkampioenschap Rally, schittert hij op de Mondial de l'Automobile! Bijna 40 jaar geleden gepresenteerd, en nog steeds in het straatbeeld! Dit is een onweerlegbaar bewijs van zijn indrukwekkende populariteit en robuustheid.

2000 — PEUGEOT 206 CC

De 206 luidt het nieuwe millennium met brio in op het Autosalon van Parijs. Het publiek werd duidelijk verleid door de coupé cabriolet versie van deze kleine stadsauto. De 206 is de meest geproduceerde Peugeot in de geschiedenis, met meer dan 8 miljoen geproduceerde exemplaren. Dit record is ook te danken aan zijn CC-versie, geïnspireerd op de coupé-transformables van Peugeot uit de jaren dertig, met een prachtig design en zonder directe concurrentie in zijn categorie.

2012 — PEUGEOT ONYX

Peugeot Onyx is de supercar van de 21e eeuw, bedacht door het merk met de Leeuw en gepresenteerd op het Autosalon van Parijs 2012. De Onyx wordt aangedreven door een 3,7 liter V8 Hybrid-HDi-FAP motor van Peugeot Sport, met een gecombineerd vermogen van 680 pk (600 + 80). Dit scherp ogende concept valt op door zijn materialen en kleuren. Het interieur baadt in een heldere en rustgevende sfeer.

2018 — PEUGEOT e-Legend

De Peugeot e-Legend concept car is een neo-retro coupé als eerbetoon aan de Peugeot 504 Coupé (die in 2019 zijn 50e verjaardag vierde). Een knipoog naar vintage met een herinterpretatie van de belangrijkste stijlthema's van deze iconische wagen: een licht, atletisch, scherp en sensueel silhouet en een naar achteren gewelfde cabine met grote glaspartijen. Het uiterlijk van de wagen is herkenbaar dankzij een visuele handtekening: twee dubbele modules die herinneren aan de vier koplampen van de 504 Coupé en de drie klauwen van de achterlichten. Peugeot e-Legend werd verkozen tot "Mooiste Concept Car van het Jaar 2018".
Ook dit jaar zal het merk met de Leeuw zijn best doen om zijn stempel te drukken en zijn gebruikelijke elegantie te tonen op de Peugeot-stand op het Autosalon van Parijs 2022. 
Ontdek al onze artikels