PEUGEOT 9X8 HYBRID HYPERCAR
ULTIEM DESIGN
PEUGEOT 9X8 HYBRID HYPERCAR: ULTIEM DESIGN

Veel meer dan een racewagen, is de PEUGEOT 9x8 nu al een iconisch object, een esthetische en technische revolutie, een ultiem designavontuur. 

 

Matthias Hossann, PEUGEOT Design Director, heeft hem in een brutalistische architectuur geplaatst voordat hij in 2022 de Endurance races aanvat. Dit was een kans voor de mode- en supercarfotograaf Agnieszka Doroszewicz om te spelen met het licht en de contrasten van het beton. 

 

Haar foto's zijn een metafoor voor de 24 uur van Le Mans, een mythische race waarin het licht verandert naarmate de uren verstrijken.

 

Om de nieuwe 9X8 Hybrid Hypercar te creëren, ging het PEUGEOT Design-team tot het uiterste.

 

Ze doordrongen het met alle hedendaagse esthetische codes die specifiek zijn voor het merk: een katachtige houding, vloeiende lijnen versterkt door tekenen van sportiviteit, slanke en gestructureerde flanken en, natuurlijk, de karakteristieke drieklauwige lichtgevende handtekening van de leeuw

 

De slanke en gestroomlijnde PEUGEOT 9X8 wekt emotie en belichaamt snelheid.

ULTIEM

Het ontwerpen van een racewagen is een ultieme droom van elke auto-ontwerper. De kans dat die droom ooit zou uitkomen was tot nu toe bijna nul: in plaats van de stijl en identiteit van het merk waren prestaties de belangrijkste overweging, zozeer zelfs dat raceauto's morfologisch bijna niet meer van elkaar te onderscheiden waren. Het werk van de ontwerpers beperkte zich tot kleine details en de kleurstelling.

 

Voor de PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar werkten ingenieurs en ontwerpers nauw samen om een ​​convergentie tussen stijl en technologie te bereiken om een ​​wedstrijdvoertuig te creëren. "Het niveau van de discussie was absoluut ongekend", zegt Matthias Hossann, PEUGEOT Style Director. "We hadden contact met het PEUGEOT Sport-team en werkten echt hand in hand met hen."

LEEUW

De betrokkenheid van PEUGEOT bij de autosport is in de eerste plaats omdat het een formidabel laboratorium van ideeën is en een fantastische innovatieversneller. Voor alle betrokken beroepen verkent de autosport nieuwe gebieden die ons ertoe aanzetten om steeds origineler en creatiever te worden in onze aanpak.

 

De Hybrid Hypercar 9X8, de ultieme ambassadeur van PEUGEOT Design en een inspiratie voor toekomstige ontwikkelingen, past in de trend die is gezet voor de auto's in het gamma, waaronder de geheel nieuwe PEUGEOT 308. Het was de PEUGEOT 9X8 die voor het eerst het nieuwe Lion Head-badge droeg werd begin 2021 geïntroduceerd voordat hij ook op de PEUGEOT 308 verscheen.

BREUK

Waarnemers en specialisten zijn het er unaniem over eens: de PEUGEOT 9X8 is een radicale breuk met eerdere generaties raceauto's. Het opent een nieuw tijdperk. "Deze 9X8 is een echte mijlpaal in de autosport", zeiden de toekomstige coureurs toen ze hem voor het eerst zagen: "Er komt een ‘voor en na’ de PEUGEOT 9X8, en we zullen blij zijn dat we er deel van hebben uitgemaakt."

 

"Op de muren van de designstudio waar de PEUGEOT 9X8 werd geboren, hadden we drie sleutelwoorden gepost: iconisch, efficiënt, emotioneel", zegt Matthias Hossann. “Op deze manier omarmde het hele team deze concepten, ongeacht de betrokkenheid van elk individu in de verschillende ontwikkelingsstadia. Ik had het woord ICONIC in ieders gedachten gestopt, omdat ik een auto wilde die zowel onmiddellijk herkenbaar was als een doorbraak betekende, een fundamentele generatiewisseling.”

 

 

ELEKTRISCH

PEUGEOT heeft op Le Mans al gewonnen met twee auto's van twee verschillende generaties: de 905 met een V10-benzinemotor in 1992 en 1993, en de 908 met een V12 HDi-FAP-motor in 2009. Nogmaals, het is met de gebruikte technologie dat de PEUGEOT 9X8 het begin markeert van een nieuw tijdperk. "Endurance-races zijn gebaseerd op regels die ons in staat stellen om de expertise van PEUGEOT in alle elektrische aandrijflijnen te demonstreren", legt Olivier Jansonnie, technisch directeur van het project, uit.

Olivier Jansonnie zegt: “Met de 9X8 begint PEUGEOT een nieuw hoofdstuk in hybride sportwagens. Prestaties worden steeds elektrischer en deugdzamer, zonder iets op te offeren op het gebied van concurrentievermogen.”