1 Mei, 2023
4 minuten leestijd
CLICHÉ N° 1: ELEKTRISCHE WAGENS ZIJN DUUR
Tegen 2035 zullen in de Europese Unie geen nieuwe wagens met verbrandingsmotor meer kunnen worden verkocht.
Een elektrische wagen kost vandaag inderdaad nog steeds meer dan een traditionele wagen met verbrandingsmotor (voor een model dat qua vermogen en afwerking gelijkwaardig is). Het prijsverschil vermindert echter geleidelijk aan: de voorspellingen op zeer korte termijn zijn vergelijkbaar voor beide motoren.
Tegen 2035 zullen in de Europese Unie geen nieuwe wagens met verbrandingsmotor meer kunnen worden verkocht.
Een elektrische wagen kost vandaag inderdaad nog steeds meer dan een traditionele wagen met verbrandingsmotor (voor een model dat qua vermogen en afwerking gelijkwaardig is). Het prijsverschil vermindert echter geleidelijk aan: de voorspellingen op zeer korte termijn zijn vergelijkbaar voor beide motoren.
Van verbruik
Tot onderhoud
CLICHÉ N° 2: DE BATTERIJ HEEFT NIET VOLDOENDE VERMOGEN VOOR LANGE AFSTANDEN
Tegenwoordig bedraagt het rijbereik van elektrische wagens gemiddeld 300 km en gemakkelijk meer dan 500 km voor topmodellen. Dat betekent dat je met volledig elektrische wagens probleemloos lange afstanden kunt afleggen. Bovendien breidt het netwerk van oplaadstations zich steeds verder uit en zal er in de toekomst elke 100 km een oplaadstation op de snelweg te vinden zijn. Zulke snellaadstations zorgen voor een rijbereik van ongeveer 250 km bij een oplaadtijd van ongeveer 30 minuten.
Bovendien leg je met de nieuwe generatie batterijen en de regeneratieve remmen van een elektrische Peugeot tot 400 km af met één oplaadbeurt.
Tegenwoordig bedraagt het rijbereik van elektrische wagens gemiddeld 300 km en gemakkelijk meer dan 500 km voor topmodellen. Dat betekent dat je met volledig elektrische wagens probleemloos lange afstanden kunt afleggen. Bovendien breidt het netwerk van oplaadstations zich steeds verder uit en zal er in de toekomst elke 100 km een oplaadstation op de snelweg te vinden zijn. Zulke snellaadstations zorgen voor een rijbereik van ongeveer 250 km bij een oplaadtijd van ongeveer 30 minuten.
Bovendien leg je met de nieuwe generatie batterijen en de regeneratieve remmen van een elektrische Peugeot tot 400 km af met één oplaadbeurt.
CLICHÉ N° 3: OPLADEN IS NIET EENVOUDIG VANWEGE EEN TEKORT AAN OPLAADSTATIONS
330.000. Dat is het aantal snellaadstations in het hele netwerk van Europa. Regelmatig verschijnen er nieuwe stations, dus het netwerk breidt zich voortdurend uit. Bovendien krijg je dankzij aangepaste technologieën zoals de eSolution Charging-app eenvoudig toegang tot het grootste netwerk van oplaadstations in Europa.
Bovendien biedt Peugeot, in samenwerking met Free2Move eSolutions, een professionele installatiedienst voor de Wallbox bij particulieren.
330.000. Dat is het aantal snellaadstations in het hele netwerk van Europa. Regelmatig verschijnen er nieuwe stations, dus het netwerk breidt zich voortdurend uit. Bovendien krijg je dankzij aangepaste technologieën zoals de eSolution Charging-app eenvoudig toegang tot het grootste netwerk van oplaadstations in Europa.
Bovendien biedt Peugeot, in samenwerking met Free2Move eSolutions, een professionele installatiedienst voor de Wallbox bij particulieren.
CLICHÉ N° 4: EEN ELEKTRISCHE WAGEN OPLADEN DUURT TE LANG
Niet waar! Dat hangt af van de oplaadoplossing die je kiest.
Bij een openbaar snellaadpunt duurt het bijvoorbeeld ongeveer 1,5 uur (met een laadvermogen tussen 100 kW en 50 kW) om de batterij van je Peugeot e-208 tot 100% op te laden!
Laad je je wagen thuis op via een gewoon stopcontact, dan duurt de oplaadbeurt inderdaad lang. Er bestaan nu echter krachtigere systemen, die de oplaadtijd aanzienlijk kunnen verminderen. Bijvoorbeeld: met een Wallbox-stekker duurt het slechts 4 uur om 80% rijbereik terug te winnen (tegenover 25 uur met een huishoudstekker).
Niet waar! Dat hangt af van de oplaadoplossing die je kiest.
Bij een openbaar snellaadpunt duurt het bijvoorbeeld ongeveer 1,5 uur (met een laadvermogen tussen 100 kW en 50 kW) om de batterij van je Peugeot e-208 tot 100% op te laden!
Laad je je wagen thuis op via een gewoon stopcontact, dan duurt de oplaadbeurt inderdaad lang. Er bestaan nu echter krachtigere systemen, die de oplaadtijd aanzienlijk kunnen verminderen. Bijvoorbeeld: met een Wallbox-stekker duurt het slechts 4 uur om 80% rijbereik terug te winnen (tegenover 25 uur met een huishoudstekker).
CLICHÉ N° 5: ELEKTRICITEIT IS NIET MILIEUVRIENDELIJK
Opladen
Opladen
Batterijrecyclage
De ecologische impact
CLICHÉ N° 6: EEN ELEKTRISCHE WAGEN BIEDT NIET VOLDOENDE RIJPLEZIER
Integendeel, rijden met een elektrische wagen is net een nieuwe en bijzonder aangename ervaring!
- Versnelling: dankzij het vermogen en het koppel van de motor heeft de e-208 slechts 8,1 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te versnellen.
- Geruisloos: de elektrische wagen produceert geen trillingen en de elektromotor produceert geen geluid. Dat vermindert de geluidsoverlast aanzienlijk en biedt de bestuurder meer comfort en gemoedsrust.
- Een soepele, zorgeloze rit zonder te hoeven schakelen, ideaal voor files en stadsverkeer.
- Wendbaar en intuïtief rijden met de Peugeot i-Cockpit 3 D.
- Geen onaangename brandstof- en verbrandingsgeuren.
Integendeel, rijden met een elektrische wagen is net een nieuwe en bijzonder aangename ervaring!
- Versnelling: dankzij het vermogen en het koppel van de motor heeft de e-208 slechts 8,1 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te versnellen.
- Geruisloos: de elektrische wagen produceert geen trillingen en de elektromotor produceert geen geluid. Dat vermindert de geluidsoverlast aanzienlijk en biedt de bestuurder meer comfort en gemoedsrust.
- Een soepele, zorgeloze rit zonder te hoeven schakelen, ideaal voor files en stadsverkeer.
- Wendbaar en intuïtief rijden met de Peugeot i-Cockpit 3 D.
- Geen onaangename brandstof- en verbrandingsgeuren.
Bovendien gelden voor de elektrische wagen geen verkeersbeperkingen en is parkeren in sommige steden gratis.
Nu ben je helemaal klaar om de weg naar elektrische mobiliteit in te slaan!