NEW SUV 5008 TECHNOLOGIE

5008

De geavanceerde technologie en rijhulpsystemen van de nieuwe SUV Peugeot 5008 maken uw rijervaring nóg intenser.

New SUV 5008 technologie

Peugeot-technologie waakt over u

Als meest recente demonstratie van de Peugeotknowhow, is de nieuwe SUV Peugeot 5008  vooral wat rijhulpsystemen betreft – uiteraard royaal voorzien van geavanceerde technologie. Een greep uit het aanbod.


Active Safety Brake

/image/95/0/peugeot-5008-0709styp-116.65950.jpg

Actieve dodehoekverklikker

5008

Adaptieve cruisecontrol

/image/25/9/peugeot-5008-2016-134-fr.148259.148259.jpg

Actieve rijstrookwaarschuwing

5008 gt

Active Safety Brakei  en Distance Alerti

Het automatische noodremsysteem is inmiddels een onmisbare veiligheidsuitrusting die in de nieuwe SUV 5008 uiteraard niet ontbreekt. De Active Safety Brake van Peugeot treedt in werking in verschillende situaties en afhankelijk van de snelheid. Tussen 5 en 140 km/u detecteert het systeem elk bewegend voertuig (dat in dezelfde richting rijdt). Bij een snelheid lager dan 80 km/u detecteert het een stilstaand voertuig. En tot 60 km/u worden ook voetgangers gedetecteerd. De noodstop verloopt telkens op dezelfde manier. Wanneer een aanrijding dreigt, krijgt de bestuurder eerst een audiovisuele waarschuwing die hem aanspoort tot remmen. Tegelijk wordt het remsysteem in ‘pre-alert’ modus geplaatst zodat het de snelheid van de wagen maximaal kan verminderen. Indien de bestuurder te traag of niet reageert, dan activeert het systeem automatisch de remmen om een aanrijding te voorkomen of de mogelijke impact ervan te beperken.

i echec de chargement du média

Actieve dodehoekverklikkeri

Dit is het derde rijhulpsysteem dat werkt in combinatie met de Actieve Rijstrookwaarschuwing. De basisfunctie van de dodehoekverklikker bestaat erin dat een pictogram of verklikkerlichtje gaat branden (in de buitenspiegels) zodra een voertuig - wagen, vrachtwagen, (motor)fiets – wordt gedetecteerd in de dodehoekzone. Mocht deze waarschuwing niet volstaan en onderneemt de bestuurder toch een manœuvre (bocht nemen, inhalen, van rijstrook veranderen), dan voert het systeem een stuurcorrectie uit om een aanrijding te voorkomen.

Adaptieve cruisecontroli met stopfunctie

Het automatische remsysteem is een waardevolle aanvulling van de snelheidsregelaar (cruisecontrol), zowel wat veiligheid als comfort betreft. De cruisecontrol kan zo een veilige afstand bewaren met de voorligger en zijn snelheid aanpassen wanneer deze vertraagt, door op de motor af te remmen of het remsysteem zelf te gebruiken. In dit laatste geval gaan de remlichten branden om de achterliggers te waarschuwen. Indien de nieuwe SUV 5008 is uitgerust met een automatische transmissie, dan kan dit systeem de wagen zelfs volledig tot stilstand brengen, in een file bijvoorbeeld.

i echec de chargement du média

Actieve rijstrookwaarschuwing

Een van de meest voorkomende ongevaloorzaken is het onvrijwillig overschrijden van rijstrookmarkeringen (zonder gebruik van richtingaanwijzers). Voor de preventie van dit soort manoeuvres leverde de PSA-groep eerder al baanbrekend werk met de introductie van de Rijstrookassistent (AFIL). Vandaag gaat de nieuwe SUV 5008 nog een stap verder. Wanneer het system een onbedoelde overschrijding van de wegmarkering detecteert (en de wagen tussen 65 en 180 km/u zonder gebruik van richtingaanwijzers de rijstrook verlaat), dan geeft het immers niet enkel een audiovisueel signaal maar kan het ook geleidelijk tegensturen om de wagen binnen de rijstrook te houden. Als de bestuurder toch zijn koers wil aanhouden, en de correctie van het system wil onderbreken, dan gaat deze functie uiteraard niet tegen deze mogelijkheid in.

Waakzaamheidsassistent

De sensoren van de Actieve Rijstrookwaarschuwing worden ook gebruikt voor de Waakzaamheidsassistent. Door de wegmarkeringen aan weerszijde van de wagen te volgen en de koers van de wagen ten opzichte van deze markeringen te analyseren, kan het systeem vaststellen of de alertheid van de bestuurder afneemt. Op het dashboard verschijnt dan een melding met het advies om een pauze te nemen. Maar ook indien er geen koersafwijking wordt gedetecteerd, speelt het systeem op veilig: na twee uur ononderbroken rijden met een snelheid van meer dan 65 km/u, krijgt de bestuurder een ‘Neem een pauze’-advies.

i echec de chargement du média

ONTDEK DE SUV 5008