EFFICIENCY

Als autoconstructeur geeft PEUGEOT absolute voorrang aan het milieu, zonder dat dit ten koste gaat van het rijgenot.

PureTech MOTOR

/image/20/6/1_2lpuretech_1408tech002bis.30206.jpg

PEUGEOT onthult zijn nieuw gamma PureTech 3-cilindermotoren: het summum van efficiëntie en hightech.

Deze benzinemotoren zijn een stuk compacter en lichter, wat het rendement ten goede komt. De superieure prestaties zijn ook mee te danken aan een geoptimaliseerde verbranding en verminderde wrijving.

PureTech-motoren staan garant voor subliem rijgenot vanaf de laagste toerentallen. Met een maximumkoppel van 230 Nm (voor de krachtigste versie) bij 1750 t/min bieden ze het beste compromis koppel onderin/vermogen op de markt. Bovendien is 95% van het koppel beschikbaar tussen 1500 en 3500 t/mn, ideaal voor optimale prestaties in alle omstandigheden.

Deze nieuwe krachtbronnen zijn ook bijzonder zuinig. Verbruik en CO2-uitstoot liggen tot 25% lager dan bij een 4-cilindermotor met hetzelfde vermogen. Zo bespaart u zowat 1,5 l per 100 km terwijl het rijgenot intact blijft. De nieuwe Peugeot 308 heeft met een PureTech-motor overigens het wereldrecord van de langste afstand met een volle tank laten optekenen.

BlueHDi -MOTOR

i echec de chargement du média

Met het meest efficiënte systeem ter beperking van schadelijke emissies bevestigt PEUGEOT zijn leiderschap inzake milieuvriendelijke motortechnologie.

BlueHDi staat voor de Euro6-dieselmotoren van PEUGEOT, die superieure prestaties combineren met minimale emissies.

Door een exclusieve combinatie van SCR (Selective Catalytic Reduction) en een roetfilter met additief reduceert BlueHDi de uitstoot van stikstofoxide (NOx) met wel 90%, de CO2-uitstoot tot 82 g/km, verlaagt het brandstofverbruik en vermindert de uitstoot van fijn stof met 99,9%.

De BlueHDi-technologie beantwoordt nu al ruimschoots aan de Euro6-norm die sinds september 2014 geldt voor nieuwe wagens en vanaf september 2015 voor alle wagens. Alle dieselmodellen van het merk worden hiermee uitgerust omwille van het hoge milieupotentieel.

EAT6 VERSNELLINGSBAK

/image/20/8/eat6_1408tech001bis.30208.jpg
/image/20/9/308sw_1401pc066.30209.jpg

De nieuwe EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6) transmissie is een 6-trapsautomaat die het verbruik optimaliseert en de rijsensaties ten goede komt.

Deze transmissie werd speciaal ontwikkeld om de CO2-uitstoot drastisch te verlagen en het comfort te maximaliseren.

De Quickshift-technologie staat garant voor een schokvrije werking en de snelste schakeltijden in het segment.

Vergeleken met een manuele versnellingsbak ligt de emissie slechts 5 g/km (met dezelfde banden) hoger, waarmee de EAT6 uitstekend scoort inzake rijcomfort en zuinigheid.

STOP & START

De e-HDi-technologie wordt ook Stop & Starti genoemd op de nieuwste benzinemotoren.

De Stop&Start-functie zet automatisch de motor af telkens wanneer de wagen tot stilstand komt, bijvoorbeeld aan een rood verkeerslicht of een stopbord - ideaal voor in de stad. Wanneer de bestuurder opnieuw wil vertrekken, start de motor automatisch.

Deze technologie biedt tal van voordelen: lager brandstofverbruik (-15% in druk stadsverkeer vergeleken met een conventionele wagen), minder CO2-uitstoot (nulemissie wanneer de motor is afgezet) en geen motorgeluid bij stilstand.

Met e-HDi gaan milieuvriendelijkheid en rijgenot hand in hand!

Stop & Start kan naar believen worden uitgeschakeld.
 

GEWICHTSBESPARING

i echec de chargement du média

De overtollige kilo's eraf! Voor zijn nieuwste modellen wendt PEUGEOT al zijn technologische knowhow aan om systemen compacter en lichter te maken. Alle gebruikte onderdelen en technieken dragen dan ook bij tot een aanzienlijke gewichtsbesparing.

Resultaat: een optimale reductie van het verbruik en de CO2-uitstoot, zonder afbreuk te doen aan de veiligheid en het prestatiepotentieel.

BRANDSTOFVERBRUIK ONDER PRAKTIJKOMSTANDIGHEDEN brandstofve

Om klanten beter te informeren maakt de PSA Groupe de resultaten van onafhankelijke en gecertificeerde metingen van het brandstofverbruik onder praktijkomstandigheden openbaar. Dit initiatief is opgezet in samenwerking met de NGO Transport & Environment en France Nature Environnement. Deze partijen hebben samen een meetprotocol voor het brandstofverbruik onder praktijkomstandigheden opgesteld dat door Bureau Veritas is goedgekeurd

Dit protocol beschrijft het meten van het reële brandstofverbruik van auto's onder praktijkomstandigheden, over een traject van 92,3 km waarbij in de stad, op buitenwegen en op snelwegen wordt gereden. De gemeten auto's rijden op de openbare weg in de gebruikelijke verkeerssituaties. Er bevinden zich passagiers en bagage aan boord. Ook wordt de airconditioning of de verwarming gebruikt en zitten er hellingen in het traject.

Hiermee bewijst de PSA Groupe de klanten helderheid te willen geve

HYbrid4

/image/21/1/peugeot_gam_2013_003_fr.30211.jpg
/image/21/2/3008hybrid4_1007tech_dbis.30212.jpg
/image/21/3/peugeot_3008hy4_2013_028_fr.30213.jpg

Met HYbrid4 bewijst Peugeot dat een milieuvriendelijke motor ook ongekende rijsensaties kan bieden.

HYbrid4-technologie werkt niet alleen met de eerste full hybrid dieselmotor ter wereld, ze biedt ook de mogelijkheid om de optimale rijmodus te kiezen.

Met een handige draaiknop op de middenconsole kan één van de 4 rijmodi worden geselecteerd: Auto (afwisselend elektrisch en diesel), Sport (voor nog betere prestaties), Electric (voor stil en emissievrij rijden in de stad) en 4WD (voor maximale grip in alle terrein).

ELECTRIC

/image/21/5/ion_2010_041_fr.30215.jpg

Bestelwagens, auto's, scooters en fietsen - Peugeot biedt momenteel als enige constructeur een volledig gamma 100% elektrische voertuigen aan.

Deze milieuvriendelijke voertuigen koppelen nulemissie en ultralage gebruikskosten aan maximaal rijgenot door hun stille en trillingsvrije werking.

Zo zijn de Ion - een kleine 100% elektrische stadswagen - en de Peugeot Partner Electric ideaal voor in de stad.

Lithium-ionbatterijen van de nieuwste generatie staan in voor de aandrijving. Ze kunnen worden opgeladen via een gewoon of speciaal stopcontact, hebben een grote autonomie en leveren instant vermogen.

De Ion en Partner recupereren ook energie bij het vertragen en remmen. Een autonomie van 150 kilometer (170 voor de Partner) volstaat ruimschoots voor dagelijks gebruik.

ROETFILTER

De roetfilter met additief is een technologie die PEUGEOT heeft ontwikkeld om de roetuitstoot van dieselmotoren te beperken. Nagenoeg alle PEUGEOT HDi-modellen zijn ermee uitgerust.

De roetfilter haalt tot 99,9% van de partikels uit de verbrandingsgassen van een dieselmotor, ongeacht de grootte en de werkingsomstandigheden.

Deze technologie werkt in twee fasen: de partikels worden eerst opgevangen door een poreus siliciumcarbidefilter. Na enkele honderden kilometer worden deze partikels dan bij zeer hoge temperatuur verbrand tijdens de regeneratiefase. Dit proces verloopt volautomatisch en onmerkbaar.