SKIP TO CONTENT
Panoramic i-Cockpit

September, 2023

3 minuten leestijd

Wil je onze nieuwsbrieven ontvangen?
Wil je onze nieuwsbrieven ontvangen?

Panoramische i-Cockpit:

een spectaculair design!

 

Het i-Cockpit-concept heruitvinden dat in 2012 voor het eerst in de Peugeot 208 verscheen, is dé uitdaging die deze nieuwe generatie aanging. Een stevige uitdaging, zeker als je weet dat de i-Cockpit© wereldwijd al meer dan 10 miljoen automobilisten wist te overtuigen. Het resultaat? De nieuwe panoramische i-Cockpit©, die ingehuldigd werd in de nieuwe E-3008.

Panoramische i-Cockpit:

een spectaculair design!

 

Het i-Cockpit-concept heruitvinden dat in 2012 voor het eerst in de Peugeot 208 verscheen, is dé uitdaging die deze nieuwe generatie aanging. Een stevige uitdaging, zeker als je weet dat de i-Cockpit© wereldwijd al meer dan 10 miljoen automobilisten wist te overtuigen. Het resultaat? De nieuwe panoramische i-Cockpit©, die ingehuldigd werd in de nieuwe E-3008.

 

We spraken met het ontwerpteam dat de uitdaging met zijn deskundige handen tot een goed einde moest brengen. Nu de Peugeot i-Cockpit stevig in het geheugen van de automobilisten zit, stelde Yann Beurel, hoofd design van de nieuwe E-3008, als prioriteit om de klant een nieuwe ervaring te bieden, zodat zij hun grenzen verder kunnen verleggen. We moesten "de extra ziel" vinden om dit sterke concept opnieuw uit te vinden en op een nieuwe manier te presenterenen tegelijkertijd het hoofdscherm, het groot centraal scherm en het compacte stuurwiel te behouden.” Om dat te bewerkstelligen, kwamen de ontwerpers al snel met een zeer ambitieus idee: het hoofdscherm en het centrale scherm verwerken tot een groot 21-inch hd-paneel dat voor de bestuurder lijkt te zweven. Een knap staaltje design in de autowereld.

Een groot idee, nog grotere uitdagingen!

 

“Het ziet er misschien eenvoudig uit, zo'n zwevende plaat, maar ik kan je verzekeren dat we voor enkele grote uitdagingen kwamen te staan”, vervolgt Yann Beurel. Zijn collega Didier Aufort, verantwoordelijk voor convergentie en interieurstyling voor de nieuwe E-3008, legt uit: "Het gebruik van extreem lichte en stijve materialen zoals magnesium speelde een essentiële rol om het gewicht van het scherm te ondersteunen, het te laten zweven en vooral om geen trillingen in het scherm terecht te laten komen, die de leesbaarheid zouden hebben verstoord." De totale afwezigheid van een bovenkap zorgt voor "uitstekende weergavekwaliteit met een uitstekend contrast en diepte van zwarttinten, terwijl reflectie wordt vermeden". Naast de bijzonder fijne schermranden vermindert dat de belasting van de ogen tussen de weergaveniveaus van de handset en de weg, wat het rijplezier alleen maar ten goede komt. Didier Aufort vat het even samen: "alle teams kwamen voor een uitdaging te staan en gingen daar geweldig mee om. Toen we ons idee voorstelden, leken onze ingenieurs op het eerste gezicht verrast, maar uiteindelijk was iedereen het erover eens dat we in deze richting verder moesten gaan!"

Een groot idee, nog grotere uitdagingen!

 

“Het ziet er misschien eenvoudig uit, zo'n zwevende plaat, maar ik kan je verzekeren dat we voor enkele grote uitdagingen kwamen te staan”, vervolgt Yann Beurel. Zijn collega Didier Aufort, verantwoordelijk voor convergentie en interieurstyling voor de nieuwe E-3008, legt uit: "Het gebruik van extreem lichte en stijve materialen zoals magnesium speelde een essentiële rol om het gewicht van het scherm te ondersteunen, het te laten zweven en vooral om geen trillingen in het scherm terecht te laten komen, die de leesbaarheid zouden hebben verstoord." De totale afwezigheid van een bovenkap zorgt voor "uitstekende weergavekwaliteit met een uitstekend contrast en diepte van zwarttinten, terwijl reflectie wordt vermeden". Naast de bijzonder fijne schermranden vermindert dat de belasting van de ogen tussen de weergaveniveaus van de handset en de weg, wat het rijplezier alleen maar ten goede komt. Didier Aufort vat het even samen: "alle teams kwamen voor een uitdaging te staan en gingen daar geweldig mee om. Toen we ons idee voorstelden, leken onze ingenieurs op het eerste gezicht verrast, maar uiteindelijk was iedereen het erover eens dat we in deze richting verder moesten gaan!"

Welzijn aan boord

 

Tussen het gebogen, zwevende 21-inch display en de afwezigheid van knoppen op het bovenste gedeelte van het dashboard biedt deze panoramische i-Cockpit© een resoluut "technologische" kant. Designers Yann Beurel en Didier Aufort lieten niets aan het toeval over om dat aspect in evenwicht te brengen en een warm, uitnodigend interieur te creëren: "we haalden onze inspiratie uit de meubelwereld en in het bijzonder gebruikten we textiel, dat over de hele lengte van het dashboard tot aan de deuren loopt. Tot slot besteedden we veel aandacht aan de passagier vooraan: “de uitgeholde middenconsole aan de passagierszijde biedt voldoende bewegingsruimte en opbergvakken zodat je geen benauwd gevoel ervaart. Het overheersende gevoel is er een van welzijn en ruimte aan boord. Passagiers kunnen nog steeds communiceren met het centrale scherm, maar kunnen dat nu ook via een speciale app om bijvoorbeeld de airconditioning of radio te bedienen.

Welzijn aan boord

 

Tussen het gebogen, zwevende 21-inch display en de afwezigheid van knoppen op het bovenste gedeelte van het dashboard biedt deze panoramische i-Cockpit© een resoluut "technologische" kant. Designers Yann Beurel en Didier Aufort lieten niets aan het toeval over om dat aspect in evenwicht te brengen en een warm, uitnodigend interieur te creëren: "we haalden onze inspiratie uit de meubelwereld en in het bijzonder gebruikten we textiel, dat over de hele lengte van het dashboard tot aan de deuren loopt. Tot slot besteedden we veel aandacht aan de passagier vooraan: “de uitgeholde middenconsole aan de passagierszijde biedt voldoende bewegingsruimte en opbergvakken zodat je geen benauwd gevoel ervaart. Het overheersende gevoel is er een van welzijn en ruimte aan boord. Passagiers kunnen nog steeds communiceren met het centrale scherm, maar kunnen dat nu ook via een speciale app om bijvoorbeeld de airconditioning of radio te bedienen.

De climax van teamwerk // Team work makes the dream work

 

Na maanden hard werken is het voor Yann Beurel en zijn team tijd om de eerste ontdekking te doen: "deze panoramische i-Cockpit© voor de eerste keer zien, is een magisch moment! Het tot leven zien komen van deze grote plaat geeft veel voldoening voor het team dat eraan heeft gewerkt, want dit weerspiegelt het resultaat van maanden hard werken. Als je naar een eindproduct kijkt, zeg je tegen jezelf dat je er goed aan gedaan hebt om iedereen meermaals lastig te vallen om naar zo'n resultaat toe te werken! In eerste instantie denk je soms dat je met onredelijke stylingvoorstellen op de proppen komt, maar uiteindelijk is dat net wat nodig is om de beoogde resultaten te behalen tegen de tijd dat het voertuig op de markt moet komen. Elke uitdaging is anders, maar dat is wat ons elke dag motiveert om onze grenzen te verleggen. We beseffen dat wat onwaarschijnlijk of zelfs onmogelijk leek, eigenlijk toch haalbaar is, en dat het meer dan de moeite waard is!"

De climax van teamwerk // Team work makes the dream work

 

Na maanden hard werken is het voor Yann Beurel en zijn team tijd om de eerste ontdekking te doen: "deze panoramische i-Cockpit© voor de eerste keer zien, is een magisch moment! Het tot leven zien komen van deze grote plaat geeft veel voldoening voor het team dat eraan heeft gewerkt, want dit weerspiegelt het resultaat van maanden hard werken. Als je naar een eindproduct kijkt, zeg je tegen jezelf dat je er goed aan gedaan hebt om iedereen meermaals lastig te vallen om naar zo'n resultaat toe te werken! In eerste instantie denk je soms dat je met onredelijke stylingvoorstellen op de proppen komt, maar uiteindelijk is dat net wat nodig is om de beoogde resultaten te behalen tegen de tijd dat het voertuig op de markt moet komen. Elke uitdaging is anders, maar dat is wat ons elke dag motiveert om onze grenzen te verleggen. We beseffen dat wat onwaarschijnlijk of zelfs onmogelijk leek, eigenlijk toch haalbaar is, en dat het meer dan de moeite waard is!"