SKIP TO CONTENT

21 november 2022

7 minuten leestijd

Wil je al onze artikels ontvangen? Inschrijven

PEUGEOT EN HIGH-FIDELITY FOCAL: EEN SAMENSPEL VAN PASSIE EN KNOWHOW

Sinds 2014 werken PEUGEOT en FOCAL samen om ervoor te zorgen dat het geluid in productiewagens een streling voor het oor is voor zowel bestuurder als passagiers. In 2015 innoveert PEUGEOT met het Fractal-concept en een 9.1.2 akoestische installatie en sound design, in samenwerking met Focal.
Als icoon van de Franse hifisector stelt Focal de knowhow van zijn akoestische ingenieurs ten dienste van het merk met de leeuw en werkt het nauw samen met het team interieurontwerpers van Peugeot. Éric Dejou, designer en hoofd van de i-cockpit-strategie bij Peugeot Design, en Guillaume Buisson-Descombes, hoofd van de afdeling constructeursrelaties bij Focal, vertellen ons enkele geheimen over het topklasse geluidssysteem in de Peugeot-wagens.

Jullie zijn allebei geluidsspecialisten, kunnen jullie ons daar wat meer over vertellen?

Guillaume Buisson-Descombes: "Ik ben al heel lang gepassioneerd door audio en muziek, en ik ben ook zelf muzikant. Ik heb altijd al graag geëxperimenteerd met geluid. Na een tiental jaar in de sector, kwam ik begin 2019 bij Focal terecht. Ik werkte er aan de ontwikkeling van aftermarket luidsprekers. Enkele maanden geleden heb ik de verantwoordelijkheid overgenomen voor de afdeling Constructeursrelaties. Die afdeling houdt zich bezig met de uitvoering van alle projecten voor originele hifi-opties voor autofabrikanten, waaronder ook Stellantis groep, onze grootste klant en zelfs partner omdat we verder gaan dan de eenvoudige klant-leverancierrelatie."
Éric Dejou: "Voor ik bij Peugeot werkte, was ik al muzikant en dat ben ik vandaag nog altijd! Vandaag ben ik ontwerper in het Peugeot-interieurteam, in het bijzonder voor de i-cockpit-strategie. Mijn rol is het aankleden van belevingen, d.w.z. de ruimte aankleden, een sfeer creëren door aandacht te besteden aan de vorm van de materialen, het licht, de muziek en het geluid."
Wat zijn de verschillende stappen bij de ontwikkeling van een geluidssysteem voor een nieuwe auto?

Stap 1: Het creëren van een geluidsbeleving

G. B-D.: ""Bij een nieuwe wagen zijn wij, samen met de productteams, van bij de start van het project betrokken bij het bepalen van het type geluidsoplossing waarmee de wagen zal worden uitgerust (luidsprekers en functies zoals surround, versterking van de lage tonen ...). 

In tegenstelling tot andere merken die zich bijvoorbeeld richten op een ouder publiek met een meer comfortabele luisterervaring, is de audio bij Peugeot levendiger, meer in overeenstemming met het design van de nieuwe wagens. Wij proberen dit te vertalen in termen van identiteit en geluidssignatuur.

 

E.D.: ""Bij geluid is ook belangrijk wat je niet hoort. Stilte geeft ook ritme en versterkt waar we naar luisteren. Bij Focal is het onze taak om de technische vereisten te respecteren om de geluidssfeer en de objecten die het geluid dragen in scène te zetten.

 

G. B-D. We proberen niet neutraal te zijn, het is niet zoals luisteren in een muziekstudio. Bij Focal krijgt onze geluidssignatuur karakter op deze manier:

- De articulatie van de bas: de lage tonen zijn aanwezig maar gecontroleerd en comfortabel;  

- Het benadrukken van stemmen en bepaalde instrumenten, zodat ze losbarsten in de wagen;

- De extreme frequenties (zeer hoog) zorgen voor een grotere ruimtelijkheid en verhogen de definitie van de klankkleuren van alle verschillende instrumenten. Dit alles maakt het geluid rijker. 

Deze fundamenten worden aangepast aan het voertuig. Zo beschikt de PEUGEOT 308 over een Focal Premium Hi-Fi System met 10 luidsprekers van de nieuwe generatie, een nieuwe subwoofer en verhoogde versterking.  De luidsprekers bevatten exclusieve Focal-technologie voor een zuiver en gedetailleerd geluid aan boord. Je zal in geen enkele andere wagen precies hetzelfde audiosysteem vinden.  Maar ongeacht het de wagen zal de geluidsidentiteit van het merk altijd herkenbaar zijn. Een Peugeot 'klinkt' altijd hetzelfde!"

E.D.: "Je auto is vandaag één van de beste plaatsen om naar kwaliteitsmuziek te luisteren. Het is alsof je in een cocon zit, het is een moment waarin je vaak alleen bent en dus tijd hebt om te luisteren. Ik werk bijvoorbeeld echt aan muziek in de auto en de luisterkwaliteit is echt enorm hoog. Het gaat erom om een eigen sfeer te creëren. Het muzikale van de stemmen van wie praat in de auto is ook belangrijk, de circulatie van het geluid, het feit dat het weerkaatst tegen de glazen oppervlakken ..."

Fase 2: Ontwerp, ontwikkeling en goedkeuring van de luidsprekers

G. B-D.  "Als je voor de Focal-optie kiest, geniet je aan boord van 40 jaar ervaring in audiotechnologie. De luidsprekers in de auto's zijn gebaseerd op exclusieve Focal-technologie. Wij werken samen met Stellantis, die de productie van de luidsprekers beheert. Alle industrialisatie- en ontwikkelingsfasen worden volledig door Focal gecontroleerd.""

 

E.D.: "Hi-Fi gaat ook over de objecten die het geluid dragen. Het geluidsavontuur is echt multi-zintuiglijk. De klank is het einddoel, maar de algemene beleving van de passagier is ook afhankelijk van de geluidsomgeving waarin je je bevindt: het draaien aan de volumeknop, de verschillende basniveaus instellen, de ritmes op een scherm bekijken. Mensen worden eigenaar van een beleving: wij bieden hen iets aan dat zich aanpast aan hun gebruik en wensen. Daar gaat het om."

Stap 3: de sonorisatie van het voertuig

G. B-D. Het moeilijkste bij een auto is de geluidsafstelling. Er is het motorgeluid, de rijgeluiden die trillingen veroorzaken. Bovendien is er geen ruimte in een auto, we moeten de luidsprekers dus zo'n beetje overal installeren waar er plaats is, en zo netjes mogelijk.

Het technische partnership met Stellantis is hier essentieel om de beste akoestische opstelling voor de luidsprekers te kunnen garanderen. We besteden ook bijzondere aandacht aan de isolatie. Met gelaagd glas voorkom je aerodynamisch geluid en isoleer je het interieur verder van de buitenkant. Deze technische oplossing wordt vandaag toegepast op voertuigen uit het topgamma."

 

E.D.: "Vandaag heb je veel stijfheid nodig om de luidsprekers goed vast te houden. We moeten de dingen zoveel mogelijk vastzetten: een autodeur bijvoorbeeld is een mobiel element dat 'stijver' moet worden gemaakt. En dan is er ook het zichtaspect. Het interieur van een auto moet zijn als een overkapping met licht en zicht. Je moet er bijvoorbeeld in slagen de geluidsobjecten zo te plaatsen dat ze geen opbergruimte wegnemen. Wij vinden altijd een win-win oplossing om de juiste uitrusting te vinden zonder afbreuk te doen aan andere aspecten van de cockpit. Er is niet alleen de muziek, je moet ook nog kunnen rijden.

De balans ligt voor elke auto anders omdat de doelgroep ook anders is."

Stap 4: het op punt stellen

G. B-D. "Als het voertuig klaar is om op de markt gebracht te worden, trekken we twee tot drie weken uit per voertuig om de Focal geluidssignatuur te ontwikkelen. We controleren alle processen en vragen eventuele wijzigingen voordat we onze handtekening op het voertuig zetten. De verdeling van de verschillende elementen moet harmonieus zijn. De focus (de precisie van de plaats van de muziekelementen) moet perfect zijn afgesteld. Voor al die aanpassingen gebruiken we zeer specifieke meetinstrumenten, maar vooral ook onze oren. In de praktijk zitten we heel veel in de auto's en luisteren naar muziek, veel muziek! We gebruiken muziek die we goed kennen, kwaliteitsopnames. Zo controleren we of het systeem al zijn rijkdom weergeeft. Het gebeurt dat ik aan het einde van de dag gewoon naar mijn favoriete geluiden heb geluisterd en dat ik me daarbij zo heb laten meeslepen dat de tranen me in de ogen staan door de intense emotie van het luisteren."
E.D.: "Muziek is altijd heel belangrijk voor ons geweest: we zijn geen mensen die alleen maar willen rijden. Wij zijn altijd op zoek naar verbetering van de geluidsomgeving van onze auto's om onze klanten steeds meer te kunnen bieden. We creëren een cocon van uitvoering rond een muziekstuk of rond een stem en dan is er een moment waarop de emulatie plaatsvindt tussen de sfeer die we voor het luisteren hebben gecreëerd en de emotie die uit het geluid naar voren komt. Het is me al vaak overkomen dat ik tijdens het werk naar geluiden luisterde waarvan ik dacht dat ik ze uit het hoofd kende, en dat ik toch nog zaken ontdekte die me nooit eerder waren opgevallen. Dat is echt heel pakkend."
ONTDEK AL ONZE ARTIKELS