1 June, 2025

3 minuten leestijd

Wil je al onze artikels ontvangen?
Wil je al onze artikels ontvangen?

Wat heeft de PEUGEOT 9X8 onder de motorkap zitten?

 

PEUGEOT Magazine ging op ontdekking en sprak met Olivier Jansonnie. De technisch directeur van PEUGEOT Sport deelt zijn inzichten over de technische kenmerken van de wagen, de bijbehorende rijstijl en de rol van de piloten in de ontwikkeling van de 9X8.

PEUGEOT Magazine: Kun je ons een overzicht geven van het WEC-reglement?
Olivier Jansonnie: Het WEC (World Endurance Championship) Hypercar-reglement is erop gericht om de kosten te beperken, maar tegelijk ruimte te laten voor innovatie. Prestaties worden gereguleerd via het Balance of Performance-systeem (BoP), en er gelden limieten voor gewicht (minstens 1.030 kg) en vermogen (maximaal 500 kW). Hybridesystemen zijn toegestaan. Het doel is om technologisch geavanceerde wagens te laten strijden op een gelijk speelveld.
PEUGEOT Magazine: Hoe verschillen de verschillende Hypercars op de grid technisch van elkaar?

Olivier Jansonnie: Ondanks een gemeenschappelijk regelgevend kader interpreteert elke fabrikant de regels anders. Sommige kiezen voor hybride vierwielaandrijving (zoals wij), terwijl anderen vasthouden aan achterwielaandrijving. Ook de motorarchitectuur varieert: V6, V8, V10, turbo of atmosferisch, afhankelijk van de technologische keuzes en ervaring van elke fabrikant. Aerodynamica blijft bovendien een belangrijk innovatiegebied.

 

PEUGEOT Magazine: Hoe lang heeft de ontwikkeling van de 9X8 geduurd en hoeveel mensen werken aan dit project?
Olivier Jansonnie: De ontwikkeling van de 9X8 startte in 2020, met een eerste presentatie in 2021. Het kostte ruim twee jaar intensief werk voordat hij zijn debuut op de racebaan kon maken. Vandaag zijn er meer dan 150 mensen betrokken bij het project, van engineering en productie tot race-strategie en natuurlijk de piloten.

Wat heeft de PEUGEOT 9X8 onder de motorkap zitten?

 

PEUGEOT Magazine ging op ontdekking en sprak met Olivier Jansonnie. De technisch directeur van PEUGEOT Sport deelt zijn inzichten over de technische kenmerken van de wagen, de bijbehorende rijstijl en de rol van de piloten in de ontwikkeling van de 9X8.
PEUGEOT Magazine: Kun je ons een overzicht geven van het WEC-reglement?

Olivier Jansonnie: Het WEC (World Endurance Championship) Hypercar-reglement is erop gericht om de kosten te beperken, maar tegelijk ruimte te laten voor innovatie. Prestaties worden gereguleerd via het Balance of Performance-systeem (BoP), en er gelden limieten voor gewicht (minstens 1.030 kg) en vermogen (maximaal 500 kW). Hybridesystemen zijn toegestaan. Het doel is om technologisch geavanceerde wagens te laten strijden op een gelijk speelveld.

 

PEUGEOT Magazine: Hoe verschillen de verschillende Hypercars op de grid technisch van elkaar?
Olivier Jansonnie: Ondanks een gemeenschappelijk regelgevend kader interpreteert elke fabrikant de regels anders. Sommige kiezen voor hybride vierwielaandrijving (zoals wij), terwijl anderen vasthouden aan achterwielaandrijving. Ook de motorarchitectuur varieert: V6, V8, V10, turbo of atmosferisch, afhankelijk van de technologische keuzes en ervaring van elke fabrikant. Aerodynamica blijft bovendien een belangrijk innovatiegebied.
PEUGEOT Magazine: Hoe lang heeft de ontwikkeling van de 9X8 geduurd en hoeveel mensen werken aan dit project?
Olivier Jansonnie: De ontwikkeling van de 9X8 startte in 2020, met een eerste presentatie in 2021. Het kostte ruim twee jaar intensief werk voordat hij zijn debuut op de racebaan kon maken. Vandaag zijn er meer dan 150 mensen betrokken bij het project, van engineering en productie tot race-strategie en natuurlijk de piloten.
PM: Wat zit onder de motorkap van de 9X8?
Olivier Jansonnie: Onder de achterklep ligt een 2,6-liter twin-turbo V6-motor met 520 kW (706 pk), gekoppeld aan een 7-versnellingsbak met sequentiële schakelaar. Vooraan zorgt een 200 kW elektromotor voor extra aandrijving, gevoed door een hoogspanningsbatterij die we samen met TotalEnergies hebben ontworpen.
PM: Wat zijn de technische specificaties en de vermogen-gewichtsverhouding van de 9X8?
Olivier Jansonnie: De 9X8 weegt volgens de reglementen 1.030 kg. Het  gewicht met bestuurder is 1.140 kg. Met een gecombineerd vermogen van 520 kW komt dat neer op een vermogen-gewichtsverhouding van ongeveer 1,6 kg/pk.
PM: Hoe werkt de combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor tijdens de race?
Olivier Jansonnie: De verbrandingsmotor drijft de achterwielen aan, terwijl de elektromotor bij snelheden boven 190 km/u de vooras aandrijft. Zo ontstaat tijdelijke vierwielaandrijving, ideaal bij versnellingen en als je weinig grip hebt. En dat alles binnen het maximale vermogen.
PEUGEOT Magazine: Beïnvloeden de technische keuzes de rijstijl van de wagen?
Olivier Jansonnie: Zeker, de vierwielaandrijving en gewichtsverdeling vragen om een specifieke rijstijl. Piloten moeten rekening houden met verschillende krachten en anticiperen op een ingreep van de elektromotor. Dat vereist  finesse in het nemen van bochten en een groot aanpassingsvermogen.
PEUGEOT Magazine: Hoe worden de piloten betrokken bij de ontwikkeling van de wagen?
Olivier Jansonnie: De piloten staan centraal in het ontwikkelingsproces. Van de eerste simulaties tot de tests op het circuit is hun feedback cruciaal. Ze zijn actief betrokken bij technische keuzes, cockpitergonomie en chassisafstellingen, en werken nauw samen met de ingenieurs om de wagen te verbeteren.
PM: Wat zit onder de motorkap van de 9X8?
Olivier Jansonnie: Onder de achterklep ligt een 2,6-liter twin-turbo V6-motor met 520 kW (706 pk), gekoppeld aan een 7-versnellingsbak met sequentiële schakelaar. Vooraan zorgt een 200 kW elektromotor voor extra aandrijving, gevoed door een hoogspanningsbatterij die we samen met TotalEnergies hebben ontworpen.
PM: Wat zijn de technische specificaties en de vermogen-gewichtsverhouding van de 9X8?
Olivier Jansonnie: De 9X8 weegt volgens de reglementen 1.030 kg. Het  gewicht met bestuurder is 1.140 kg. Met een gecombineerd vermogen van 520 kW komt dat neer op een vermogen-gewichtsverhouding van ongeveer 1,6 kg/pk.
PM: Hoe werkt de combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor tijdens de race?
Olivier Jansonnie: De verbrandingsmotor drijft de achterwielen aan, terwijl de elektromotor bij snelheden boven 190 km/u de vooras aandrijft. Zo ontstaat tijdelijke vierwielaandrijving, ideaal bij versnellingen en als je weinig grip hebt. En dat alles binnen het maximale vermogen.
PEUGEOT Magazine: Beïnvloeden de technische keuzes de rijstijl van de wagen?
Olivier Jansonnie: Zeker, de vierwielaandrijving en gewichtsverdeling vragen om een specifieke rijstijl. Piloten moeten rekening houden met verschillende krachten en anticiperen op een ingreep van de elektromotor. Dat vereist  finesse in het nemen van bochten en een groot aanpassingsvermogen.
PEUGEOT Magazine: Hoe worden de piloten betrokken bij de ontwikkeling van de wagen?
Olivier Jansonnie: De piloten staan centraal in het ontwikkelingsproces. Van de eerste simulaties tot de tests op het circuit is hun feedback cruciaal. Ze zijn actief betrokken bij technische keuzes, cockpitergonomie en chassisafstellingen, en werken nauw samen met de ingenieurs om de wagen te verbeteren.
PEUGEOT Magazine: Waarop ben je het meest trots als je aan de start van een race staat?
Olivier Jansonnie: De 9X8 zien staan tussen de beste Hypercars ter wereld is het hoogtepunt van een enorm collectief werk. Het is een bron van technische, menselijke en emotionele trots. Het geluid van de motor, de livery… al die zaken symboliseren onze visie op prestaties.
PEUGEOT Magazine: Komt de wagen bij een raceweekend volledig klaar aan, of wordt hij ter plaatse opgebouwd?
Olivier Jansonnie: De wagen wordt deels opgebouwd in de werkplaats en daarna gedemonteerd voor transport. Op het circuit bouwt het team bepaalde onderdelen weer op (voor- en achteras, koetswerk) en voert het technische controles uit. Dit is een vaste procedure die de logistiek en het opstartproces optimaliseert.
PEUGEOT Magazine: Hoeveel exemplaren van de 9X8 zijn er momenteel?
Olivier Jansonnie: Er zijn momenteel twee hoofdchassis in competitie, plus ontwikkelings- en reservechassis, goed voor een totaal van bijna 15 stuks. Zo kunnen testen, onderhoud en races gespreid worden zonder de technische voorbereiding te onderbreken.
PEUGEOT Magazine: Waarop ben je het meest trots als je aan de start van een race staat?
Olivier Jansonnie: De 9X8 zien staan tussen de beste Hypercars ter wereld is het hoogtepunt van een enorm collectief werk. Het is een bron van technische, menselijke en emotionele trots. Het geluid van de motor, de livery… al die zaken symboliseren onze visie op prestaties.
PEUGEOT Magazine: Komt de wagen bij een raceweekend volledig klaar aan, of wordt hij ter plaatse opgebouwd?
Olivier Jansonnie: De wagen wordt deels opgebouwd in de werkplaats en daarna gedemonteerd voor transport. Op het circuit bouwt het team bepaalde onderdelen weer op (voor- en achteras, koetswerk) en voert het technische controles uit. Dit is een vaste procedure die de logistiek en het opstartproces optimaliseert.
PEUGEOT Magazine: Hoeveel exemplaren van de 9X8 zijn er momenteel?
Olivier Jansonnie: Er zijn momenteel twee hoofdchassis in competitie, plus ontwikkelings- en reservechassis, goed voor een totaal van bijna 15 stuks. Zo kunnen testen, onderhoud en races gespreid worden zonder de technische voorbereiding te onderbreken.