Door in te zetten op onderzoek en ontwikkeling, heeft Peugeot altijd snel weten in te spelen op de noden van de tijd. Vandaag de dag is innovatie meer dan ooit de sleutel tot succes in de autosector.
Armand Peugeot schakelt van stoom over op benzine en bouwt de eerste Peugeot-vierwieler met benzinemotor: de Type 2. De motor is van Daimler.
Het eerste model met een nul in het midden van de modelnaam. Dit is de eerste in serie gebouwde auto met onafhankelijke voorwielophanging (1931). Het succes ervan helpt Peugeot door de crisis.
Oorspronkelijk toegepast op de 401, 402 en 601 en later op de 206, 207, 307 en 308CC (patent van Paulin).
In 1928 begint Peugeot met de productie van de dieselmotor HL50. Die is bestemd voor alle bedrijfsvoertuigen en vervolgens de limousine 402. De productie stopt in 1939 bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog.
Van de VLV (Voiture Légère de Ville) werden 377 stuks gebouwd om de brandstofrestricties van de Duitse bezetter te omzeilen. Later wordt de 106 ELECTRIC wereldrecordhouder in de verkoop van nulemissiewagens.
De 403 is als eerste Franse seriewagen uitgerust met een dieselmotor en in 1959 de eerste auto ter wereld die is uitgerust met een thermostatisch geregelde ventilator (patent Peugeot).
De 204 is de eerste Peugeot met voorwielaandrijving, een lichtmetalen motor met bovenliggende nokkenas, dwarsgeplaatste versnellingsbak, onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen vooraan.
Drijft in 1973 de kleinste dieselauto ter wereld aan.
Introductie van de eerste HDi dieselmotoren (op de 406). Het common rail-systeem verbetert de prestaties, verlaagt het verbruik en reduceert de uitstoot van schadelijke stoffen.
De BlueHDi-technologie, die de uitstoot van NOx met wel 90% en de uitstoot van fijn stof met 99,9% beperkt, wordt sinds 2013 toegepast op de berlines en SUV's van PEUGEOT. Dit wordt beschouwd als de meest efficiënte dieselemissietechnologie op de markt om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te optimaliseren.
Introductie van een FAP (Filtre à Particules) op de 607.
35% minder verbruik, CO2-uitstoot (99g) en nulemissiemodus.
Op de 17e en 18e editie van de International Engine of the Year Awards in Stuttgart, kende de jury van internationale journalisten de prijs voor de motor van het jaar 2015 en 2016 in de categorie met een cilinderinhoud van 1 tot 1,4 l toe aan de PureTech 1.2 3-cilinder turbomotor van de PSA Groep.
HULP NODIG ?
HET PEUGEOT-GAMMA