06.06.18 - NIEUWE PEUGEOT 508 SW - DE RADICALE BREAK

header_sr_508_sw

NIEUWE PEUGEOT 508 SW

DE RADICALE BREAK

/image/49/5/peugeot-508sw-2202styp-102.415495.jpg

Enkele maanden na de radicale berline onthult Peugeot de SW-versie van zijn nieuwe Peugeot 508.

De nieuwe Peugeot 508 SW breekt radicaal met de stijlkenmerken van het felbevochten segment van de grote breaks en put inspiratie uit de niche van de shooting brakes. Met zijn lage en dynamische silhouet meet de nieuwe Peugeot 508 SW zich een sensationeel design aan. Hij paart zijn atletische elegantie als geen ander aan de functionaliteit van een ruim bemeten en vlot toegankelijke koffer.

Met de jongste generatie van de Peugeot i-Cockpit® en een beperkte draaicirkel voelt hij zich op alle wegen thuis, van stadscentra tot grote snelwegen. Het uitmuntende onderstel van de nieuwe Peugeot 508 SW – een aspect dat diep verankerd zit in het merk-DNA – combineert een opmerkelijk wegcontact met een perfecte beheersing van de koetswerkbewegingen. Zijn ontwerp, toegespitst op efficiëntie, veiligheid en hoogstaand comfort, belooft intense sensaties.

De nieuwe Peugeot 508 SW wordt voorgesteld op het autosalon van Parijs 2018 en komt vanaf januari 2019 op de Europese markt.

EEN SEGMENT GEDOMINEERD DOOR BREAKS

Het Europese D-segment is jaarlijks goed voor 1,4 miljoen voertuigen. Daarin spelen breaks nog steeds een belangrijke rol, ondanks de alsmaar snellere uitbreiding van het aantal koetswerkversies, met name het aantal SUV’s. In Europa is een op drie verkochte autos in het D-segment een break.

Het aanbod in dit segment bestaat enerzijds uit de klassieke volumebreaks van massaconstructeurs en anderzijds uit breaks van prestigeconstructeurs, die een veel dynamischer lijnenspel combineren met de functionaliteit van een break.

Het opzet van Peugeot is duidelijk: een begerenswaardig voorwerp creëren en de traditionele conventies doorbreken om tot een atletische en moderne vormgeving te komen, die tot nog toe was voorbehouden aan enkele prestigeconstructeurs.

EEN INDRINGEND DESIGN

Naar het voorbeeld van de Peugeot 504, die veertig jaar geleden werd voorgesteld, heeft het merk zijn breaks steeds gebaseerd op de berlinemodellen. Zo plukt ook de nieuwe Peugeot 508 SW de vruchten van de radicale stijlkenmerken van de berlineversie. 

Dankzij de functionele dakstangen, die naadloos geïntegreerd werden in de stijl, blijft de wagen ook nagenoeg even laag als de berline: amper 1,42 meter. Dat is bijna 6 cm lager dan de vorige generatie, met dank aan de geoptimaliseerde stroomlijn, die bovendien niet ten koste gaat van de hoofdruimte achterin. Kwestie van de norm in dit segment te respecteren.

Met zijn lengte van 4,78 meter (slechts 3 cm langer dan de berline en 5 cm korter dan de vorige generatie) geeft de Peugeot 508 SW blijk van gestrekte en vloeiende lijnen, afgetopt met een lage en langgerekte daklijn.

De frameloze deuren - een unicum in de wereld van de massaconstructeurs - maken het mogelijk om het silhouet te verfijnen en te dynamiseren en tegelijk het glasoppervlak te beperken. De naden en spelingen werden gereduceerd tot het best mogelijke niveau. De bandenmaten werden aangepast om de wielkasten perfect op te vullen en de dakantenne werd vervangen door een antenne in zeefdruk.

Zijn neus, die identiek is aan die van de berline, oogt nog steeds even indrukwekkend. Met de ‘full led'-koplampen en de verticale signatuur met verduisterde leddagrijlichten meet de nieuwe Peugeot 508 SW zich een krachtige en exclusieve identiteit aan, die nog wordt benadrukt door de leeuw in het midden van het radiatorrooster en het
‘508’-logo op de neus van de motorkap.

In achteraanzicht ademt hij dan weer kracht en moderniteit met de glanzend zwarte, horizontale band met driedimensionale ‘full led’-koplampen van de berline. Deze lichten, die dag en nacht branden met een adaptieve lichtintensiteit, verzekeren een doorlopende en evolutieve uitstraling van de gekleurde klauwen vanaf het profiel tot de achterkant. De dubbele verchroomde uitlaateindpijpen passen perfect bij de wagen en geven hem een nog meer uitgesproken dynamisme.

De toegang tot de koffer wordt verzekerd door een handige kofferklep (desgewenst gemotoriseerd en handenvrij), die de toegankelijkheid verbetert. De kofferdrempel is tegelijk laag en breed (6 cm lager dan de berline, nauwelijks 63,5 cm boven de grond en 2,4 cm breder). De snel wegklapbare bagageafdekking geeft onmiddellijk een totaalbeeld van de koffer. Deze laatste heeft een volume van 530 liter onder de bagageafdekking en is dankzij zijn eenvoudige vormen optimaal te benutten. Het koffervolume leunt erg dicht aan bij dat van de vorige breakgeneratie (560 liter).

De kofferopening toont zich niet alleen bijzonder praktisch, maar geniet ook een verzorgde afwerking met een drempel in inox die het in- en uitladen van bagage vergemakkelijkt. In de GT-uitvoering beschikt hij ook over aluminium rails in de vloer, terwijl een bagagenet het mogelijk maakt om de koffer op doeltreffende wijze in te delen.

Moduleerbaarheid is een van de fundamenten van een break en begint in het geval van de nieuwe Peugeot 508 SW bij een 2/3-1/3 neerklapbare achterbank met de Magic Flat-functie. Dit systeem maakt het mogelijk om de twee delen van de achterbank in een handomdraai neer te klappen met de twee vlot toegankelijke hendels in de zijwanden van de koffer. Dat vertaalt zich in een vrijwel vlakke koffervloer die een totaal laadvolume van 1.780 liter vrijmaakt.