Nieuwe PEUGEOT E-208 GTi: 280 pk puur rijplezier!
Het legendarische GTi-label maakt zijn comeback op één van de krachtigste modellen in zijn segment: de PEUGEOT E-208. Helemaal gericht op puur rijplezier, zet de E-208 GTi nieuwe standaarden in het segment van elektrische stadswagens, met 280 pk en een versnelling van 0 tot 100 km/u in slechts 5,7 seconden.
De onthulling door Alain FAVEY, CEO van PEUGEOT, en Jean-Marc FINOT, CEO van Stellantis Motorsport, vond plaats op het iconische circuit van de 24 Uur van Le Mans. Een symbolisch moment, want de PEUGEOT E-208 GTi luidt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk in.
Nieuwe PEUGEOT E-208 GTi: 280 pk puur rijplezier!
Het legendarische GTi-label maakt zijn comeback op één van de krachtigste modellen in zijn segment: de PEUGEOT E-208. Helemaal gericht op puur rijplezier, zet de E-208 GTi nieuwe standaarden in het segment van elektrische stadswagens, met 280 pk en een versnelling van 0 tot 100 km/u in slechts 5,7 seconden.
De onthulling door Alain FAVEY, CEO van PEUGEOT, en Jean-Marc FINOT, CEO van Stellantis Motorsport, vond plaats op het iconische circuit van de 24 Uur van Le Mans. Een symbolisch moment, want de PEUGEOT E-208 GTi luidt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk in.
Een karaktervolle stijl, tussen erfgoed en moderniteit
Geïnspireerd op de legendarische 205 GTi, herneemt de E-208 GTi de iconische stijlkenmerken van toen in een modern jasje. Van het koetwerk tot de wielkasten: de iconische rode kleur is subtiel en toch alomtegenwoordig! De geperforeerde 18-inch velgen vallen ook op, een knipoog naar de ‘gatenwielen’ van de 205.
En het interieur ademt de GTi-spirit: felrode tapijten en vloermatten, sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen, een compact Alcantara stuur en bekleding die rechtstreeks verwijst naar de 205 GTi.
“We wilden een wagen die onze geschiedenis ademt, maar dan met een ingetogen expressie van performance,” legt Vincent Héride uit, Product Manager van de E-208 GTi. “Geen uitbundigheid, wel een zelfverzekerde houding op de weg.”
Een karaktervolle stijl, tussen erfgoed en moderniteit
Geïnspireerd op de legendarische 205 GTi, herneemt de E-208 GTi de iconische stijlkenmerken van toen in een modern jasje. Van het koetwerk tot de wielkasten: de iconische rode kleur is subtiel en toch alomtegenwoordig! De geperforeerde 18-inch velgen vallen ook op, een knipoog naar de ‘gatenwielen’ van de 205.
En het interieur ademt de GTi-spirit: felrode tapijten en vloermatten, sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen, een compact Alcantara stuur en bekleding die rechtstreeks verwijst naar de 205 GTi.
“We wilden een wagen die onze geschiedenis ademt, maar dan met een ingetogen expressie van performance,” legt Vincent Héride uit, Product Manager van de E-208 GTi. “Geen uitbundigheid, wel een zelfverzekerde houding op de weg.”
Een sensationele machine, met passie ontworpen
Voor hem betekent deze wagen veel meer dan een technisch project: “We zijn er echt trots op. De GTi opnieuw tot leven wekken, betekent aanknopen met een sterk erfgoed bij PEUGEOT. We hebben allemaal enorm veel passie in zijn ontwikkeling gestoken.”
Met 280 pk en 345 Nm biedt de PEUGEOT E-208 GTi de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn segment (5,7 kg/pk). Die troef komt volledig tot zijn recht dankzij de vele aanpassingen aan het chassis door de ingenieurs van PEUGEOT Sport, waaronder een mechanisch sperdifferentieel.
“Ik mocht een prototype testen. Echt indrukwekkend! Je kan voluit uit een bocht komen zonder dat de elektronica tussenbeide komt.”
Ook andere elementen zijn onder handen genomen: bredere sporen (56 mm vooraan, 27 mm achteraan), 30 mm verlaagd chassis, schokdempers met hydraulische stops, 355 mm remschijven met vierzuigerremklauwen en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. “We kozen resoluut voor prestaties.”
De batterij van 54 kWh zorgt voor een rijbereik van 350 km WLTP, met een specifiek koelsysteem dat intensief gebruik moeiteloos aankan.
Een sensationele machine, met passie ontworpen
Voor hem betekent deze wagen veel meer dan een technisch project: “We zijn er echt trots op. De GTi opnieuw tot leven wekken, betekent aanknopen met een sterk erfgoed bij PEUGEOT. We hebben allemaal enorm veel passie in zijn ontwikkeling gestoken.”
Met 280 pk en 345 Nm biedt de PEUGEOT E-208 GTi de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn segment (5,7 kg/pk). Die troef komt volledig tot zijn recht dankzij de vele aanpassingen aan het chassis door de ingenieurs van PEUGEOT Sport, waaronder een mechanisch sperdifferentieel.
“Ik mocht een prototype testen. Echt indrukwekkend! Je kan voluit uit een bocht komen zonder dat de elektronica tussenbeide komt.”
Ook andere elementen zijn onder handen genomen: bredere sporen (56 mm vooraan, 27 mm achteraan), 30 mm verlaagd chassis, schokdempers met hydraulische stops, 355 mm remschijven met vierzuigerremklauwen en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. “We kozen resoluut voor prestaties.”
De batterij van 54 kWh zorgt voor een rijbereik van 350 km WLTP, met een specifiek koelsysteem dat intensief gebruik moeiteloos aankan.