SKIP TO CONTENT

RIJDEN IN DE SNEEUW: ONZE 5 VEILIGHEIDSTIPS

1 Februari

6 minuten leestijd

Wil je onze nieuwsbrieven ontvangen?  Schrijf je hier in
Tip 1: Bereid je reis voor

Vooraleer je op weg gaat, bereid je de reis voor met een paar eenvoudige maar zeer nuttige stappen: 

 

  • Plan je route door de hele reis in kaart te brengen. Uiteraard begeleidt de GPS je tijdens je route, maar als je rekening houdt met de verschillende trajecten en de benodigde rijtijd, kun je een geschikte vertrektijd plannen. Dat geeft je gemoedsrust, wat erg belangrijk is om geconcentreerd en veilig te blijven rijden. 
  • Controleer de verkeersomstandigheden voordat je vertrekt. Bekijk op voorhand het weerbericht en de verkeersinformatie om te anticiperen op mogelijke hinder. Blijf steeds alert, want het weer in de bergen verandert regelmatig en razendsnel. Kies voor de hoofdwegen omdat die meestal vrij(er) zijn van sneeuw en zand (of zout). 
  • Draag droge en comfortabele schoenen. Probeer te voorkomen dat er sneeuw in de auto komt: als de sneeuw smelt, ontstaan kleine plassen en worden de pedalen glad.
Tip 2: Controleer je wagen

Neem bij de start van de winter voldoende tijd om je wagen te onderhouden, zodat je niet voor verrassingen komt te staan wanneer je de weg opgaat in winterse omstandigheden. Enkele belangrijke zaken om te controleren:

  • Vervang de verschillende filters en ververs de olie indien nodig.
  • Controleer de staat van je ruitenwissers.
  • Zorg ervoor dat je batterij goed werkt: koud weer is niet je beste vriend als die laatste het begeeft!
  • Vul je sproeivloeistof voor de voorruit bij met antivries.

Elektrische wagens zijn gevoeliger voor lage temperaturen, vooral wat het rijbereik betreft. Dit komt omdat elektrische motoren bijna alle geproduceerde energie zonder verlies omzetten om de wagen voort te stuwen, in tegenstelling tot verbrandingsmotoren die net veel afvalwarmte genereren. Reis je met een elektrische of plug-in hybrid wagen, dan volgen hier enkele specifieke tips om de levensduur van de batterij te maximaliseren:

  • Houdt altijd ongeveer 20% laadniveau over om de batterij bij het starten op te warmen.
  • Laad de batterij bij voorkeur een uur voor vertrek op om te profiteren van de warmte van het laadsysteem. 
  • Als de wagen nog is aangesloten, maak dan van de gelegenheid gebruik om de batterij voor te bereiden door deze van binnenuit te verwarmen. 
  • Gebruik tijdens de reis stoelverwarming in plaats van interieurverwarming, dat verspilt minder energie.

Electric cars are more sensitive to low temperatures, especially in terms of range. This is because, whereas a combustion engine car generates a lot of waste heat, electric vehicle motors convert almost all the energy produced to propel the vehicle without loss. If you are travelling with an electric or plug-in hybrid vehicle, here are some specific tips to help you maximise battery life:

  • Make sure you always have about 20% charge level left to warm up the battery when starting.
  • Charge the battery preferably one hour before departure to benefit from the warmth of the charging system. 
  • When the car is still plugged in, take the opportunity to precondition the battery by heating it from the inside. 
  • During the journey, use seat heating instead of cabin heating, which wastes less energy.
Tip 3: Zorg voor de juiste uitrusting

Een minimum aan uitrusting is essentieel voor een verplaatsing over een besneeuwd traject: 

 

  • Een krabber voor ijs of een speciale borstel (verplichte uitrusting volgens de wegcode) en, indien nodig, een ontdooispray.
  • Een zaklamp en warme kleding om 's nachts te fietsen.
  • Een waterdichte zak om natte kettingen of sneeuwsokken in op te bergen (dit voorkomt condensatie en dus beslaan van het interieur van de auto). 
  • Klemmen voor het opladen van de batterij. 

Before a trip on a snowy route, it is essential to have a minimum of equipment to deal with the weather: 

 

  • A scraper for ice or a special brush (compulsory equipment according to the Highway Code) and, if necessary, a deicing spray.
  • A flashlight and warm clothing for night-time cycling. 
  • A waterproof bag to store wet chains or snow socks (this prevents condensation and therefore fogging in the car's interior). 
  • Clamps for recharging the battery. 

Sneeuwkettingen en -sokken

 

Kettingen of sneeuwsokken zijn soms verplicht voor ritten in de bergen of bij zware sneeuwval. Afhankelijk van het land vereist de wetgeving dat alle wagens een speciale uitrusting hebben om op bepaalde delen van het wegennet te rijden. 

Hoe dan ook, voor je eigen veiligheid zijn sneeuwkettingen of -sokken absoluut noodzakelijk als je van plan bent naar de bergen te gaan, maar niet wilt investeren in winterbanden.

 

Kies je kettingen niet te lichtzinnig en houd rekening met de volgende criteria: 

  • Linkmaat: 7 en 9 mm voor lichte voertuigen, 13 en 16 mm voor middelgrote voertuigen, 25 mm voor zware voertuigen.
  • Afmetingen van je banden: kies modellen die compatibel zijn met de afmetingen op de zijkant van je banden.

Sneeuwsokken zijn lichter en eenvoudiger te monteren en bovendien goedkoper. Ze bieden echter minder betrouwbaarheid en dienen enkel occasioneel te worden gebruikt op terreinen met weinig sneeuw.

Snow socks are lighter and easier to fit, and are also cheaper. However, they are less reliable and should be reserved for occasional use and on ground with little snow.

Sneeuwbanden

 

Winterbanden bieden ongelooflijke veiligheid en werken zeer efficiënt op sneeuw.

 

Voor occasionele ritten is de vraag niet aan de orde, maar als je regelmatig in de bergen komt, is een volledige set winterbanden wel een goede investering die zich snel terugbetaalt.

 

Verschillende landen hanteren uiteenlopende wetten met betrekking tot de verplichting om winterbanden te gebruiken. Sommige landen eisen winterbanden voor een specifieke periode, andere eisen ze onder bepaalde klimatologische omstandigheden of volgens een specifieke signalering en sommige landen eisen ze helemaal niet. Klik hier voor meer informatie over de voorschriften voor winterbanden in de verschillende landen.

Tip 4: Controleer je snelheid

Sneeuw bevat een laag grippercentage en vereist daarom een hoge mate van veiligheid en anticipatie. De grootste gevaren blijven ijs en ijzel, die bijna geen grip bieden. Bovendien kan ijzel moeilijk zichtbaar zijn op een heel licht laagje poeder.

 

Versnel dus niet te hard op sneeuw, ook al kan je rekenen op een goed rijgevoel en goede reactiesnelheid van je wagen.

 

  • Rijd langzaam en soepel, inclusief remmen, sturen, versnellen en schakelen.
  • Versnel soepel bij lage toerentallen en schakel zo snel mogelijk op.
  • Bewaar een grotere veiligheidsafstand tussen je wagen en de wagen voor je.
  • Als de wagen begint te slippen, raak dan niet in paniek. Trek hem zachtjes terug. Laat het stuur niet los en rem niet plotseling.
  • Zet je koplampen aan. Als het zicht minder dan 100 meter is, schakel dan ook je mistlampen in. Vergeet ze niet uit te doen als het zicht opnieuw verbetert.
  • Als de wegen niet vol zand liggen, rijd dan niet in het spoor van andere wagens: samengepakte sneeuw is gladder dan verse sneeuw.
Tip 5: Leer te stoppen
  • Als je een stuk ijs of een mengsel van sneeuw en ijs tegenkomt, rijd dan soepel en maak geen plotselinge bewegingen.
  • Gebruik eerst de motorrem en daarna de remmen als je moet stoppen, maar doe het voorzichtig.
  • Kies het juiste traject, bij voorkeur door je wielen in de sneeuw te zetten, en wees voorbereid om elke afwijking van je motor snel te corrigeren.
  • In geval van nood kan je nog gebruik maken van de sneeuwwanden aan de zijkanten, die zeer doeltreffend zijn om een auto af te remmen zonder hem te beschadigen, maar pas op voor de kuilen!
Adviezen van een expert: Sylvain Pussier, kampioen ijsrijden

"Ik ben Peugeot-agent in de regio Ain en naast de verkoop en reparatie van wagens heb ik het geluk dat ik ook echt kan racen. Ik reed al heel wat kampioenschappen voor Peugeot in promotieformules en specialiseerde mezelf in ijsracen.

 

In het begin was ik piloot voor een team en na verloop van tijd richtte ik mijn eigen team op. We hebben onze eigen wagen ontworpen en gebouwd op basis van een 208. Elk weekend neem ik het op tegen monumenten van de autosport zoals Sébastien Loeb of Yvan Muller. We begonnen dus als een amateur-team dat professioneel werd en vandaag bereiken we zo'n hoog niveau dat we het mogen opnemen tegen de beste coureurs in de discipline."

"I am a Peugeot agent in the Ain region and, in addition to selling and repairing cars, I am lucky enough to be able to race cars. I have done quite a few championships for the Peugeot brand in promotional formulas and I have specialised in ice racing.

 

At the beginning, I was a driver for a team and with time, I set up my own team. We designed and built our own car based on a 208.  I race every weekend against monuments of motor sport like Sébastien Loeb or Yvan Muller. So we started as an amateur team that became professional and today we have reached a level of performance to compete against the best drivers in the discipline."

The essentials of driving on ice 

Tyres

 

"Je mag dan wel de beste coureur ter wereld hebben, als hij niet de juiste banden heeft, komt hij nauwelijks vooruit of kan hij niet draaien aan het einde van het rechte stuk. De allerbelangrijkste zaken zijn dus de banden en hun grip. 

 

We rijden met spijkerbanden (250 noppen per band). Als een band opwarmt, zet hij uit en als hij uitzet, laat hij de noppen een beetje los uit zijn omhulsel. Voor ons is het moeilijk om de band op een bepaalde manier te laten werken om de beste grip te creëren. Onze prestaties hangen voor een groot deel af van de banden. In mijn team zitten 14 mensen en 2 daarvan houden zich uitsluitend bezig met banden. Deze mensen analyseren, meten en testen de banden voortdurend met als doel de prestaties te verbeteren."

 

 

Gewichtsverdeling

 

De gewichtsverdeling zorgt ervoor dat het gewicht in het midden van de wagen wordt gecentreerd om het effect van inertie op te heffen. Je moet weten dat elke keer je een race wint, je een zogenaamde ballast meeneemt voor de volgende race. De eerste neemt dus 60 kg mee, de tweede 40 kg en de derde 20 kg. Als we in de top drie staan, moeten we voor de volgende race alle instellingen in de werkplaats aanpassen, afhankelijk van de ballast. 

We werken van tevoren veel om daarop te anticiperen en doen mettertijd ook waardevolle ervaring op.

De tips van Sylvain Pussier om ijsrijden onder de knie te krijgen 

Je moet weten dat, wat er ook gebeurt, het de te hoge snelheid is die het ongeluk veroorzaakt. Of je nu op ijs, sneeuw of zelfs asfalt rijdt, de wetten van de fysica houden in dat als je langzaam rijdt en je anticipeert, er nooit een ongeluk zal gebeuren. Kortom, ongelukken gebeuren enkel als je te snel rijdt of niet voldoende voorbereid bent, ongeacht de ondergrond. Wat betreft het rijden op ijs: als je wegglijdt - zelfs als je geweldige nagels hebt - is dat omdat je te snel reed in vergelijking met wat de wagen aankan.

Je moet de grip kunnen meten en sommigen hebben dat instinctief, anderen niet. Vandaar het belang om langzaam te starten. 

 

In de sneeuw geldt: hoe smaller de banden, hoe minder risico op slippen omdat het grondoppervlak kleiner is. Bovendien hadden oude wagens zoals de 2CV of de 4L geen winterbanden nodig om op sneeuw te rijden omdat de oorspronkelijke banden veel smaller waren dan tegenwoordig.

Tot slot moet je weten dat het qua uitrusting voor het rijden in de sneeuw of op ijs beter is niets aan te brengen dan slechts 2 van de 4 banden. Een Peugeot is een wagen met voorwielaandrijving, dus het zijn de voorwielen die de wagen aandrijven. Als je aan de voorkant grip creëert met winterbanden, maar aan de achterkant niet, gebeurt het volgende: de bestuurder krijgt vertrouwen bij het wegrijden dankzij de grip van de winterbanden aan de voorkant. Hij zal gas geven en in de eerste bocht zal de achterkant, die niet met winterbanden is uitgerust, wegglijden en spinnen. 

Als de wagen geen winterbanden heeft, zal de bestuurder eenvoudigweg ervoor kiezen niet te vertrekken omdat de wagen onmiddellijk zal spinnen. Die situatie heeft als bijkomend voordeel dat de bestuurder zich bewust wordt van de toestand van de grond. Daarom kies je ofwel voor 4 winterbanden, ofwel geen enkele. 

Een tijdje geleden overkwam het mezelf: ik bracht de wagen van een klant terug en als de piloot van de Andros Trophy die ik ben, zei ik tegen mezelf: "die wagen doet het goed, hij houdt de weg". Ik dacht er echter niet aan dat hij maar twee winterbanden had. In de eerste bocht lag ik ondersteboven! Zo zie je maar, het kan iedereen overkomen!

Finally, you should know that in terms of equipment for driving in the snow or on ice, it is better to put nothing on than to put on only 2 tyres. For example, a Peugeot is a front-wheel drive car, so it is the front wheels that drive the car. If you create grip with snow tyres at the front but don't put any at the rear, this is what will happen: the driver will gain confidence when starting off thanks to the grip of the snow tyres at the front. He will accelerate and in the first bend, the rear, which is not equipped with snow tyres, will slip and he will spin out. 

If he doesn't have snow tyres, at least he won't start because the car will spin immediately. This situation has the added advantage of making the driver aware of the state of the ground. So the ideal is 4 tyres or nothing. 

This happened to me one day when I was returning a customer's car. As a driver of the Andros Trophy as I am, I had grip so I said to myself "it's good, it holds the road". I didn't think that there were only two tyres. At the first corner, I found myself upside down! And there you go, just like that! 

ONTDEK AL ONZE ARTIKELS