Maart, 2025
4 minuten leestijd
Wil je onze nieuwsbrieven ontvangen?
Wil je onze nieuwsbrieven ontvangen?
Interview: Malthe Jakobsen
het aanstormende talent van het Team Peugeot TotalEnergies in het WEC!
Seizoen 2025 van het FIA World Endurance Championship (WEC) belooft spannender dan ooit te worden voor het Team Peugeot TotalEnergies, met de komst van een nieuwe coureur: Malthe Jakobsen. De 21-jarige Deen klimt al enkele jaren op binnen het team en bereidt zich voor op de ultieme uitdaging in de hypercarcategorie. Ontmoeting met een veelbelovend talent.
Interview: Malthe Jakobsen
het aanstormende talent van het Team Peugeot TotalEnergies in het WEC!
Seizoen 2025 van het FIA World Endurance Championship (WEC) belooft spannender dan ooit te worden voor het Team Peugeot TotalEnergies, met de komst van een nieuwe coureur: Malthe Jakobsen. De 21-jarige Deen klimt al enkele jaren op binnen het team en bereidt zich voor op de ultieme uitdaging in de hypercarcategorie. Ontmoeting met een veelbelovend talent.
EEN GELEIDELIJKE INTEGRATIE
Hoewel Malthe Jakobsen net officieel is aangekondigd als fulltime coureur, begon zijn reis met het Team Peugeot TotalEnergies al een stuk eerder. “Ik ontmoette het team eind 2022 voor het eerst als rookie tijdens een test in Bahrein. In 2023 kwam ik bij het team als Junior Coureur en vorig jaar werd ik reservecoureur. Mijn integratie is geleidelijk gegaan, waardoor ik me helemaal op mijn gemak voel in deze omgeving”, vertelde hij aan Peugeot Magazine. Voelt hij enig verschil nu hij officieel coureur is? “Nog niet, maar ik denk dat tijdens de eerste race in Doha op 28 februari zal doordringen. Gelukkig ben ik goed voorbereid en omringd door mensen die klaar staan om me te steunen.”
EEN GELEIDELIJKE INTEGRATIE
Hoewel Malthe Jakobsen net officieel is aangekondigd als fulltime coureur, begon zijn reis met het Team Peugeot TotalEnergies al een stuk eerder. “Ik ontmoette het team eind 2022 voor het eerst als rookie tijdens een test in Bahrein. In 2023 kwam ik bij het team als Junior Coureur en vorig jaar werd ik reservecoureur. Mijn integratie is geleidelijk gegaan, waardoor ik me helemaal op mijn gemak voel in deze omgeving”, vertelde hij aan Peugeot Magazine. Voelt hij enig verschil nu hij officieel coureur is? “Nog niet, maar ik denk dat tijdens de eerste race in Doha op 28 februari zal doordringen. Gelukkig ben ik goed voorbereid en omringd door mensen die klaar staan om me te steunen.”
KENNISMAKING MET DE 9X8
Malthe Jakobsen kreeg al de kans om achter het stuur van de Peugeot 9X8 te kruipen en weet met zijn enthousiasme geen blijf: “De overstap van LMP3 naar Hypercar was overweldigend. Er komt zoveel meer technologie bij kijken en het aantal ingenieurs dat aan het programma werkt, is ongelooflijk. Ik moest me even aanpassen, maar nu ben ik er helemaal klaar voor! Een van de grootste veranderingen is de toevoeging van de elektrische motor aan de voorkant, waardoor de wagen vierwielaandrijving krijgt. Dit maakt hem complexer, met veel verschillende instellingen afhankelijk van de omstandigheden op het circuit, het brandstofniveau en andere parameters. Een coureur moet alles uit zijn hoofd kennen, alsof hij een handboek moet bestuderen.”
KENNISMAKING MET DE 9X8
Malthe Jakobsen kreeg al de kans om achter het stuur van de Peugeot 9X8 te kruipen en weet met zijn enthousiasme geen blijf: “De overstap van LMP3 naar Hypercar was overweldigend. Er komt zoveel meer technologie bij kijken en het aantal ingenieurs dat aan het programma werkt, is ongelooflijk. Ik moest me even aanpassen, maar nu ben ik er helemaal klaar voor! Een van de grootste veranderingen is de toevoeging van de elektrische motor aan de voorkant, waardoor de wagen vierwielaandrijving krijgt. Dit maakt hem complexer, met veel verschillende instellingen afhankelijk van de omstandigheden op het circuit, het brandstofniveau en andere parameters. Een coureur moet alles uit zijn hoofd kennen, alsof hij een handboek moet bestuderen.”
EEN DUIDELIJK DOEL: SCHITTEREN IN DE HYPERCAR
Deelnemen aan de topklasse van de uithoudingsraces is een grote prestatie voor de jonge Deense coureur, die vijf seizoenen doorbracht in de European Le Mans Series. Maar hij weet dat de uitdaging erg groot is. “De categorie Hypercar is extreem competitief, met topteams en coureurs van wereldklasse. Mijn doel is om te bewijzen dat ik op dit niveau kan vechten en hier nog vele jaren kan blijven. “Tussen alle races op de kalender springt er één uit: “De 24 uur van Le Mans. Het is de race waar iedereen het hele jaar naar uitkijkt en zich op voorbereidt. Daar racen in de topcategorie met een legendarisch Frans merk als Peugeot, is een enorme eer.”
EEN DUIDELIJK DOEL: SCHITTEREN IN DE HYPERCAR
Deelnemen aan de topklasse van de uithoudingsraces is een grote prestatie voor de jonge Deense coureur, die vijf seizoenen doorbracht in de European Le Mans Series. Maar hij weet dat de uitdaging erg groot is. “De categorie Hypercar is extreem competitief, met topteams en coureurs van wereldklasse. Mijn doel is om te bewijzen dat ik op dit niveau kan vechten en hier nog vele jaren kan blijven. “Tussen alle races op de kalender springt er één uit: “De 24 uur van Le Mans. Het is de race waar iedereen het hele jaar naar uitkijkt en zich op voorbereidt. Daar racen in de topcategorie met een legendarisch Frans merk als Peugeot, is een enorme eer.”
INSPIRATIE EN FILOSOFIE
Op de vraag welke coureur hem het meest heeft geïnspireerd, aarzelt Malthe Jakobsen geen seconde: Tom Kristensen, een landgenoot en negenvoudig Le Mans-winnaar. “Hij maakte een enorme impact op de Deense autosport. Als kind keek ik naar zijn races en daardoor wilde ik ook aan enduranceracen gaan doen.” Als Malthe advies zou mogen geven aan zijn jongere zelf die net begint met karten, wat zou dat dan zijn? “Blijf trouw aan jezelf en geef niet toe aan de druk. Elke stap is een uitdaging, maar je moet niet veranderen wie je bent. Nederig zijn en hard werken loont uiteindelijk altijd.”
INSPIRATIE EN FILOSOFIE
Op de vraag welke coureur hem het meest heeft geïnspireerd, aarzelt Malthe Jakobsen geen seconde: Tom Kristensen, een landgenoot en negenvoudig Le Mans-winnaar. “Hij maakte een enorme impact op de Deense autosport. Als kind keek ik naar zijn races en daardoor wilde ik ook aan enduranceracen gaan doen.” Als Malthe advies zou mogen geven aan zijn jongere zelf die net begint met karten, wat zou dat dan zijn? “Blijf trouw aan jezelf en geef niet toe aan de druk. Elke stap is een uitdaging, maar je moet niet veranderen wie je bent. Nederig zijn en hard werken loont uiteindelijk altijd.”
TUSSEN DISCIPLINE EN PASSIE
Als hij niet racet, brengt Malthe Jakobsen tijd door met zijn geliefden en geniet hij van andere passies. “Ik hou van handbal, dat erg populair is in Denemarken. Toen ik jonger was, bracht ik mijn weekenden door met spelen met vrienden in sporthallen.” Tegenwoordig staat zijn dagelijkse routine in het teken van training en fysieke voorbereiding, essentieel om op het hoogste niveau te presteren. Wat zijn zijn verwachtingen voor 2025? “Een geweldig WEC-seizoen en vooral een sterke race op Le Mans. Dat is ons ultieme doel!” Malthe Jakobsen is klaar om een nieuw hoofdstuk te schrijven in de enduranceracegeschiedenis van het Team Peugeot TotalEnergies. Tot op het circuit!
TUSSEN DISCIPLINE EN PASSIE
Als hij niet racet, brengt Malthe Jakobsen tijd door met zijn geliefden en geniet hij van andere passies. “Ik hou van handbal, dat erg populair is in Denemarken. Toen ik jonger was, bracht ik mijn weekenden door met spelen met vrienden in sporthallen.” Tegenwoordig staat zijn dagelijkse routine in het teken van training en fysieke voorbereiding, essentieel om op het hoogste niveau te presteren. Wat zijn zijn verwachtingen voor 2025? “Een geweldig WEC-seizoen en vooral een sterke race op Le Mans. Dat is ons ultieme doel!” Malthe Jakobsen is klaar om een nieuw hoofdstuk te schrijven in de enduranceracegeschiedenis van het Team Peugeot TotalEnergies. Tot op het circuit!
MALTHE JAKOBSEN IN 6 SLEUTELMOMENTEN
- Oktober 2003: geboren op de 29e
- 2006: Eerste keer in een kart op 3-jarige leeftijd
- Juni 2010: Eerste bezoek aan Le Mans als toeschouwer met zijn vader, waarbij hij een Peugeot-model koos als zijn favoriete miniatuurwagen
- December 2023: Afgestudeerd als industrieel technicus
- Juli 2024: Officieel getekend als fulltime coureur voor het Team Peugeot TotalEnergies voor het seizoen 2025
- Januari 2025: Verhuis naar zijn eerste appartement
MALTHE JAKOBSEN IN 6 SLEUTELMOMENTEN
- Oktober 2003: geboren op de 29e
- 2006: Eerste keer in een kart op 3-jarige leeftijd
- Juni 2010: Eerste bezoek aan Le Mans als toeschouwer met zijn vader, waarbij hij een Peugeot-model koos als zijn favoriete miniatuurwagen
- December 2023: Afgestudeerd als industrieel technicus
- Juli 2024: Officieel getekend als fulltime coureur voor het Team Peugeot TotalEnergies voor het seizoen 2025
- Januari 2025: Verhuis naar zijn eerste appartement
TAGS:
Peugeot & Moi,
Expérience de conduite