BlueHDi-MOTOR: UITLAATGASZUIVERING

i echec de chargement du média

EXCLUSIEVE TECHNOLOGIE

wk1817-bluehdi-639x480.228958.19

De BlueHDi-technologie werd ontwikkeld door de Groep PSA en combineert een roetfilter met additief (FAP) en SCR (Selective Catalytic Reduction) om stikstofoxide (NOx) weg te zuiveren door toevoeging van AdBlue®. Deze technologie reduceert de NOx-uitstoot met wel 90%. Het systeem zet NOx om naar waterdamp (H2O) en stikstof (N2) in de SCR-katalysator.

De BlueHDi-technologie is momenteel de meest efficiënte op de markt. Hiermee behoudt PEUGEOT zijn voorsprong inzake milieuvriendelijke dieselmotoren.

De 1.5 BlueHDi en 2.0 BlueHDi zijn verkrijgbaar op de PEUGEOT 208, 2008, 308, 308 SW, 3008, 508, 5008, Partner Tepee, Traveller, Partner, Expert en Boxer.

AdBlue® en SCR

Om zijn dieselmotoren milieuvriendelijk te maken zonder dat dit afbreuk doet aan de prestaties noch het brandstofverbruik doet toenemen, heeft PEUGEOT geopteerd voor een systeem dat stikstofoxide (NOx) omzet naar stikstof (N2) en waterdamp (H2O). Dit systeem combineert SCR (selectieve katalytische reductie) en AdBlue® i voor de zuivering van uitlaatgassen conform de bepalingen van de nieuwe Euro6-norm.

AdBlue® is een onontvlambare, kleurloze en geurloze oplossing die op een koele plek moet worden bewaard en bestaat uit 32,5% ureum opgelost in gedemineraliseerd water.

AdBlue® zit in een speciaal reservoir van ongeveer 17 liter, goed voor een autonomie van ongeveer 20.000 km. De bestuurder wordt automatisch gewaarschuwd wanneer het reservepeil is bereikt: er kan dan nog ongeveer 2.400 km worden gereden vooraleer het reservoir helemaal leeg is.

Het AdBlue®-reservoir is bereikbaar via de tankklep of de laadruimte. Het AdBlue®-reservoir wordt bijgevuld bij elke onderhoudsbeurt van uw wagen in het PEUGEOT-net of in een erkende werkplaats. Afhankelijk van de rijomstandigheden moet er tussen onderhoudsbeurten in mogelijk vloeistof worden bijgevuld en zeker wanneer u hieromtrent wordt gewaarschuwd (symbool en melding).

Vult u zelf vloeistof bij, lees dan eerst aandachtig de handleiding.

AdBlue® bevriest onder ong. -11°C en werkt minder goed vanaf 25°C. Het SCR-systeem is evenwel uitgerust met een verwarming voor het AdBlue®-reservoir, zodat u in alle weersomstandigheden de weg op kan. Bewaar flacons of bidons op een koele plek waar ze niet zijn blootgesteld aan directe zonnestraling. In die omstandigheden kan de vloeistof minstens een jaar lang worden bewaard. Bevroren vloeistof kan opnieuw worden gebruikt nadat ze is ontdooid op omgevingstemperatuur. De productiedatum staat vermeld op de verpakking van AdBlue®. Gebruik uitsluitend AdBlue® die voldoet aan de norm ISO 22241.

Wanneer het AdBlue®-reservoir bijna leeg is (resterende autonomie ong. 600 km), moet u zo snel mogelijk langs gaan in een PEUGEOT-garage of een erkende werkplaats. Wanneer het AdBlue®-reservoir helemaal leeg is, zorgt een reglementaire beveiliging er immers voor dat de motor niet meer kan worden gestart. Een autonomie indicator geeft aan hoe ver u nog kan rijden alvorens de voertuig wordt geïmmobiliseerd.

/image/04/1/peugeot-3008-2016-220-fr-copie.379041.jpg

Gebruiksadvies

  • Bewaar flacons of bidons met AdBlue® niet in uw wagen.
  • Vul nooit AdBlue® bij met een systeem dat is bestemd voor vrachtwagens indien het AdBlue®-reservoir toegankelijk is via de laadruimte van uw voertuig.
  • Giet nooit AdBlue® over in een ander recipiënt om de zuiverheid in stand te houden.
  • Verdun nooit AdBlue® met water.
  • Giet nooit AdBlue® in de dieseltank noch diesel in het AdBlue®-reservoir: AdBlue® is geen additief en mag bijgevolg niet rechtstreeks met brandstof worden vermengd.
  • Spoel gemorste vloeistof meteen af met koud water en een vochtige doek. Verwijder gekristaliseerde vloeistof met behulp van een spons en warm water.

Is er een probleem, start dan de motor niet en contacteer een PEUGEOT-garage of erkende werkplaats.

GECONTROLEERDE EMISSIE

BlueHDi-technologie is de oplossing van PEUGEOT ter vrijwaring van de luchtkwaliteit door de verbranding te regelen en uitlaatgassen te zuiveren.

Hierbij wordt de uitstoot van stikstofoxide (NOx) met wel 90% en die van het aantal fijne partikels met wel 99,9% gereduceerd. NOx wordt behandeld met SCR (Selective Catalytic Reduction) waarbij die door katalyse wordt omgezet naar waterdamp en stikstof.

BEWEZEN EFFICIËNTIE

/image/04/0/peugeot-308-2015-044-fr.181266.379040.jpg

BlueHDi-technologie is de enige die na het starten van de motor meteen werkt. De SCR-katalysator is immers voor het  roetfilter met additief (FAP) geplaatst.

Deze combinatie van SCR + FAP met additief is bijzonder efficiënt voor de zuivering van uitlaatgassen.

Als pionier terzake heeft PEUGEOT elf jaar voor dit verplicht werd al wagens uitgerust met een roetfilter. De wereldprimeur was voor de PEUGEOT 607 in 2000.