SKIP TO CONTENT

1 augustus 2022

 

Wil je al onze artikels ontvangen? Inschrijven
DE CREATIE VAN EEN ADVERTENTIE BEGRIJPEN MET ELODIE BUGAT, BRAND CONTENT MANAGER BIJ PEUGEOT

Weet je nog ? De laatste blik van een vrouw op haar verwaarloosde minnaar voordat ze het vliegtuig instapt, de afgewezen jongeman die zich in zijn 205 werpt en zijn banden piepend midden in de woestijn manoeuvreert, het gelach van de vrouw die uit haar raam de brieven van het woord "GARCE!" » getekend in het zand voor hem en het onvermijdelijke en bedwelmende « Heilige 205, ik hou van je nummer! ". Je herkende het: het is de reclame voor de PEUGEOT 205, de legendarische stadsauto van de Leeuw van 1982 tot 1999.

 

Een verhaal, een muziek, een slogan: de totstandkoming van een succesvolle reclamecampagne kan niet geïmproviseerd worden. Een paar druppels emotie, een snufje suspense, een dosis glamour, een paar gram humor, muziek die we ons herinneren en natuurlijk een explosieve slogan: de cocktail is subtiel en delicaat.

 

Elodie Bugat, Brand Content Manager bij PEUGEOT, geeft ons enkele sleutels over de geheimen van het creëren van een reclamecampagne voor een auto en over bepaalde (vaak onverwachte) aspecten van haar werk.

 

Wat is de allereerste stap die moet worden genomen bij het ontwerpen van een nieuwe advertentiecampagne?

De eerste stap is de samenstelling van de opdracht. Gemaakt in samenwerking met het mediabureau en het reclamebureau voor een zo snel mogelijke onderdompeling in het onderwerp, is de opdracht een essentieel basiselement voor hun reflectie. Intern wordt de opdracht opgesteld in samenwerking met marketing, productteams, stijlteams en specialisten op het gebied van klantonderzoek.

 

Het doel van de briefing is om antwoord te geven op verschillende vragen, zoals:

 

·         Wie zijn onze doelklanten?

·         Wat maakt ons product anders en uniek?

·         Wie zijn onze concurrenten?

Hoe definieer je jouw typische klant?

Een typische klant is een semi-fictief personage dat een groep mensen vertegenwoordigt die hetzelfde probleem met een product delen. Het is het portret van de ideale klant die echt geïnteresseerd is in onze auto. Dit stelt ons in staat om de logica van onze toekomstige klanten te begrijpen en om heel precies hun problemen, hun obstakels, hun consumptiegewoonten en zelfs hun manier van denken te identificeren om het meest relevante aanbod voor te stellen.

 

Op basis van klantonderzoeken wordt elke typische klant gedefinieerd op basis van verschillende kenmerken:

 

·         Sociaal en demografisch;

·         Psychologisch;

·         Behoeften;

·         Motivaties en verwachtingen;

·         Gedrag en doelen.

Comment définissez-vous les différents canaux de diffusion pour votre future campagne de pub ? 
On les définit en fonction des médias les plus consommés par les cibles auxquelles on s’adresse (les réseaux sociaux pour les plus jeunes, la télévision pour les plus de 50 ans par exemple) ainsi que leur positionnement dans leur parcours d’achat . Chaque canal de diffusion répond à une stratégie spécifique. Cette stratégie média est préalable à la création de la publicité et repose sur les compétences de l’agence média avec laquelle nous travaillons. 
Une équipe de Brand content, qu’est-ce que c’est exactement ? 

Pour commencer, il est important de définir la mission d’une équipe de Brand Content. Il s’agit de délivrer le bon message à la bonne personne, au bon moment. 

 

Une équipe de Brand Content est composée de Brand Content Managers qui assurent la coordination des campagnes publicitaires entre les nombreuses entités en interne. Ils doivent aussi gérer la collaboration avec l’agence de pub et l’agence média et suivent les productions, les budgets et les plannings du début à la fin. Par ailleurs, l’équipe Brand content se compose également d’executive producers qui ont en charge la création du contenu (photos, vidéos) et la mise à jour des showrooms digitaux et des configurateurs.  

Met welke externe partners werkt u samen?
Naast het mediabureau en het reclamebureau maken wij ook gebruik van audiovisuele productiebedrijven. Zij zijn degenen die ons voorzien van alle professionals die we nodig hebben voor het maken van reclame: regisseur, cameraman, editor, fotograaf, muzikant, enz.
Wat zijn uw relaties met de verschillende afdelingen van het merk gedurende de looptijd van een campagne?

Er zijn veel entiteiten binnen het merk en we werken nauw met hen samen: product, stijl, lanceringen, pers, Customer Experience, training, merkmanagers, enz.

 

We hebben daarom wekelijkse werksessies die alle beroepen samenbrengen die betrokken zijn bij de lancering van een nieuw voertuig. Tijdens deze sessies managen we het project stap voor stap, baan voor baan. Deze bijeenkomsten zijn essentieel en zouden eigenlijk regelmatig moeten zijn.

Hoe evolueer je een reclameboodschap in de loop van de tijd?
Allereerst is een zeer belangrijk aspect het respect voor de positionering van het product die wordt vastgesteld vóór de lancering van een auto. Deze positionering geldt voor de gehele levenscyclus van de auto. Het kan nodig zijn om een ​​reclameboodschap te wijzigen op het moment van de mid-life lancering van een auto (restyling van een voertuig na een bepaalde tijd op de markt). Dit is een kans om je uit te spreken om nieuwe functies te benadrukken, zoals een wijziging in het ontwerp of een nieuwe USP (Unique Selling Proposition). U kunt een reclameboodschap ook wijzigen als onderdeel van een vervolgcampagne: dit is een kans om een ​​model te ondersteunen dat een boost nodig heeft in het licht van de concurrentie.
Hoe manage je de campagne internationaal?
We werken nauw samen met de markten en we houden rekening met de specifieke kenmerken, de gewoonten van de klanten, de mediaconsumptie van elk land om de reclameboodschap en de gebruikte media aan te passen en daarbij nauwgezet de positionering van het product te respecteren. We blijven waakzaam bij de verwerking van de afbeelding (foto's, video's) om de cultuur en de specifieke kenmerken van elk land te respecteren.
Wat is als Brand Content Manager je favoriete stap bij het maken van een advertentiecampagne?
Ik doe dit werk al een aantal jaren en elke keer is mijn favoriete moment tijdens het opnemen van een commercial. Aan de ene kant verandert het het dagelijks leven en bovenal is het zeer aangenaam om getuige te zijn van de realisatie van al het creatieve pad dat op papier is ontwikkeld.
Heeft u een anekdote of een gedenkwaardige ervaring tijdens het ontwerpen van een campagne die u ons wilt vertellen?
Anekdotes zijn vaak gekoppeld aan het filmen en de onvoorziene gebeurtenissen die zich onvermijdelijk voordoen. In een van onze nieuwste commercials hadden we bijvoorbeeld een wolf nodig om het 'nachtzicht'-systeem te benadrukken. Daarom werden we in contact gebracht met een gespecialiseerde trainer. De dag voor de shoot ontsnapte de wolf het Sloveense bos in! We hadden geen wolf meer voor de shoot en moesten snel een oplossing vinden. Dus de trainer bood ons een vos aan... die het uiteindelijk heel goed deed en aan wie we veel te danken hebben!
Ontdek al onze artikelen