engine of the year

Technologie: PureTech benzinemotor

Peugeot blinkt weer uit met zijn efficiënte motoren

Tijdens de International Engine of the Year Awards, die plaatsvond op 1 juni 2016 in Stuttgart, bekroonde een jury van internationale journalisten de PureTech 1.2 l driecilinder-turbo- benzinemotor van Peugeot tot motor van het jaar 2016. Dit is het tweede jaar op rij dat deze krachtbron de trofee in de klasse 1 l tot 1.4 l in de wacht sleept. Het merk met de Leeuw dat zijn concurrenten ver achter zich liet, ziet zo dus eens te meer zijn naam op een erg prestigieuze lijst verschijnen. We zoomen in op de troeven van deze bewezen efficiënte motor.

Christian Chapelle, directeur ‘Powertrain & Chassis Engineering’ van de PSA Groep licht toe:

“Deze prijs die we al voor het tweede opeenvolgende jaar ontvangen, is het bewijs dat de PSA Groep zich technologisch vergaand inzet om zijn motoren te optimaliseren, hun ecologische voetafdruk te verkleinen, en toch opmerkelijk te laten presteren.”

VERBRUIKSRECORD EN TOEKOMSTIGE ONTWIKKELINGEN

Het commerciële succes van de PureTechdriecilindermotor is geen toeval. Deze compactere en lichtere benzinemotor met 120 patenten op zijn naam, verzekert een uniek rijgenot vanaf de laagste toerentallen, uitzonderlijk akoestisch comfort, en tot 18% minder verbruik en CO2-uitstoot (dan zijn viercilindervoorganger). Hij is ook tweevoudig recordhouder in verbruik. Het eerste record vestigde hij in Europa in 2014 met een mechanische versnellingsbak. Het tweede brak hij in 2016, dit keer met een automaat en in China, waar hij 1878 km aflegde met één enkele tank en slechts 2,93 l/100 km verbruikte! Sinds 2014 rolden reeds 370.000 PureTech-motoren van de band. Tegen 2018 zal het productiepotentieel zelfs 670.000 motoren bereiken, die nog efficiënter zullen zijn qua CO2-uitstoot.

DE PURETECH-FAMILIE: EEN GAMMA MET TOPPRESTATIES

De familie PureTech-driecilindermotoren die in 2012 zijn intrede deed in de Peugeot 208 met de atmosferische varianten 1.0 l 68 pk en 1.2 l 82 pk, breidde in 2014 uit met de 1.2 l 110 pk en 130 pk turboversies, voorzien van Stop & Start-technologie. Deze uitbreiding, ingezet met de 308, werd in 2015 vervolgd met de 208, 3008 en 5008. Deze motor drijft nu ook de gloednieuwe SUV Peugeot 3008 aan die in mei 2016 werd onthuld.

NIEUWE ECONOMISCHE PERSPECTIEVEN VOOR DE FLEETSECTOR

Met dit gamma motoren die opmerkelijk efficiënt presteren, biedt Peugeot benzinewagens die extra zuinig zijn in hun vermogensklasse en in alle segmenten. Deze motoren geven blijk van voortreffelijke rijkwaliteiten en van rijplezier dat almaar beter inspeelt op de verwachtingen van de bestuurders. Gekoppeld aan een zestrapsautomaat worden ze belangrijke troeven in uw wagenparkbeheer. Aarzel niet om ze te testen.