SKIP TO CONTENT
INSTINCT CONCEPT

PEUGEOT INSTINCT CONCEPT, NOG MEER VRIJHEID

PEUGEOT INSTINCT Concept:

de autonome wagen van PEUGEOT

 

 

PEUGEOT INSTINCT CONCEPT, nog meer vrijheid

Ooit gedroomd dat je een wagen had die volledige gemoedsrust biedt en tegelijkertijd zich volledig bewust is van zijn omgeving? Een wagen die je begrijpt, die je zo goed kent dat hij aan al jouw wensen tegemoet kan komen?  Een wagen die volledig in harmonie is met jezelf? Een wagen die een naadloze, ongecompliceerde rij-ervaring biedt? PEUGEOT heeft dit concept benaderd met één sleutelwoord: vrijheid. De vrijheid om zelf jouw rijstijl en de bijbehorende sensaties te kiezen. De vrijheid om te bewegen. Het resultaat is de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT.
 
 
Internet of Things

Voor de allereerste keer introduceert PEUGEOT een functioneel on-board I.o.T.Internet of Things  -platform - de SAMSUNG ARTIKTM Cloud, dat de wagen verbindt met de cloud van de gebruiker.


 
Responsive i-Cockpit
 De PEUGEOT Responsive i-Cockpit® herinterpreteert de passagierscabine om aan de zelfrijdende noden van de wagen te voldoen. De interfaces kunnen worden geconfigureerd - voor, tijdens en na gebruik - volgens de geselecteerde modus en het gebruikersprofiel.
 
De shooting brake door Peugeot
Het PEUGEOT INSTINCT-concept heeft het koetswerk van een shooting brake, maar dan met een tijdloze uitstraling. De actieve aerodynamische elementen zorgen ervoor dat het silhouet absoluut in het oog springt.
 

INTERNET OF THINGS

INTENS LEREN

Voor de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT haalden we onze inspiratie uit de natuur en uit de mensen zelf. Mensen leren van hun omgeving en winnen gaandeweg aan autonomie. Op dezelfde manier maakt de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT gebruik van de intens leren-technologie om het profiel van de gebruiker op punt te stellen. De  Samsung ARTIKTM Cloud voor het I.o.T. (Internet of Things) verbindt de dagelijks gebruikte apparaten en aggregeert de gegevens ervan. Die data zijn afkomstig van zaken als smartwatches, smartphones en social media. Dit cloudplatform kan zelfs verbinding maken met je huis om te communiceren met je smart-TV, audiostreaming, thuisassistent, PC en andere apparaten. De wagen zelf is een waardevolle bron van informatie omdat hij ons de hele dag volgt, onze vaste ritten en favoriete plekken vastlegt en ook onze routes kent.
PEUGEOT en Sentiance, een data science-bedrijf, verwerken deze gegevens en maken ze betekenisvol, waardoor ze het profiel van elke gebruiker kunnen definiëren. De analyse verloopt dynamisch en wordt voortdurend bijgestuurd. Het betekent dat de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT zijn architectuur vooraf kan configureren of aanpassen om aan alle behoeften en wensen van de gebruiker tegemoet te komen.

 

VOORBEELDEN  

Maandag, 7u45 's morgens.

Je vertrekt een kwartier eerder dan anders voor je afspraak van 8u30. Rekening houdend met de weers- en verkeersomstandigheden, zijn het navigatiesysteem van je wagen en je agenda met elkaar gesynchroniseerd  en er wordt je voorgesteld om een kwartier eerder van huis te gaan om zeker op tijd te komen. Eenmaal in de wagen begint het FOCAL-hifi-systeem de track af te spelen waar je zonet thuis naar luisterde. Wanneer je de motor start, worden je huisdeuren automatisch vergrendeld.

Dinsdag, 21u 's avonds.

Je bent erg moe na je sessie in de fitness. Je PEUGEOT INSTINCT CONCEPT is hiervan op de hoogte via je smartwatch en schakelt daarom over naar de Autonomous Soft-modus. Tijdens de terugreis kun je even uitrusten. Als je je huis nadert, gaat de buitenverlichting aan om je oprit te verlichten.

Donderdag, 8u 's morgens.

Het sporten van gisteren was niet genoeg! Je wagen stelt voor dat je op tien minuten stappen van je kantoor parkeert om in vorm te blijven.

Vrijdag, 14u in de namiddag

Het traject naar je volgende afspraak omvat een stuk snelweg en een kronkelende, lokale weg. Het snelweggedeelte rijd je volledig in Autonomous Sharp-modus. Wetende dat je geniet van een dynamische rit, schakelt de wagen automatisch over naar de Drive Boost-modus van zodra je je op de lokale weg begeeft.

4 RIJSTANDEN  

De vier beschikbare rijstanden staan een bijzonder nauwkeurig beheer van je wagen toe. De Drive Boost-rijstand is ontworpen voor een dynamische rit. De Drive Relax-rijstand maakt gebruik van het ADAS-systeem (Advanced Driving Assistance Systems) om de bestuurder te assisteren. Dit omvat functies zoals automatische grootlichtschakeling of het instellen van de actieve cruisecontrol.
De Autonomous Soft-rijstand is de comfortmodus. De ritten kunnen al eens wat langer duren, waardoor je tijd hebt om een film te kijken, te lezen of gewoon uit te rusten. Ten slotte optimaliseert de Autonomous Sharp-rijstand de reistijden door een nauwkeurig en efficiënt weggedrag aan te nemen.

 

DE RESPONSIEVE I-COCKPIT

INNOVATIEVE KINEMATICA

De zelfrijdende wagen levert nieuwe creatieve vormen van denken op en reageert op nieuwe toepassingen.
Met de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT en zijn Responsive i-Cockpit bouwt Peugeot verder op de aspecten die de meest recente modellen van het merk zo succesvol hebben gemaakt. We creëren nieuwe vormen van rijplezier. Deze kunnen geïnspireerd zijn op de interfaces, de architectuur of de styling. Er is geen reden waarom een zelfrijdende wagen er saai zou moeten uitzien of verveling zou moeten opwekken tijdens het rijden.

Matthias Hossann, hoofd van PEUGEOT Conceptwagens

 

 

De bestuurderscabine beschikt over een gestroomlijnd kinematisch systeem dat een rol speelt bij het schakelen tussen de Drive-modus en de Autonomous-modus. Het compacte stuurwiel en het paneel met de tuimelschakelaars klappen dicht in het dashboard. Tegelijkertijd trekt het gaspedaal terug in de pedaaleenheid.
Ongeacht welke de geactiveerde modus ook is, de bestuurder behoudt de controle over de wagen. Hoewel dit heel normaal lijkt in de Drive-rijstand, verrast deze functie van de zelfrijdende wagen van PEUGEOT nog meer in de Autonomous-rijstand. Het i-Device bevindt zich naast het 9,7-inch scherm op de middenconsole en kan op elk moment worden gebruikt om de wagen te besturen. Tik gewoon op het scherm om de voorligger in te halen of om over te schakelen van Soft- naar Sharp-modus.
In de Drive-rijstand geeft het holografische cluster de bedrijfsgegevens weer, zoals onder meer de wagensnelheid, de verdeling tussen de twee energieën die worden gebruikt in de PHEV-stroomketen en het batterijbereik. De digitale achteruitkijkfunctie stelt de bestuurder op de hoogte van de aanwezigheid van een wagen in de dode hoek.
In de Autonomous-rijstand bevatten deze functies andere informatie, en winnen ze aan belang, omdat tijd het enige begrip is dat voor deze modus echt telt. Alle passagiers kunnen de tijd, de afgelegde afstand en de resterende reistijd achterhalen.
De atmosfeer aan boord verandert naarmate je van rijstand verandert. Naast de weergegeven informatie worden ook de zetelpositie, de verlichting en de geluidsopties aangepast.

ARCHITECTUUR EN MATERIALEN

 

De Responsive i-Cockpit geeft elke passagier zijn eigen individuele ruimte, zelfs aan boord van een compacte wagen. Om ervoor te zorgen dat iedereen comfortabel zit, werden de stoelen geïnspireerd op het design uit de luchtvaart. De structuren en zones die in contact komen met het lichaam - zoals onder meer het zitvlak, de rugleuning en de hoofdsteun - werden daarom allemaal afzonderlijk behandeld.

 

Het onderstel is versterkt met aluminium en zit vast. De rugleuning daarentegen is mobiel en draaibaar rond de transversale Y-as. De inzittenden zijn vrij om voor de positie te kiezen die zij het prettigst vinden: horizontaal als zij willen rusten, rechtop als zij willen rijden, tussendoor een film willen kijken of willen werken.

 

Passagiers kunnen allemaal communiceren met de wagen via een chatbot, dat is een spraakgestuurde persoonlijke assistent met een breed scala aan diensten. Je kunt bijvoorbeeld gewone gesproken commando's gebruiken om bioscoopstoelen te boeken of iets online te kopen.

De gebruikte materialen zetten je ook aan om deze extra vrije tijd optimaal te benutten. De vloer is afgewerkt met een dunne betonlaag, die zijdezacht aanvoelt en je uitnodigt om je schoenen uit te gooien en je te ontspannen. Een 3D-mazig materiaal omhult je lichaam en ondersteunt het. Hetzelfde materiaal siert ook de zijpanelen rond de middenconsole en de deurpanelen en wordt ook gebruikt voor de stoelonderstellen en rugleuningen. De hoofdsteun biedt steun aan je nek en is afgezet met een flexibel 3D-mazig weefsel en leer.

DE SHOOTING BRAKE DOOR PEUGEOT

DESIGN  

 

De verhoudingen van de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT zijn gebaseerd op de lijnen van de traditionele koetswerkopbouw. De gebogen lijnen vormen zich rond de technische componenten en de inzittenden. De uitgerekte motorkap verwijst naar de 300 pk die door de PHEV-aandrijfketting wordt aangeleverd. De royale contouren van de wielkasten verwijzen naar een goede wegligging en de kracht van de vierwielaandrijving.

 

De voorkant is uitzonderlijk expressief. In het midden van elke LED-koplamp werd een cameralens gemonteerd, die de pupil van een oog oproept. Deze ingebouwde camera's scannen de omgeving van de wagen en sturen informatie terug naar de rijhulpsystemen. Het aspect van de grille verandert dan afhankelijk van de manier waarop je ernaar kijkt. De half-uitgeholde structuur toont de iconische Leeuw, die in Autonomous-modus een witte kleur krijgt.

 

AERODYNAMICA

Terwijl een wagen vooruit rijdt, duwt hij zich door een luchtmuur, waardoor de manier waarop hij accelereert, wordt beïnvloed. Ingenieurs werken voortdurend aan het verbeteren van de aerodynamica om het brandstofverbruik te verminderen en het passagierscomfort te verbeteren. Dit laatste aspect zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Met zelfrijdende wagens kunnen inzittenden aan boord andere activiteiten ondernemen of zichzelf entertainen terwijl ze reizen.

 

Aan weerszijden van de koplampen strekt de lichtsignatuur zich uit over de volledige hoogte van het vooraanzicht. Het wordt ingezet vanaf 90 km/u, met een tweevoudig doel. Ten eerste zijn de onderste delen van de twee lichtgeleiders met elkaar verbonden door een strip die zorgt voor extra neerwaartse kracht op de vooras.

 

Ten tweede creëert deze beweging een opening om de druk op het koetswerk van de wagen in beweging te verminderen Lucht wordt aan de voorkant aangezogen en aan het wieloppervlak weer afgevoerd. Dit doet dienst als een virtuele wielkuip, waardoor de aerodynamische interferentie met het chassis en de ophanging wordt opgeheven. Deze actie gebeurt in combinatie met de vijfspaaks aluminium velgen. Deze hebben namelijk een reeks smalle groeven, waardoor ze minder wegen.

 

Dezelfde aerodynamische kenmerken zijn ook terug te vinden aan de achtersteven. Lucht wordt aangezogen via een opening in de gordellijn  van de voordeur en stroomt naar de geurverspreider, die zich onder een rij 3D-lampen bevindt, met elkaar verbonden door een lichtstrip.
Het schuifbare zonnedak buigt precies over de inzittenden van de wagen. Deze lijnen worden nog benadrukt door dezelfde diepblauwe tri-coating die het koetswerk kleurt.