INNOVATIES VAN PEUGEOT

/image/88/5/402-0501ab002.152183.254885.jpg

INNOVATIES VAN PEUGEOT

Door in te zetten op onderzoek en ontwikkeling, heeft Peugeot altijd snel weten in te spelen op de noden van de tijd. Vandaag de dag is innovatie meer dan ooit de sleutel tot succes in de autosector.

1890

1e vierwieler met benzinemotor van Daimler

/image/01/0/type2-1890-02.152283.255010.jpg

Armand Peugeot schakelt van stoom over op benzine en bouwt de eerste Peugeot-vierwieler met benzinemotor: de Type 2. De motor is van Daimler.

1929

Voorstelling van de 201

Het eerste model met een nul in het midden van de modelnaam. Dit is de eerste in serie gebouwde auto met onafhankelijke voorwielophanging (1931). Het succes ervan helpt Peugeot door de crisis.

1934

1e modellen met wegklapbaar dak op basis van de 401: Eclipse

/image/00/3/c30-401-eclipse.152269.255003.jpg

Oorspronkelijk toegepast op de 401, 402 en 601 en later op de 206, 207, 307 en 308CC (patent van Paulin).

1936

1e dieselmotoren geproduceerd in Sochaux (HL50)

/image/00/6/illus-1936-innovations.152275.255006.png

In 1928 begint Peugeot met de productie van de dieselmotor HL50. Die is bestemd voor alle bedrijfsvoertuigen en vervolgens de limousine 402. De productie stopt in 1939 bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog.

1941

Productie van de VLV, een kleine elektrische auto

/image/00/7/illus-1941-innovations.152277.255007.png

Van de VLV (Voiture Légère de Ville) werden 377 stuks gebouwd om de brandstofrestricties van de Duitse bezetter te omzeilen. Later wordt de 106 ELECTRIC wereldrecordhouder in de verkoop van nulemissiewagens.

1955

Lancering van de 403 en 1e samenwerking met Pininfarina

/image/00/1/403-1966.255001.jpg

De 403 is als eerste Franse seriewagen uitgerust met een dieselmotor en in 1959 de eerste auto ter wereld die is uitgerust met een thermostatisch geregelde ventilator (patent Peugeot).

1965

Lancering van de 204

/image/00/4/c41-204-berline.152271.255004.jpg

De 204 is de eerste Peugeot met voorwielaandrijving, een lichtmetalen motor met bovenliggende nokkenas, dwarsgeplaatste versnellingsbak, onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen vooraan.

1967

Lancering van kleinste lichtmetalen dieselmotor ter wereld

/image/00/0/204cabriolet-1965-02.152263.255000.jpg

Drijft in 1973 de kleinste dieselauto ter wereld aan.

1998

Voorstelling van de HDi dieselmotoren

/image/00/8/illus-1998-innovations.152279.255008.png

Introductie van de eerste HDi dieselmotoren (op de 406). Het common rail-systeem verbetert de prestaties, verlaagt het verbruik en reduceert de uitstoot van schadelijke stoffen.

De BlueHDi-technologie, die de uitstoot van NOx met wel 90% en de uitstoot van fijn stof met 99,9% beperkt, wordt sinds 2013 toegepast op de berlines en SUV's van PEUGEOT. Dit wordt beschouwd als de meest efficiënte dieselemissietechnologie op de markt om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te optimaliseren.

2000

/image/00/9/peugeot-diesel-2015-159.255009.jpg

Introductie van een FAP (Filtre à Particules) op de 607.

2011

Full Hybrid 4 in wereldprimeur op de 3008

/image/00/2/3008hybrid4-1003techbis-j.152267.255002.jpg

35% minder verbruik, CO2-uitstoot (99g) en nulemissiemodus.

2015-2016

Motor van het jaar in de categorie 1 tot 1,4 l

/image/01/2/peugeot-essence-2015-135-fr.255012.jpg

Op de 17e en 18e editie van de International Engine of the Year Awards in Stuttgart, kende de jury van internationale journalisten de prijs voor de motor van het jaar 2015 en 2016 in de categorie met een cilinderinhoud van 1 tot 1,4 l toe aan de PureTech 1.2 3-cilinder turbomotor van de PSA Groep.