/image/38/6/peugeot-onyx-concept-home.30386.jpg

ONYX

Quasar, Proxima, Oxia, 907… De supercars van Peugeot hebben altijd jong en oud weten te beroeren. Peugeot creëert opnieuw een droom, de droom van de 21e-eeuwse supersportwagen: Onyx.

ONTDEK DE CONCEPT ONYX

SUPERCAR VAN DE 21ste EEUW

i echec de chargement du média

Met zijn centraal achterin geplaatste V8 dompelt Onyx autoliefhebbers onder in een wereld van topprestaties en absolute precisie. In zijn adembenemende verschijning verkent hij nieuwe grenzen in het gebruik van onbewerkte materialen.

Al 204 jaar lang staat de passie voor innovatie centraal in de geschiedenis van Peugeot, één van de oudste automerken op de markt. Bovendien is Peugeot het enige merk dat een volledig gamma persoonlijke mobiliteitsmiddelen aanbiedt: fietsen, gemotoriseerde tweewielers, auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen.

Onyx, Onyx Concept Bike en Onyx Concept Scooter zijn, elk in hun eigen domein, het uitstalraam van de toekomstvisie van het merk.

EXTERIEURDESIGN

Het scherp gelijnde koetswerk trekt de aandacht door de contrasterende materialen en kleuren: de vleugels en deuren kregen een laag van zuiver koper. De andere koetswerkpanelen zijn dan weer uitgevoerd in mat zwart gelakte koolstof.

De voorkant combineert een verticaal radiatorrooster met gestrekte led-koplampen waarvan het oppervlak tot het minimum werd beperkt. Daardoor wordt de luchtstroom gescheiden: een deel dringt door tot het hart van de wagen en stroomt tussen het koetswerk en de structuur om de motor van lucht te voorzien. Het andere deel verspreidt zich over de flanken en het dubbel gewelfde dak.

De achterlichten kregen de typische lichtsignatuur met drie led-strepen, die we al vaker zagen bij Peugeot. Ze ondersteunen ook kleine vleugeltjes die de luchtstroom over en opzij van de wagen richting geven.

INTERIEURDESIGN

De deuren bieden een vlotte toegang dankzij de beweging in twee stappen. Bij het openen komt het buitenste paneel in koper los van de binnenzijde en gaat het enkele cm opzij vooraleer om zijn rotatieas te draaien.

Het interieur baadt in een heldere, natuurlijke sfeer. Net als het koetswerk gebruikt het interieur weinig materialen en behoudt het enkel wat nuttig is voor de essentiële onderdelen.

Het interieur, dat bestaat uit gecomprimeerd en getrokken vilt, is gemodelleerd uit één stuk, zonder naden of verbindingen. Het dashboard werd uitgevoerd in een nieuw soort ‘hout’, Newspaper Wood genaamd. Dat wordt, zoals de naam zegt, gemaakt op basis van gebruikte kranten, die worden verzameld en geperst tot nieuwe blokken waaruit onderdelen worden gemaakt.

3.7 V8 HDi FAP HYbrid4 MOTOR

/image/40/5/peugeot-onyx-concept-motor-600.30405.jpg

De structuur van de wagen is een knap staaltje van vernieuwing, ontwikkeld uit de knowhow van Peugeot Sport en de R&D-afdelingen van de Groep.

De centrale structuur  uit koolstofvezel bestaat uit slechts twaalf onderdelen. Ze omvat ook de drempels voor en achter, waardoor verbindingsplaten overbodig werden. Dat kwam de torsiestijfheid en het gewicht van de structuur ten goede (amper 100 kilogram).

De 3.7 liter V8 HDi FAP HYbrid4 en de ophanging worden rechtstreeks op de koolstofvezelstructuur gemonteerd, en zijn doordrongen van de knowhow die Peugeot op circuits overal ter wereld heeft opgebouwd en getest. De V8, die wordt gekoeld door NACA-leidingen vanaf het dak, stuurt zijn 600 pk via een sequentiële zestrapsautomaat naar de achterwielen.

 

Dat vermogen plukt de vruchten van de compacte proporties: 4,65 meter lang, 2,20 meter breed, 1,13 meter hoog en… 1.100 kilogram licht. De 20 duims-velgen, die zijn geschoeid met speciaal ontwikkelde Michelin-banden in maat 275/30 vooraan en 345/30 achteraan, zijn met de structuur verbonden via een dubbele driehoek en een inboardophanging vooraan en achteraan.

De intelligente HYbrid4-technologie recupereert de  kinetische energie tijdens het remmen. Die energie  wordt opgeslagen in de lithium-ionbatterijen en later automatisch weer afgegeven tijdens acceleraties, met een boost van maar liefst 80 extra pk. De sturing van die functie is volledig transparant voor de bestuurder, net als die van de motor trouwens, een ware uitdaging voor de ontwikkelaars. De motorbouwers vertrokken immers van een competitiemotor, ontworpen om enkel bij volle belasting optimaal te presteren, en maakten er een wegmotor van.

Met minder dan twee kilogram per pk laat Onyx topprestaties optekenen, zonder dat dit ten koste gaat van zijn zuivere en elegante stijl. Daarvoor kreeg Onyx een vlakke bodem in koolstof, die een krachtig grondeffect creëert. Zo konden de aërodynamische elementen tot het strikte minimum worden beperkt via extensies van de structuur in koolstofvezel en door de mobiele achtervleugel voor extra downforce tijdens het remmen. Voor de remkracht zorgen vier schijfremmen in koolstof: 380 mm vooraan en 355 mm achteraan.

CONCEPT BIKE

/image/40/6/peugeot-onyx-concept-bike-600.30406.jpg

Voortbouwend op de ervaring die Peugeot Cycles heeft opgedaan in de wielersport, hebben de ontwerpers een fiets voor tijdrijden ontwikkeld in de lijn van de Onyx.

De gestrekte en beheerste lijnen van het zelfdragende kader in koolstof optimaliseren de stroomlijn van de Onyx Concept Bike. De 800 mm hoge wielen en de zadelstang, ook in koolstof, zijn geprofileerd met het oog op de globale prestaties. Niets kan de beweging hinderen!

Zo zijn de kabels, de remmen en de batterij volledig geïntegreerd. Die batterij levert energie aan de sterk gestroomlijnde bestuurderspost, waar de fietser intuïtief de elektrische bedieningen vindt om te schakelen.

CONCEPT SCOOTER

/image/40/7/peugeot-onyx-concept-scooter-600.30407.jpg

De steden evolueren en het mobiliteitsaanbod evolueert mee. Als kruising tussen een gemotoriseerde tweewieler en een auto is de Onyx Concept Scooter een origineel en vernieuwend alternatief op drie wielen, dat zich naar wens kan omvormen tot een motor of scooter.

Deze ‘2 in 1 supertrike’ met de stijlelementen van een auto geeft blijk van een atletisch silhouet met strakke lijnen en een extra brede achterband (200/50 R17) die de geest van de hypersportmotoren laat doorschemeren.

Het intelligente ontwerp van de Onyx Concept Scooter werd zowel afgestemd op open wegen als op de stad, en biedt zijn piloot de mogelijkheid om te kiezen tussen een motor en een scooter.

VIND EEN VERKOOPPUNT

Er is een probleem bij het laden, probeer het later opnieuw. Aarzel niet om contact op te nemen met ons als het probleem aanhoudt.