Naast een passie voor de auto heeft Peugeot altijd al blijk gegeven van een competitieve ingesteldheid. Tot op vandaag dragen de talrijke zeges in de autosport bij tot het commerciële succes van zijn wagens.
De wedstrijd Parijs-Bordeaux-Parijs wordt gewonnen door een Peugeot Type 7 terwijl de eerste 4 plaatsen samen met nog 3 andere Peugeots worden bezet. Michelin draagt bij tot deze overwinning door de Peugeots uit te rusten met de allereerste luchtbanden.
Het revolutionaire model L76 (en afgeleiden) wint de Grote Prijs van Frankrijk 1912-1913 en Amerika, de 500 Miles van Indianapolis in 1913, 1916 en 1919.
De 302 en 402 Darl’mat blinken uit in de 24 Uren van Le Mans.
In 1938 wordt het team van DE CORTANZE-CONTET 5e algemeen en 1e in de 2-literklasse.
Een PEUGEOT 404 wordt 5 keer algemeen eindwinnaar in de East African Safari en nog 4 keer eerste in zijn categorie (1963, 1966, 1967, 1968).
De PEUGEOT Berline 504 en Coupé 504 V6 winnen twee keer de Rally van Bandama en twee keer de Rally van Marokko (1975, 1976) alsook de Safari Rally en de Rally van Ivoorkust in 1978.
Onder de sportieve leiding van Jean TODT stapelt de bloedsnelle 205 Turbo 16 de zeges op (wereldtitel bij de constructeurs en rijders) en groeit dit model uit tot een mythe.
Deze succesvolle bolide geeft de verkoop van de 205 een echte boost en loodst Peugeot zo door een economisch zware periode.
Na twee overwinningen en een nieuwe recordtijd in Pikes Peak wint de 405 T16 ook Parijs Dakar in 1989 en 1990.
De 905 behaalt 3 zeges in '91 en 5 in '92, waaronder de 24 H van Le Mans en wordt wereldkampioen. In '93 volgt de apotheose met een historische triple in Le Mans, waar de 905 het volledige podium inneemt.
De 908 Turbo Diesel FAP schittert in uithoudingsraces: 2e in 2007 en 2008 in de 24 H van Le Mans.
De 908 wordt 1e en 2e in 2009 en in 2011 2e, 3e, 4e en 5e, goed voor de LMS-titel.
Peugeot verpulvert de snelste tijd van Pikes Peak met de 208 T16 Pikes Peak en negenvoudig wereldkampioen rally, Sébastien LOEB. De historische recordtijd van 8 min 13 s 878 werd nog niet geëvenaard.
Na een eerste deelname aan de Dakar in Zuid-Amerika, wordt een Peugeot 2008 DKR 1e en 2e in de China Silk Road Rally, resp. met Stéphane PETERHANSEL en Cyril DESPRES aan het stuur.
Het Team Peugeot-Hansen behaalt de wereldtitel bij de teams in het FIA World RX.
Nauwelijks een jaar na zijn terugkeer in de rally-raid wint PEUGEOT de Dakar Rally met het team met het grootste aantal deelnames in de geschiedenis van de race, PETERHANSEL / COTTRET. 6 maand later winnen hun teammaten Cyril DESPRES / David CASTERA de Silk Way Rally van Moskou naar Peking.
Na zijn eclatant succes in de Dakar met het Team PEUGEOT Total (4 etappezeges bij zijn 1e deelname) treedt Sébastien LOEB hetzelfde jaar met het Team Peugeot-Hansen ook aan in de Rally-Cross. PEUGEOT wordt met de 208WRX vice-wereldkampioen bij de constructeurs.
PEUGEOT bezet het volledige podium van de Dakar met de 3008DKR van
Hetzelfde jaar wordt het seriemodel van de SUV PEUGEOT 3008 verkozen tot "Car of the Year".
HULP NODIG ?
HET PEUGEOT-GAMMA