Wat heeft de PEUGEOT 9X8 onder de motorkap zitten?
PEUGEOT Magazine ging op ontdekking en sprak met Olivier Jansonnie. De technisch directeur van PEUGEOT Sport deelt zijn inzichten over de technische kenmerken van de wagen, de bijbehorende rijstijl en de rol van de piloten in de ontwikkeling van de 9X8.
Olivier Jansonnie: Ondanks een gemeenschappelijk regelgevend kader interpreteert elke fabrikant de regels anders. Sommige kiezen voor hybride vierwielaandrijving (zoals wij), terwijl anderen vasthouden aan achterwielaandrijving. Ook de motorarchitectuur varieert: V6, V8, V10, turbo of atmosferisch, afhankelijk van de technologische keuzes en ervaring van elke fabrikant. Aerodynamica blijft bovendien een belangrijk innovatiegebied.
Wat heeft de PEUGEOT 9X8 onder de motorkap zitten?
Olivier Jansonnie: Het WEC (World Endurance Championship) Hypercar-reglement is erop gericht om de kosten te beperken, maar tegelijk ruimte te laten voor innovatie. Prestaties worden gereguleerd via het Balance of Performance-systeem (BoP), en er gelden limieten voor gewicht (minstens 1.030 kg) en vermogen (maximaal 500 kW). Hybridesystemen zijn toegestaan. Het doel is om technologisch geavanceerde wagens te laten strijden op een gelijk speelveld.