SKIP TO CONTENT

1 september 2022

8 minuten leestijd

Wil je al onze artikels ontvangen? Inschrijven
In het oog van een autofotograaf: ervaring en advies van een professional
William Crozes is al enkele jaren autofotograaf. Hij werkt voor het bureau Continental, waarmee Peugeot voor verschillende campagnes heeft samengewerkt. Voor The Magazine was hij bereid zijn ervaring met ons te delen. Hij gaf ons ook een aantal adviezen die je best zou raadplegen als je succes wilt hebben met jouw eigen foto's! 
Wat is er zo bijzonder aan autofotografie? 
Het specifieke van autofotografie is het sublimeren van een object dat technisch zeer gecompliceerd is om te laten zien. Het is inderdaad een object dat zowel reflecterend als transparant is met de beglazing, er is ook chroom, geborsteld aluminium, zwarte materialen zoals banden, reflecties door bewegwijzering (lichten en koplampen), enz. Eigenlijk zijn alle meest ingewikkelde materialen samengebracht in één object! 

Een ander specifiek kenmerk van de functie is het begrijpen van de verwachtingen van de verschillende afdelingen van het merk waarmee de fotograaf samenwerkt. Dit betekent inzicht in de verwachtingen van communicatie, marketing en design. De fotograaf moet zich kunnen opstellen als "dirigent" om aan alle behoeften te kunnen voldoen.

 

Het is belangrijk op te merken dat autofotografie een teamprestatie is, waarbij nauw wordt samengewerkt met de productiebedrijven. De expertise van de productiemaatschappij wordt gecombineerd met die van de fotograaf: deze samenwerking is onontbeerlijk om een project tot een goed einde te brengen omdat de logistieke moeilijkheden zo groot zijn (vervoer van voertuigen soms naar de andere kant van de wereld, omgaan met de grillen van het weer, enz.) 

Dus hoeveel creativiteit heb je tegenover de verschillende verplichtingen van de opdracht en het bestek van een reclamecampagne? 

De opdracht van de klant geeft een indicatie van de gewenste sfeer (bijvoorbeeld een dorre of zeer groene, Scandinavische, regenachtige of zelfs besneeuwde omgeving): het is aan ons om een bestemming, een plaats of een ander voor te stellen. De laatste jaren zijn de eisen veranderd: vroeger was het voldoende om de wagen in mooie landschappen te zetten en het design te sublimeren. Nu willen autofabrikanten hun wagens ook in een stedelijke omgeving plaatsen, met alle vertrouwelijkheidsproblemen van dien. Er zijn ook verzoeken voor architectonische settings: de wagen moet worden geplaatst in een privé omgeving zoals een mooi architectenhuis. Het zoeken naar locaties wordt daarom een steeds belangrijker onderdeel van ons werk. 

 

Bovendien moeten we, met de groeiende trend naar lifestyle, vaak personages opnemen (een man, een vrouw of zelfs een gezin) om de wagen in het echte leven te verankeren. 

Hoe kies je de setting voor de shoot? 

Het is hetzelfde proces als in de bioscoop. Een eerste selectie wordt gemaakt door een scoutingteam en dan komen wij om wat wij noemen "een tweede pass" te maken voor de definitieve selectie. Zodra wij locaties hebben gevonden die overeenstemmen met de behoeften van de klant en die de budgettaire vereisten respecteren, doen wij een beroep op lokale productiebedrijven die ons in eerste instantie foto's van de locatie kunnen bezorgen die door hun fotografen ter plaatse zijn genomen en in beeldbanken zijn gearchiveerd. 

 

De verschillende voorstellen worden aan de klant voorgelegd. Wanneer de selectie is verfijnd, sturen wij een lokale fixer om de verschillende gekozen instellingen te gaan zoeken. Het is belangrijk na te gaan of de locatie nog geschikt is voor de opnamen en dat is niet altijd het geval, want soms is er gebouwd, is de vegetatie veranderd of wordt het terrein gerenoveerd. Soms vraagt de klant om andere voorstellen. Ons team vertrekt pas als we met de klant een locatie overeenkomen. Pas dan controleren we zelf de locatie. 

Wat zijn volgens jou de belangrijkste ontwikkelingen sinds je als autofotograaf werkt? 

Er zijn er verschillende, maar ik zou zeggen dat de twee veranderingen die onze praktijk hebben doen evolueren: retoucheren en 3D.

 

Voor het retoucheren zeggen we, in ons vakjargon, dat we "samenstellen". Dat wil zeggen dat wij de oorspronkelijke omgeving aanpassen, om deze te verbeteren of op te ruimen omdat er bijvoorbeeld een vuilnisbelt of iets anders is dat ons stoort.

 

De komst van 3D is ook een belangrijke factor in de evolutie van ons beroep. We beginnen met het filmen van het landschap en dan integreren we de wagen in 3D. Er zijn verschillende redenen om deze techniek te gebruiken:

 

  • De wagens zijn niet altijd op tijd klaar.  
  • Om van de soms zeer zware logistiek af te komen. Tegenwoordig is een klein team voldoende om aan de andere kant van de wereld fondsen te gaan schieten zonder wagens te hoeven verplaatsen.
  • Je hoeft je geen zorgen te maken over het weer.
  • Meer creativiteit: dankzij 3D kunnen wagens worden geplaatst op plaatsen waar het onmogelijk of te duur zou zijn om ze in werkelijkheid op te nemen.  
Aan welke projecten heb je met Peugeot gewerkt? Welke heeft de grootste invloed op je gehad? 

Ik heb deelgenomen aan verschillende campagnes van Peugeot: de Peugeot e-PARTNER en e-RIFTER, de Peugeot 508 PSE en de 9X8 racewagen. 

 

De meest opvallende campagne was die voor de Peugeot 508 PSE. Ten eerste was het lang: het duurde 12 dagen. Bovendien vond het plaats tijdens de opsluiting, dus het was ingewikkeld voor de productie: de hotels waren gesloten, ze gingen alleen voor ons open... En bovenal waren we aan het filmen in de bergen! We waren op de Bonnette-pas, de hoogste weg in Europa op ongeveer 2.800 meter. De omstandigheden waren erg moeilijk, er was minstens 50 cm sneeuw gevallen en het was erg koud, maar de groepscohesie was geweldig! Er was een ongelooflijke sfeer! 
Welk advies zou je kunnen geven aan iedereen die mooie foto's van zijn wagen wil maken, vooral om op sociale netwerken te plaatsen? 

Allereerst moet je proberen te begrijpen waarom de wagen is ontworpen zoals hij is ontworpen: wat heeft de ontwerper bedoeld en wat zijn de sterke punten van de wagen?

 

Ten tweede moet de harmonie van de wagen worden gerespecteerd. Overmatige groothoekfotografie, die vaak op smartphones wordt gebruikt, moet echt worden vermeden omdat het beeld van de wagen dan te veel wordt vervormd.

 

Een ander belangrijk ding is de hoogte van de auto. Je moet stoppen met te richten vanaf ooghoogte. 

Ten slotte is er een basisregel van de fotografie: het beste natuurlijke licht is te vinden vlak voor zonsopgang en vlak na zonsondergang. 
Ontdek al onze artikels