/image/88/5/402-0501ab002.152183.254885.jpg

GESCHIEDENIS

Met tal van belangrijke ontdekkingen en successen heeft Peugeot enkele van de mooiste bladzijden in de geschiedenis van de auto geschreven. Met de nieuwe uitdagingen van de 21e eeuw, gaat het Peugeot-avontuur onverminderd door.

1889

Presentatie van de stoomdriewieler

/image/89/3/serpollet-1889.254893.jpg

Op de wereldtentoonstelling van Parijs presenteert Armand Peugeot de allereerste Peugeot-auto: een (niet gecommercialiseerde) stoomdriewieler ontwikkeld in samenwerking met ingenieur Léon Serpollet.

1948

Lancering 203: de eerste auto met zelfdragende constructie

/image/89/1/illus-berline.152201.254891.png

De 203 is de eerste naoorlogse Peugeot. Het is de eerste auto met een zelfdragende constructie, een motor met halfbolvormige verbrandingskamers, in V geplaatste kleppen en de eerste Peugeot waarvan meer dan een half miljoen stuks werden gebouwd.

1960

Lancering 404

De 404 werd getekend door Pininfarina. Met zijn hoekige vormgeving en ruim bemeten beglazing breekt dit model met de jaren vijftig en oogt het bijzonder modern en elegant…
In 1961 wordt de 404 als eerste uitgerust met directe injectie.

1968

Lancering 504: revolutionaire styling en uitrusting

/image/89/0/cabriolet-504.152199.254890.jpg

De 504, die in 1969 in Europa werd verkozen tot auto van het jaar, bleef van alle Peugeot-modellen het langst op de markt (3.700.000 stuks ingeschreven tot 2006). Deze Peugeot was bestemd voor de burgerij, maar door zijn oerdegelijke constructie was hij ook bijzonder populair in Afrika en Zuid-Amerika.

1972

Lancering 104: de kortste berline ter wereld

/image/88/8/c47-104-orange.254888.jpg

De slogan "Tout Peugeot en 3,58 m" geeft aan dat dit de kleinste vierdeursberline ter wereld was.

1979

Lancering 604: 1e Peugeot 6-cilinderberline sinds de 601

/image/88/7/604-1982.254887.jpg

Deze stijlvolle en statige auto wordt snel de favoriete dienstwagen van de hoogste instanties.
De 604 wordt ook uitgerust met de allereerste turbodieselmotor in Europa.

1983

Lancering 205: een "sterk nummer"

/image/88/9/c60-205-5-portes.254889.jpg

Een echte reddingsboei voor Peugeot. Dit model wordt twee keer wereldkampioen rally en wint twee keer Parijs-Dakar. Het wordt de meest verkochte auto van Frankrijk en de meest geëxporteerde Franse auto.

1987

Lancering 405

/image/89/9/405srd-1990.196541.254899.jpg

Voor de 2e keer in zijn geschiedenis wordt een Peugeot in 1988 in Europa verkozen tot auto van het jaar dankzij de 405, de nieuwe gezinswagen.

1997

Lancering van de 406 coupé, een ontwerp van Pininfarina

/image/88/6/406coupe-0303sm002.254886.jpg

Met zijn tijdloze lijn is dit een echte collector's car. Het was tevens de allereerste coupé met een dieselmotor (2001).

1998

Lancering 206, waarvan 7.326.029 stuks werden gebouwd

De 206 werd 3 keer wereldkampioen rally. In 2000 knoopt Peugeot met de CC-versie weer aan met de trend van de "transformeerbare coupé" die in 1934 ontstond.

2016

Lancering 3008

/image/90/0/peugeot-3008-2016-153-fr.196579.254900.jpg

De nieuwe Peugeot 3008 werd omwille van zijn styling, interieurdesign en prestaties in 2017 door een jury van 58 Europese journalisten verkozen tot auto van het jaar.

Deze prijs werd daarmee voor het eerst sinds zijn creatie in 1964 toegekend aan een SUV en na de 308 in 2014, de 307 in 2002, de 405 in 1988 en de 504 in 1969 was dit tevens de vijfde Peugeot die werd verkozen tot auto van het jaar