October, 2025

3 minuten leestijd

Wil je onze newsletters ontvangen?
Wil je onze newsletters ontvangen?

Ontmoeting met Alain Favey,

Managing Director van PEUGEOT

Ontmoeting met Alain Favey,

Managing Director van PEUGEOT

 

PEUGEOT Magazine ontmoette Alain Favey, sinds februari 2025 CEO van PEUGEOT en verantwoordelijk voor de strategie van het merk met de leeuw. Als initiatiefnemer van de lancering van de nieuwe E-208 GTi belichaamt hij de koers die voor de komende jaren is uitgezet: panache, sensaties en een onberispelijke product- en servicekwaliteit. We ontmoetten een leider die al vooruitblikt naar 2030 en de rol die het merk moet gaan spelen in duurzamere mobiliteit.

Roots in de autowereld

Roots in de autowereld

 

Alain Favey werd in februari 1967 geboren in L'Isle-Adam, een voorstad ten noorden van Parijs, en groeide op “in een middenklassegezin, met een vader die zijn carrière begon als arbeider in de fabriek van Poissy en later manager werd bij Ford”. Auto's hebben altijd deel uitgemaakt van zijn dagelijks leven: “Ik herinner me de lancering van de Fiesta nog alsof het gisteren was”, vat hij met een glimlach samen.

Een jonge baas die het voortouw neemt

Een jonge baas die het voortouw neemt

 

Na zijn carrière te zijn begonnen als product pricing manager bij Citroën in 1991, werd hij in 1997 een van de jongste managers van de groep in Denemarken. “Het was toen volkomen nieuw om een 30-jarige jongen met heel weinig ervaring naar een ander land te sturen om daar het hoofd te worden”, herinnert hij zich. Een uitdaging die hij met verve aanging: zijn introductietoespraak in het Deens, die hij fonetisch uit zijn hoofd had geleerd, leverde hem een staande ovatie op. Daarna volgden vele jaren bij de Volkswagen-groep, waar hij onder andere leiding gaf aan de merken Škoda en Bentley. “Het managen van een merk vereist veel discipline, veel aandacht en veel liefde voor het merk.”

Op naar 2030

Op naar 2030

 

In februari 2025 nam hij de leiding over bij Peugeot met een duidelijke ambitie: het merk laten groeien en zijn positie binnen de Europese auto-industrie versterken. "Peugeot verkoopt momenteel wereldwijd ongeveer 1,1 miljoen auto's. We willen tegen 2030 1,5 miljoen bereiken." In Europa is het de bedoeling om het marktaandeel te vergroten van 5,7% naar 7%, terwijl de internationale ontwikkeling in Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië wordt versneld.

De herlancering van de E-208 GTi

De herlancering van de E-208 GTi

 

Om succesvol te zijn, richt hij zich op het DNA van Peugeot: “Panache, rijsensaties en kwaliteit. Peugeot is een Frans merk, met de ernst van de regio Montbéliard en dat beetje extra charisma dat het uniek maakt. Bovendien is het een merk dat rijplezier moet bieden en een onberispelijke kwaliteit moet leveren.” Hij was het die bij zijn aankomst het E-208 GTi-project opnieuw lanceerde: “De nieuwe E-208 GTi is niet zomaar een product. Het is een statement: laten zien dat elektrificatie hand in hand kan gaan met passie en sensatie.”

 

Een koers die zowel hoge normen als ondernemingszin vereist. Alain Favey omschrijft zijn managementstijl als “participatief”. “Mijn rol is om de belangrijkste strategische koers uit te stippelen, maar ik geef de landen en teams veel vrijheid.” Met één prioriteit: “Onze klanten laten zien dat we dicht bij hen staan, dat we hun problemen oplossen wanneer die zich voordoen.”

Een verantwoordelijkheid voor de volgende generaties

Een verantwoordelijkheid voor de volgende generaties

 

Zijn dagelijkse werkzaamheden zijn verdeeld tussen het hoofdkantoor in Poissy, waar hij de bedrijfs- en landprestaties beheert, en het ontwerpcentrum in Vélizy, waar hij samen met ontwerpers en ingenieurs werkt aan de producten van morgen. “Mijn leven als brand manager is gericht op 2028-2030: het is mijn taak om te bepalen wat PEUGEOT over vijf jaar zal zijn.”

 

Ondanks zijn drukke agenda blijft Alain Favey trouw aan een paar dingen: familie, natuur en de bergen. “Ik hou van wandelen en tijd doorbrengen in Frankrijk of Oostenrijk, waar ik familie heb.”

 

Uitgerekend terwijl hij over zijn familie praat, sluit Alain Favey het interview af en verwoordt hij zijn missie: de toekomst van Peugeot voorbereiden en de overgang naar koolstofarme mobiliteit ondersteunen. “Wij hebben een rol te spelen om ervoor te zorgen dat het geluk van vandaag duurzaam is en ten goede komt aan toekomstige generaties.”

Alain Favey in 5 data

Alain Favey in 5 data

 

  • 1967 – Geboren in L'Isle-Adam (Val d'Oise)
  • 1989 – Diploma aan het HEC
  • 1991 – Verantwoordelijke Productprijzen bij Citroën
  • 1997 – Directeur Citroën Denemarken op amper 30-jarige leeftijd
  • 2025 – In dienst bij Peugeot als CEO