SKIP TO CONTENT

PEUGEOT EN DE 24 UUR VAN LE MANS: HET VERHAAL VAN EEN VEROVERING 

9 Juni 2023

6 minuten leestijd

Wil je al onze artikels ontvangen? Schrijf je hier in
De legendarische 24 Uur van Le Mans viert zijn 100ste verjaardag! Dé gelegenheid om terug te blikken op de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis van Peugeot op het legendarische "circuit de la Sarthe".

Herinneringen van een mechanieker op de 24 Uur van Le Mans 

Ik was mechanieker in het Peugeot Talbot Sport team, dat deelnam aan de 24 uur van Le Mans in 1992 en ik herinner me 20 juni 1992 nog alsof het gisteren was. 

Die ochtend kwam de zon schuchter op boven het circuit van Le Mans. Er heerste al een onbeschrijflijk rumoer in de Peugeot-pits: de mechaniekers waren druk bezig met de wagen, controleerden elke afstelling en lieten niets aan het toeval over. Ik kijk naar de coureurs: net als acteurs in een toneelstuk heeft iedereen zijn eigen mentale voorbereidingsroutine. Derek (Warwick) brengt zijn tijd al kletsend met de mechaniekers door om meer te weten te komen over de laatste controles die op de racewagens zijn uitgevoerd. Met zijn dikke Britse accent verloopt de communicatie niet altijd even vlot! Mark (Blundell) daarentegen, zit in zijn eigen bubbel. Hij lijkt niemand om zich heen te kunnen zien of horen. Karl (Wendlinger) praat wat met Le Normand (Alain Ferté), terwijl J.-P. (Jabouille) eindeloos het parcours opnieuw afspeelt en elke bocht probeert te begrijpen. 

Maar achter de glimmende bolides en de voelbare spanning, ontvouwt zich een diep menselijk verhaal op dit circuit. Achter onze gefronste gezichten gaan jaren van passie en zelfopoffering schuil. De 24 uur van Le Mans is veel meer dan alleen een race voor Peugeot. Het is een gelegenheid om ons te meten met de allergrootsten, om grenzen te verleggen en om een onuitwisbare stempel te drukken op de geschiedenis van de autosport. 

In die tijd probeerde ik de stress voor een race te verlichten door mezelf onder te dompelen in de geschiedenis van dit avontuur, vanaf het prille begin. Zal ik mee in de geschiedenis nemen?

1926 - 1937: Het begin van een episch avontuur

Allemaal dankzij de voorruit!

Peugeot debuteerde in 1926 op het circuit van Le Mans. In die tijd was de auto-industrie nog volop in ontwikkeling en waren uithoudingsvermogen en betrouwbaarheid de sleutelwoorden. De 174 S van André Boillot en Louis Rigal reed halverwege de race (ronde 82) in tweede positie toen hij werd geëlimineerd (in overeenstemming met het reglement van het evenement, dat bepaalde dat de racewagen "strikt zoals beschreven in de verkoopcatalogus" moest zijn en nog steeds perfect moest rijden)... vanwege een gebroken voorruitstijl! 

Na deze tegenslag liet Peugeot het circuit van Le Mans een tijdje links liggen.

Les Darl’mat in de spotlights

De terugkeer naar de 24 uur van Le Mans kwam er in 1937 onder impuls van de Parijse dealer Emile Darl'mat, met drie 302 DS (Darl'mat Sport) of ook wel 302 'Special Sport' genoemd. Deze roadsters waren het resultaat van de samenwerking tussen de fabrikant en zijn vertegenwoordiger. Alle drie de wagens konden de race deze keer wel uitrijden en finishten op een respectievelijke 7e, 8e en 10e plaats. Een prima prestatie, zeker als je in beschouwing neemt dat 65% van de ingeschreven teams de strijd moest staken. Na deze veelbelovende start verschenen in 1938 opnieuw drie 402 Special Sports aan de start. De wagen, bestuurd door Charles de Cortanze en Marcel Contet, eindigde 5e algemeen en eerste in de 2-liter categorie.

Ook al was ik toen nog niet geboren, het feit alleen al dat ik over deze wagens mag praten, bezorgt me elke keer weer kippenvel!

Pas halverwege de jaren zestig keerde de Leeuw terug op het circuit.

 

1966 -1988: de snelheidsrace

De Leeuw verscheen pas in de jaren 1980 terug in de schijnwerpers, na het bescheiden succes van de wagens met Peugeot-motor die werden ontworpen door ingenieur Charles Deutsch (de CD's).
Na een fantastische 4e plaats in 1980 voor het WM-team (de initialen van Gérard Welter en Michel Meunier, het Peugeot-ontwerpersduo), brak Roger Dorchy in 1988 het snelheidsrecord met de WM P88 (uitgerust met een Peugeot V6-motor van 2664 cm3 - 500 pk bij 7700 t/min - aangedreven door indirecte injectie, 2 turbocompressoren) op het circuit van Le Mans met een snelheid van 405 km/u (een record dat vandaag nog steeds standhoudt en niet meer kan worden verbeterd na aanpassingen aan het circuit). Wát een sensatie voor de gepassioneerde en ambitieuze jonge mechanieker die ik op dat moment was! Het enige waar ik toen van droomde, was racen. En mijn tijd zou snel genoeg komen...
Na een fantastische 4e plaats in 1980 voor het WM-team (de initialen van Gérard Welter en Michel Meunier, het Peugeot-ontwerpersduo), brak Roger Dorchy in 1988 het snelheidsrecord met de WM P88 (uitgerust met een Peugeot V6-motor van 2664 cm3 - 500 pk bij 7700 t/min - aangedreven door indirecte injectie, 2 turbocompressoren) op het circuit van Le Mans met een snelheid van 405 km/u (een record dat vandaag nog steeds standhoudt en niet meer kan worden verbeterd na aanpassingen aan het circuit). Wát een sensatie voor de gepassioneerde en ambitieuze jonge mechanieker die ik op dat moment was! Het enige waar ik toen van droomde, was racen. En mijn tijd zou snel genoeg komen...

Les années 90: De overwinning met de Peugeot 905 

Terwijl de editie van 1991 van de 24 uur van Le Mans een leerrijke ervaring was met meerdere vroegtijdige uitschakelingen als gevolg van herhaaldelijke schade aan de drie 905's in de race, ging 1992 de boeken in met een succes dat ik live mocht meemaken als lid van het Peugeot Talbot Sport-team, waar ik eindelijk mijn jeugddroom in vervulling zag gaan. 
De concurrentie was zwaar, maar ondanks een paar kleine technische problemen en rampzalige weersomstandigheden eindigden de 905's n°1 en n°2 respectievelijk als eerste en derde. Een mooie beloning voor het harde werk van een overgemotiveerd team! 
The competition was going to be tough, but despite a few small technical problems and the dreadful weather conditions, the 905 n°1 and n°2 finished first and third respectively. A great reward for the hard work of an over-motivated team!

In 1993, met het einde van het World Sports Car Championship, bleef de enige race op het topsportprogramma de 24 uur van Le Mans. Drie 905's verschenen aan de start. Met de terugtrekking van Mazda, Porsche en Jaguar bleef alleen het Toyota-team over. De Peugeot- en Toyota-coureurs gingen de strijd met elkaar aan. De situatie bleef tot diep in de nacht onbeslist en in de vroege ochtenduren ging het Peugeot-trio uiteindelijk met de overwinning aan de haal. 

Na de uitmuntende technologie van Peugeot te hebben gedemonstreerd, was dit historische podium een mooie manier voor het Lion Brand om tijdelijk afscheid te nemen.

 

2007-2012: Het avontuur van het uithoudingsvermogen van de PEUGEOT 908

In 2007 keerde Peugeot op spectaculaire wijze terug naar de 24 uur van Le Mans, met een tweede plaats in de finale met de nieuwe Peugeot 908 HDi FAP. De resultaten vielen zeer positief uit voor het Peugeot Total Team, dat oorspronkelijk als doel had ervaring op te doen voor de toekomst.

 

 

De Peugeot 908 HDi FAP was niet alleen razendsnel, hij domineerde het circuit in 2009. Dat jaar deed Peugeot Sport een beroep op negen coureurs, die tijdens de eerste twee jaar in de uithoudingsrace tevreden hadden gesteld: Sébastien Bourdais (Frankrijk), David Brabham (Australië), Marc Gené (Spanje), de 26-jarige Christian Klien (Oostenrijk), Pedro Lamy (Portugal), Nicolas Minassian (Frankrijk), Franck Montagny (Frankrijk), Stéphane Sarrazin (Frankrijk) en Alexander Wurz (Oostenrijk). Na een derde opeenvolgende polepositie voor Stéphane Sarrazin, finishten de drie 908 HDi FAP's samen onder de zwart-wit geblokte vlag.

De legendarische PEUGEOT 905 en 908 zijn permanent te bezichtigen in het Peugeot Adventure Museum in Sochaux (Doubs).

Lees verder

2023 - PEUGEOT 9x8 in Le Mans: nieuw hoofdstuk, nieuwe overwinningen? 

Nadat het 908-programma begin 2012 werd stopgezet, keert Peugeot tien jaar later terug in de sport om deel te nemen aan de laatste drie rondes van het FIA Endurance World Championship van 2022.
De Peugeot 9X8, vorig jaar nog te bewonderen in het 24-uursmuseum, maakt zijn debuut in de Sarthe voor de honderdste editie. Viert de meest succesvolle Franse autofabrikant in de 24 uur van Le Mans, die al drie overwinningen en zes poleposities op zijn naam heeft staan, binnenkort een vierde succes?
De Peugeot 9X8, vorig jaar nog te bewonderen in het 24-uursmuseum, maakt zijn debuut in de Sarthe voor de honderdste editie. Viert de meest succesvolle Franse autofabrikant in de 24 uur van Le Mans, die al drie overwinningen en zes poleposities op zijn naam heeft staan, binnenkort een vierde succes?
Jean-Marc Finot, hoofd van de competitieactiviteiten van de Stellantis-groep, zei onlangs tegen mij: "om Peugeot terug te brengen naar Le Mans gingen we op zoek naar hybride technologie en betaalbare reglementen die pasten bij het DNA van Peugeot. Vandaag vinken we al die hokjes aan met de 9X8. Wat de druk betreft... die is aanwezig bij elke testsessie en elke race, en we zullen alles in de strijd gooien voor de honderdste editie van de 24 uur van Le Mans, zoals we dat bij elke race doen!"
Jean-Marc Finot, hoofd van de competitieactiviteiten van de Stellantis-groep, zei onlangs tegen mij: "om Peugeot terug te brengen naar Le Mans gingen we op zoek naar hybride technologie en betaalbare reglementen die pasten bij het DNA van Peugeot. Vandaag vinken we al die hokjes aan met de 9X8. Wat de druk betreft... die is aanwezig bij elke testsessie en elke race, en we zullen alles in de strijd gooien voor de honderdste editie van de 24 uur van Le Mans, zoals we dat bij elke race doen!"
Wat mezelf betreft: op 10 en 11 juni zal ik de strijd dit keer vanaf de tribune bekijken, nog steeds doordrenkt van dezelfde kracht en emotie die ons in staat stellen bergen te beklimmen en de top te bereiken.
ONTDEK AL ONZE ARTIKELS