/image/17/5/l500-dynamique-01-v2.97175.jpg

L500 R HYbrid

RACING CONCEPT

De PEUGEOT L500 R HYbrid heeft een zeer kleine grondspeling om vanaf de eerste meters optimaal te kunnen presteren. Met zijn grote spoorbreedte, geringe hoogte van 1 meter en een gewicht van 1.000 kg is de PEUGEOT L500 R HYbrid een volbloed racer: accelereren van 0 naar 100 km/u gaat in 2,5 seconden en 1000 m vanuit stilstand neemt slechts 19 seconden in beslag. De 500 pk sterke hybride aandrijflijn werd door Peugeot Sport ontwikkeld op basis van de 308 R HYbrid en combineert twee elektromotoren, één vooraan en één achteraan, met een benzinemotor van 270 pk, goed voor een maximumkoppel van 730 Nm. De strakke lijnen van de PEUGEOT L500 R HYbrid vertrekken vanuit de leeuw in de grille langs de rijder om dan met een knipoog naar zijn voorganger te eindigen in een smalle achtersteven met drievoudig gestreepte achterlichten die de huidige PEUGEOT-stijl typeren.

HOLOGRAFISCHE PEUGEOT i-COCKPIT®

/image/18/4/l500-inter02.97184.jpg

De PEUGEOT L500 R HYbrid is een racewagen die speciaal is ontworpen om één te zijn met de rijder en de rijsensaties te versterken: de bolide heeft een gesloten cockpit die als een zwevende capsule in de carrosserie is geïntegreerd.

De interieurontwerpers ontwikkelden voor deze concept een ultrasportieve versie van de PEUGEOT i-Cockpit® met een klein, geïntegreerd stuur en twee hologrammen die informatie voor de rijder uit projecteren. Om de stroomlijn te optimaliseren, hebben de PEUGEOT teams de oorspronkelijke tweezitsconfiguratie van de L45 omgevormd tot een eenzitter met virtuele corijder die in real time mee kan genieten van de rijervaring met behulp van een augmented reality-helm.

De L500 R HYbrid is een PEUGEOT van gisteren, vandaag en morgen.

HOMMAGE AAN DE ZEGES VAN PEUGEOT

/image/18/5/l500-dynamique-04.97185.jpg

De PEUGEOT L500 R HYbrid is een hommage aan de L45 en een glansperiode van PEUGEOT in de VS: het merk met de leeuw won er immers drie keer de 500 mijl van Indianapolis, het op één na oudste autoracecircuit ter wereld. De L45 (voor 4,5 liter) was de opvolger van de L76, in 1912 ontworpen door een team jonge wolven, de “Charlatans”, die tot 1919 een aantal racewagens bouwden die een nieuw tijdperk inluidden in de competitie. De L76 was de eerste moderne racewagen ter wereld met een 4-cilindermotor met 4 kleppen per cilinder en een dubbele bovenliggende nokkenas, goed voor een topsnelheid van 190 km/u! Aan het stuur van de eerste PEUGEOT racebolides – de L76, L57, L3 en L45, behaalden de “Charlatans” tal van zeges in heel de wereld. De rijders Georges BOILLOT, Jules GOUX en Paolo ZUCCARELLI en ingenieur Ernest HENRY zijn tot op vandaag synoniem met innovatie en durf. Dit Amerikaanse epos was nog maar het begin van een lange lijst van successen die PEUGEOT SPORT in de VS heeft geboekt: zo wonnen Ari Vatanen in 1988 en Robby Unser in 1989 de mythische Pikes Peak heuvelklimrace met de PEUGEOT 405 T16 en verpulverde Sébastien Loeb in 2013 met 8’13’’878 het record op de laatste 20 kilometer naar de top aan het stuur van de PEUGEOT 208 T16 Pikes Peak.

De PEUGEOT teams zijn nog altijd even ambitieus en succesvol, zoals die van Stéphane Peterhansel waarmee PEUGEOT opnieuw aantrad in de DAKAR rally, na 4 opeenvolgende overwinningen van het merk tussen 1987 en 1990.

 

“Met de Peugeot L500 R HYbrid hebben wij hulde willen brengen aan dit mooie avontuur van PEUGEOT in het begin van de vorige eeuw. In dezelfde spirit van prestaties en innovatie hebben wij een gesculpteerde, elegante en hoogtechnologische toekomstvisie op de autosport by PEUGEOT”.

Matthias Hossann, verantwoordelijke concept cars van PEUGEOT