SKIP TO CONTENT

DE PEUGEOT i-Cockpit BESTAAT 10 JAAR!

21 december 2022

7 minuten leestijd

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je in
Een terugblik op het originele en innovatieve concept dat autorijden heruitvindt
Peugeot i-Cockpit® gaf zijn eerste teken van leven in 2012, toen de Peugeot 208 het levenslicht zag. Voor het eerst in de autogeschiedenis van Frankrijk zou een innovatieve cockpit - die de codes van het traditionele autodesign door elkaar schudde - op productiewagens worden gemonteerd. Dit jaar viert Peugeot i-Cockpit® zijn tiende verjaardag. Dit innovatief en origineel concept is het resultaat van een lange periode van brainstorming, talloze onderzoeken en tests, een reis vol vragen en vooral vol successen. Dit is een gelegenheid om terug te blikken op de geschiedenis van een visionaire ambitie die werkelijkheid is geworden.
Een innovatieve visie over de bestuurderspositie

Bertrand Rapatel, directeur interieurdesign van Peugeot, werkt al sinds de tweede generatie aan de i-Cockpit® in de 308 en 3008. We vroegen hem hoe hij de i-Cockpit® zou beschrijven aan iemand die er nog niet mee bekend is.

 

De i-Cockpit® steunt op verschillende hoofdprincipes:

- De rijervaring: het kleine stuurwiel vormt het hart van de i-Cockpit®-architectuur. Het zorgt voor een dynamische, sportievere rijervaring. Het verschilt sterk van een traditioneel stuurwiel! Het compacte stuurwiel vertienvoudigt de sensatie achter het stuur omdat de bewegingsomvang minder groot is. Dat bevordert de snelheid en wendbaarheid van de bestuurder en zorgt tegelijkertijd voor een meer ontspannen rijpositie.
- Veiligheid: We stapten over van een centraal scherm met naalden naar een head-up display dat informatie groepeert in lijn met het gezichtsveld van de bestuurder. Zo kan hij of zij zich op de weg blijven concentreren. De architectuur is zo ontworpen dat de bestuurder zijn of haar ogen zo min mogelijk van de weg haalt tijdens de raadpleging van informatie. De i-Cockpit® zorgt voor een snellere synthese van de aandacht op de weg.
'- Digitaal: Een groot aanraakscherm maakt het systeem compleet. Het groepeert intuïtief alle comfortbediening (radio, airconditioning, enz.) en maakt zo een natuurlijke bediening van alle voorzieningen en apparatuur van de wagen mogelijk.
'- Het interieurdesign is bijzonder innovatief: door de verfraaiing van het interieur wordt een echte wereld gecreëerd die deel uitmaakt van de Peugeot-signatuur. I-Cockpit® is de tastbare uitdrukking van het Peugeot-interieur van vandaag en morgen.
Geboorte van een identiteitsconcept

Jérôme Micheron, huidig hoofd van het productmanagement van Peugeot, werkte actief mee aan de creatie van de i-Cockpit®. Hij vertelt ons hoe dit buitengewone project tot stand is gekomen.

"Voor het allereerste idee van de i-Cockpit® stelden we ons de volgende vragen: "hoe kunnen we nieuwe sensaties bieden aan boord van een Peugeot zonder daarvoor op een circuit hoeven te zijn? Hoe kunnen we rijsensaties vinden die in overeenstemming zijn met de verwachtingen van onze klanten en de nieuwe veiligheidsregels, zoals snelheidsbeperkingen?"

 

Door antwoorden te zoeken op deze vraagstukken en op basis van verschillende klantonderzoeken kreeg de i-Cockpit® geleidelijk aan vorm."

 

"De komst van touch in ons dagelijks leven speelde ook een bepalende rol voor onze nieuwe bestuurdersplaats. Dit komt overeen met de lancering van de allereerste iPhone in juni 2007. In die tijd hadden auto's al schermen, maar die waren passief en dus nog geen touchscreens. We kwamen op een punt dat de dashboards te complex waren geworden: we moesten vereenvoudigen en moderniseren. Toen we over al deze zaken begonnen na te denken, gebruikten we de uitdrukking "jagen op knoppen"."

We streefden er ook naar de relatie van Peugeot met autorijden te veranderen: in die tijd draaide het bij Peugeot vooral om uiterlijk design, elegantie en een relatie tot autorijden die verband hield met het gevoel van de weg, precisie en rijsensaties. De wagens waren sportief van aard. We zeiden altijd: "aan het stuur van een Peugeot moet je elke korrel van de weg voelen". Het was bijna een karikatuur geworden!
We streefden er ook naar de relatie van Peugeot met autorijden te veranderen: in die tijd draaide het bij Peugeot vooral om uiterlijk design, elegantie en een relatie tot autorijden die verband hield met het gevoel van de weg, precisie en rijsensaties. De wagens waren sportief van aard. We zeiden altijd: "aan het stuur van een Peugeot moet je elke korrel van de weg voelen". Het was bijna een karikatuur geworden!
Étapes d’une conception hors normes

1. Een idee komt tot leven

 

 De ingenieurs en ontwerpers begonnen hun ideeën op papier te zetten. Bij de eerste modellen zaten we voor op schema met een zeer klein team. Al snel ontstond het voorstel een kleiner stuurwiel te bouwen. Tot dan toe was het stuur in een wagen groot en moest de bestuurder de informatie op de handset doorheen het stuur lezen.

We waren ervan overtuigd dat deze plaatsing van de handset en het stuur voor afleiding zorgt. Daarom besloten we de rijveiligheid te verbeteren en afleiding te vermijden. We stelden dat de beste positie om informatie te lezen op ooghoogte is. De informatie moet dus op ooghoogte worden aangeboden. Deze nieuwe positie, in combinatie met een kleiner stuurwiel, zorgde voor een volledig nieuwe synthese, met een handset die we een "head-up handset" noemden. We voegden een touchscreen toe dat alle bedieningselementen sterk vereenvoudigde en speelde met de connectiviteit. Dit was het begin van touchscreens voor Peugeot. 
We waren ervan overtuigd dat deze plaatsing van de handset en het stuur voor afleiding zorgt. Daarom besloten we de rijveiligheid te verbeteren en afleiding te vermijden. We stelden dat de beste positie om informatie te lezen op ooghoogte is. De informatie moet dus op ooghoogte worden aangeboden. Deze nieuwe positie, in combinatie met een kleiner stuurwiel, zorgde voor een volledig nieuwe synthese, met een handset die we een "head-up handset" noemden. We voegden een touchscreen toe dat alle bedieningselementen sterk vereenvoudigde en speelde met de connectiviteit. Dit was het begin van touchscreens voor Peugeot. 

2. Van overtuiging tot realiteit

 

“ Er stond veel op het spel voor het merk, dat een groot risico nam door zich te verbinden aan een concept dat even innovatief als nieuw was, aangezien massaproductie grote volumes vertegenwoordigt. We moesten dus bewijzen dat ons concept door de klanten werd gevalideerd. Daarom organiseerden we tests op een privé-circuit met Franse en Duitse klanten. We lieten hen rijden in een wagen met een traditionele synthese, een gewoon stuur en een standaard dashboard en vervolgens zetten we hen in het prototype met het nieuwe, kleinere stuur en de nieuwe handset.

En dan .... werd onze overtuiging omgezet in realiteit! De feedback bleek al snel uiterst positief en kwaliteitsvol, met een perceptie die verschilde naargelang de klanten en hun leeftijdsgroep. Jongeren waardeerden het sportieve aspect, terwijl ouderen de wendbaarheid voelden en meer moderniteit zagen, een stijlbreuk met het verleden. Iedereen nam het kleine stuurwiel eenvoudig in gebruik. Vanaf dat moment waren we er absoluut van overtuigd dat we iets uitzonderlijks in handen hadden. We boekten een grote overwinning en waren klaar voor de toekomst. 
En dan .... werd onze overtuiging omgezet in realiteit! De feedback bleek al snel uiterst positief en kwaliteitsvol, met een perceptie die verschilde naargelang de klanten en hun leeftijdsgroep. Jongeren waardeerden het sportieve aspect, terwijl ouderen de wendbaarheid voelden en meer moderniteit zagen, een stijlbreuk met het verleden. Iedereen nam het kleine stuurwiel eenvoudig in gebruik. Vanaf dat moment waren we er absoluut van overtuigd dat we iets uitzonderlijks in handen hadden. We boekten een grote overwinning en waren klaar voor de toekomst. 
En morgen?
Voor Bertrand Rapatel is een van de grootste doelstellingen dat De i-Cockpit® altijd intuïtief, dynamisch en iconisch moet blijven. Het soort interieurarchitectuur dat door de i-Cockpit® in gang is gezet, zal zich verspreiden en geleidelijk aan de standaard worden voor het interieurdesign van wagens. Peugeot was de voorloper op dit gebied, dus het is aan ons om de weg te blijven uittekenen naar steeds meer innovatie en creativiteit om steeds een stap voor te blijven. Het is een werk van continue vernieuwing om keer op keer te verrassen en aan de top te blijven. Eén ding is zeker: de i-Cockpit® heeft nog een lange weg te gaan!
ONTDEK AL ONZE ARTIKELS