SKIP TO CONTENT

DE KUNST VAN HET MONTEREN VAN BATTERIJEN 

7 oktober 2022

8 minuten leestijd

Wil je al onze artikels ontvangen? Inschrijven

Alles wat je altijd al wilde weten over batterijmodules... maar niet durfde te vragen.

 

De elektrische wagen: een beetje geschiedenis is op zijn plaats

 

Wanneer denk je dat de allereerste elektrische wagen werd gebouwd? 1834! Nog voor de uitvinding van de interne verbrandingsmotor in 1861! In 1899 brak een elektrische wagen, de "Jamais Contente", het snelheidsrecord met meer dan 100 km/u en in 1900 reed een wagenpark van elektrische taxi's in de straten van New York. Op dat moment werd 38% van de Amerikaanse automarkt veroverd door elektrische wagens.

Ongelooflijk, toch? 

 

Het verschijnen van de Ford T in 1908 veranderde de situatie. Ondanks Edisons uitvinding van de ijzer-nikkel batterij in 1910, maakte de elektrische wagen plaats voor innovaties en in de jaren 1920 verving de goedkope verbrandingsmotor uiteindelijk de elektrische wagen. 

Pas in het begin van de jaren 2010 werd de elektrische wagen opgenomen in het gamma van de autofabrikanten. 

Nu zijn alle ogen gericht op 2035, wanneer de verkoop van wagens op brandstof in alle EU-lidstaten moet worden stopgezet.

De virtuozen van de montage

 

Tegen 2022 is meer dan 70% van het wereldwijd verkochte PEUGEOT-gamma geëlektrificeerd. Meer en meer deskundigen op het gebied van de assemblage van accu's zijn nu essentieel in de fabrieken waar de wagens worden vervaardigd. Zij werken op specifieke assemblagelijnen voor batterijpakken, naast de assemblagelijnen voor elektrische wagens. Deze zeer gespecialiseerde technici belichamen de uitmuntendheid van Peugeot en krijgen een uitgebreide opleiding voordat ze in de fabrieken in Spanje, Slowakije of Frankrijk aan de slag gaan.

Twee uur in de levensduur van een batterij

 

Tegen 2025 schat Peugeot dat zijn teams tot 17.000 batterijen per maand zullen assembleren voor alle wagens. De deskundigen op het gebied van batterijassemblage hebben dus werk aan de winkel! 

 

De assemblage van de batterijmodules vergt, afhankelijk van het model, 1 tot 2 uur werk:

 

  • 60 minuten voor 50 kWh batterijen;
  • 90 minuten voor 75 kWh batterijen; 
  • 15 minuten testen per batterij vóór installatie in de wagen: functionele, prestatie- en waterdichtheidstests.
Nieuwe generatie batterijen

 

De toekomst van elektrische mobiliteit begint vandaag bij Peugeot, met de nieuwe generatie batterij! Dit is een hoogspanningsbatterij van 54 kWh (51 kWh nuttig), met een nieuwe chemische samenstelling (80% Nikkel - 10% Mangaan - 10% Kobalt) en die werkt op 400 Volt, waardoor een bereik van meer dan 400 km mogelijk is! Dit kleine technologische hoogstandje zal worden gemonteerd op de e-308 berline en de e-308 SW stationwagen versie. Vanaf 2023 zal ook de Peugeot e-208 van deze belangrijke technologische ontwikkeling profiteren.

Drie vragen aan een expert in elektrische wagens

 

Rémi SEIMPERE is projectleider voor de elektrische wagens van de groep Stellantis. Zijn rol is het coördineren van alle technische, industriële en logistieke teams tijdens het hele bouwproces van elektrische wagens. Wij stelden hem een paar vragen om meer te weten te komen over de elektrificatie van wagens.

Kan je uitleggen wat een platform is in een elektrische wagen?

Men zou kunnen zeggen dat het platform alles is wat de bestuurder niet ziet wanneer hij in zijn elektrische wagen stapt. Het gaat natuurlijk om het structurele deel (de bodemplaat of het chassis genoemd) waaraan de accu is bevestigd (die ongeveer 350 kg weegt), maar ook om andere elementen zoals de motor, de aandrijving, de versnellingsbak (gelijk aan de versnellingsbak van een wagen op brandstof), de assen, het koelsysteem, de elektrische voedingskabels, enz.

 

Het eerste elektrische platform Stellantis werd in 2020 gelanceerd. Het bijzondere ervan is dat het bestaat uit mechanische en transmissie-elementen die alle elektrische wagens van de groep gemeen hebben. Het doel van deze pooling is schaalvoordelen mogelijk te maken en op zeer korte termijn elektrische modellen voor elk van de merken van de Stellantis-groep op de markt te kunnen brengen.

Wat is volgens jou de grootste uitdaging bij de assemblage van een elektrische wagen?

 

De echte uitdaging die wij reeds zijn aangegaan is de productie van elektrische wagens op dezelfde productielijnen als wagens op brandstof. Vandaag hebben de meeste modellen van de Stellantis Groep een verbrandingsversie en een elektrische versie. De elektrische componenten worden tegelijk met de verbrandingscomponenten geassembleerd. Het idee is dat de productielijn met dezelfde snelheid vooruitgaat voor een brandstofwagen als voor een elektrische wagen. Zo assembleren dezelfde teams ofwel een elektrische wagen ofwel een wagen op brandstof, afhankelijk van de programmering van de lijn. Zo kunnen we flexibel zijn en inspelen op de groeiende vraag naar elektrische wagens.

Wat zijn in de komende jaren de belangrijkste verwachte veranderingen op het gebied van batterijen voor elektrische wagens?

 

Historisch gezien worden batterijen geproduceerd in Aziatische landen zoals China, Zuid-Korea en Japan. De grote verandering is onze eigen productie, in Europa en in Frankrijk. 

De andere belangrijke verandering is de prestatie van de batterijen. Wij werken voortdurend aan het vergroten van de autonomie: dit is een kernpunt van de innovaties en veranderingen die in de toekomst van de elektrische mobiliteit zullen plaatsvinden. 

 

In de toekomst zal het batterij-ecosysteem veranderen, aangezien de afhankelijkheid van Azië wordt verminderd, althans in geografisch opzicht. Met de komst van volledig elektrische energie in het verschiet, vordert het onderzoek naar nieuwe batterijen door de lithium-iontechnologie te verbeteren of andere vervangers voor te stellen waarvoor geen zware metalen nodig zijn. De onderzoekers denken met name aan lithium-lucht-, lithium-zwavel- en grafeenbatterijen.

Ontdek al onze artikels