/image/54/7/peugeot_3008_header.68547.jpg

Parijs, 21 juni 2017. 

1.2 PureTech 3-cilinder turbobenzinemotor van Groupe PSA opnieuw verkozen tot "Motor van het Jaar 2017". 

Op de 19e editie van de International Engine of the Year Awards in Stuttgart, kende de jury van internationale journalisten de prijs voor de motor van het jaar 2017 in de categorie met een cilinderinhoud van 1 tot 1,4 l toe aan de 1.2 PureTech 3-cilinder turbobenzinemotor.

/image/45/1/moteur-eb2dts-groupe-psa.270451.jpg

Industrieel en commercieel succes

De prijs van "Motor van het Jaar 2017" is voor het 3e opeenvolgende jaar de bekroning van het commercieel succes van deze krachtbron, die leverbaar is met een vermogen van 110 en 130 pk (PureTech 110 S&S en PureTech 130 S&S). Inderdaad:

  • Nadat er sinds de introductie in 2014 al meer dan 850.000 stuks van werden geproduceerd in de vestigingen van la Française de Mécanique in Douvrin (Pas de Calais) en Xiang Yang in China, zal deze motor vanaf eind 2017 ook worden geproduceerd in de vestiging van Trèmery (Moselle) om te kunnen beantwoorden aan de sterke vraag met een verdubbeling van de productiecapaciteit in Frankrijk. Tegen 2019 zal de jaarlijkse productie 1 miljoen stuks overschrijden.
  • De 1.2 PureTech motor met vermogens van 110 en 130 pk vormt de veelzijdige basiskrachtbron van de Groep PSA en telt meer dan 90 toepassingen in modellen die worden gecommercialiseerd in bijna 70 landen. In 2017 draagt hij eens temeer bij tot het commercieel succes van de nieuwigheden van de Groep: de nieuwe Peugeot 3008 die werd verkozen tot "Car of the Year 2017" en de nieuwe Citroën C3.
  • In Europa is de modulaire familie van de 1.2 PureTech 3-cilinder goed voor 1/3 van de totale verkoop van benzine- en dieselmotoren van de Groep.

Nog krachtiger en milieuvriendelijker motoren

De 1.2 PureTech 3-cilinder turbomotor, die bekend staat voor zijn rijgenot vanaf de laagste toeren, wordt nog altijd doorontwikkeld en zal voor eind 2017 nog diverse ingrijpende verbeteringen ondergaan die deze krachtbron nog performanter en zuiniger maken (tot 4%):

  • Introductie van een partikelfilter (GPF- Gasoline Particulate Filter) om de partikeluitstoot met meer dan 75% te reduceren en zo te anticiperen op de toekomstige Europese en Chinese normen van 2020.
  • Optimalisering van het rendement, met name door een betere verbranding en een injectiedruk van 250 bar.
  • Verminderde wrijving en introductie van een nieuwe turbolader.