SKIP TO CONTENT

21 november 2022

5 minuten leestijd

Wil je al onze artikels ontvangen? Schrijf je hier in

STORIES OF EXCELLENCE:  JÉRÔME BIANCHI, PHYSICAL TRAINER VAN DE PEUGEOT SPORT TEAMS

Laten we maar meteen een open deur intrappen: om aan autosport te doen heb je meer nodig dan een rijbewijs en een portie rijskills. Net zoals alle andere sporten op hoog niveau vraagt ook de autosport een specifieke fysieke voorbereiding. Dat geldt voor de piloten zelf, maar ook voor de zogenaamde 'wheel change' teams die een essentiële rol spelen. Zonder hen is een podiumplaats simpelweg ondenkbaar. Jérôme Bianchi, de vaste physical trainer geeft hen het hele jaar door degelijk advies en zorgt er persoonlijk voor dat elke piloot een geschikte, nauwkeurige fysieke voorbereiding krijgt om optimaal te kunnen presteren op het circuit.

 

Een interview met een gepassioneerde en deskundige professional.

Jérôme Bianchi, hoe ben je precies physical trainer geworden?
In eerste instantie ben ik fysiotherapeut en osteopaat. Toen ik jong was, heb ik op hoog niveau gesport: 14 jaar rugby op het hoogste niveau in Frankrijk, in de eerste divisie. Ik heb zelfs voor het Franse nationale team gespeeld! Rugby was toen verre van professioneel, dus moest ik tegelijkertijd als fysiotherapeut werken. Van het een kwam het ander en zo specialiseerde ik me in sport. In mijn praktijk werk ik al meer dan 30 jaar met tal van topsporters: tennissers, profvoetballers, handballers, triatleten enzovoort.
Ik had al deelgenomen aan het Peugeot-avontuur in de jaren 2010, dus ik had toen al met verschillende piloten gewerkt. Momenteel maak ik deel uit van het programma dat opnieuw opgestart werd na de pandemie.  Eerst werkten we upstream om het wielwissel-gedeelte op punt te zetten, de monteurs dus. Nadien werd ik in contact gebracht met de zes piloten. We werken al meer dan anderhalf jaar samen.

Dus fysieke voorbereiding is niet alleen voor piloten? 

Ik zou zelfs durven zeggen dat het bijna belangrijker is om het wielwisselteam voor te bereiden, om met hen samen te werken zodat we efficiënter kunnen zijn rond de wagen. Ons team van mechaniciens telt nu 25 mensen. Het is essentieel dat zij hyperefficiënt zijn op vlak van uithoudingsvermogen. Afgezien van een optimale reactiviteit op het moment van de race hebben zij vooral veel energie nodig om de auto's voor te bereiden, de pits op te bouwen en de auto's binnen de toegewezen tijd te reviseren. Tijdens de race moeten ze razendsnel handelen om de wielen te wisselen, en ze moeten zowel fysiek en psychologisch paraat zijn. Bij een probleem moeten ze samen met de rest van het team een snelle en betrouwbare diagnose kunnen stellen. Elk van hen moet dus uitstekend voorbereid zijn, en ik ben overtuigd dat we op de goeie weg zijn. De mecaniciens werken keihard om de auto's klaar te krijgen, en op het circuit geven ze echt het beste van zichzelf. Ik wil hen dan ook uitdrukkelijk feliciteren voor hun engagement.

De piloten zijn vaak op verplaatsing: ze doen wedstrijden om hun fysieke voorbereiding op peil te houden. Als topsporters trainen ze voortdurend. De piloten wonen op verschillende plaatsen (Oostenrijk, Zwitserland, Monaco, enz.), en dus hebben ze ginds hun eigen fysio.

Af en toe ontmoeten we elkaar in Satori, waar we gezamenlijke sessies doen. Vaak zijn dit recuperatiesessies. Maar soms laat ik ze ook werken aan hun zwakke punten. We definiëren samen de specifieke punten waaraan ze kunnen werken om comfortabeler in hun auto te zitten.

Wat zijn precies die specifieke punten waar piloten aan moeten werken? 
Het gaat dan vooral om de onderrug, specifiek het bekkengedeelte omdat ze in een stoel zitten die moet passen voor drie verschillende bestuurders. De piloten zijn niet noodzakelijk allemaal even groot, en dus moeten ze een speciale kuip gebruiken om te kunnen rijden in de best mogelijke omstandigheden. De kuip past echter niet perfect bij de morfologie van elke bestuurder. Dit kan de vaak al aanwezige rugklachten verergeren. Aan het einde van een wedstrijd hebben de renners veel pijn in de bilspieren, de stabiliserende spieren, omdat die de hele tijd verkrampen. Je moet weten dat de rechtervoet die op het pedaal drukt altijd onder spanning staat. Er is dus continu spanning van de achillespees naar de rug. Omdat de linkervoet minder werk levert, moeten de spieren de hele tijd alles stabiliseren en zich schrap zetten. Precies dat veroorzaakt al die pijnen.
Ik ben aanwezig bij alle wedstrijden en ook voor alle testen. Dit jaar waren er slechts drie races, maar volgend jaar zullen het er zes zijn, misschien zelfs zeven. Dus we zullen meer werk te doen hebben in de races.
Waarin verschillen de specifieke fysieke voorbereidingen per type race? Formule 1, rally, endurance, e-Formula?

De meeste G-krachten (zwaartekracht) zijn er in de Formule 1. In deze discipline is er dus veel spierversterkend werk aan de bovenrug, nek, armen en schouders nodig. Het is ook essentieel dat de piloten 'op gewicht' zijn want ze mogen geen overgewicht hebben. De piloten moeten dus tegelijkertijd ook cardiovasculair werk doen om in de best mogelijke vorm te blijven. Ze zijn in elk geval allemaal heel sportief: ze zwemmen, rennen, fietsen, tennissen, paddelen, enz. 

Voor uithoudingswedstrijden ligt het iets anders: er zijn minder G-krachten, maar de inspanning is langer en repetitiever. Dus het is een beetje ingewikkelder om onder controle te houden. De rug en de onderarmen zullen meer vermoeid raken. Om die reden moet de fysieke voorbereiding van duursporters het hele jaar door rigoureus en regelmatig zijn. 

Rally is in vergelijking een eerder kort gebeuren. De piloten krijgen minder G-krachten te verduren, maar een versterking van het bovenlichaam is voor hen essentieel.

Heeft de fysieke voorbereiding ook een invloed op de mentale toestand van de piloten tijdens de wedstrijd? 
Als je je fysieke grenzen verlegt, komt er altijd een mentale dimensie bij kijken. Wanneer het fysiek erg zwaar wordt, neemt de geest de overhand om het lichaam over de grenzen heen te laten gaan. Tijdens de fysieke voorbereidingen werken we ook aan het mentale. Er is ook een ander belangrijk punt in het mentale deel, dat wij emulatie noemen. In een groep is er inderdaad altijd een soort concurrentie, zelfs binnen je eigen team. Deze wedijver zal dienen om jezelf te overtreffen, om je te concentreren, om je op het wezenlijke te richten. Het mentale deel is heel belangrijk, en sommige piloten maken ook gebruik van mental coaches. In het kader van de Peugeot Sport competitie hebben wij ervoor gekozen om dit niet op te leggen en elke piloot de vrijheid te laten om al dan niet beroep te doen op de diensten van een mental coach.
Heb je tot slot nog een anecdote of een herinnering die je met ons wil delen?
Een paar jaar geleden, in de jaren 2010, wonnen we het wereldkampioenschap endurance. We waren enorm trots om zowel Peugeot als Frankrijk te kunnen vertegenwoordigen. Aan het eind van een wedstrijd in China begonnen we allemaal samen de Marseillaise te zingen. We hadden dat niet op voorhand afgesproken, maar het was een geweldig moment voor het team. We hadden het gevoel dat we samen iets belangrijks hadden gedaan. Zo'n moment illustreert de teamspirit binnen de Peugeot-familie en de hele competitiegeest.
ONTDEK AL ONZE ARTIKELS