/image/03/3/308_r_hybrid.30033.jpg

MACHTIGE KRACHTBRON

"Onze passie voor uitdagingen én de kwaliteiten van de 308 maakten het mogelijk om een auto uit het C-segment met een dergelijk vermogen te realiseren. De PEUGEOT 308 R HYbrid behoort tot de selecte groep auto's die in minder dan 4 seconden 100 km/u halen

ONTWIKKELD DOOR PEUGEOT SPORT

i echec de chargement du média

PEUGEOT Sport heeft al zijn technische knowhow en autosportervaring aangewend om de onderdelen en hun positionering te optimaliseren Zo beschikt de hybride aandrijflijn over drie verschillende "krachtbronnen" die de auto onafhankelijk van elkaar kunnen aandrijven:
- de viercilinder 1.6 THP 270 S&S-benzinemotor met het hoogste specifieke vermogen ter wereld,
- een elektromotor met een vermogen van 85 kW/115 pk die is gekoppeld aan de 6-versnellingsbak,
- een elektromotor met dezelfde kenmerken op de achteras.

Om een onberispelijk rijgedrag te garanderen, is het zwaartepunt zo laag en zo centraal mogelijk gepositioneerd.  De lithium-ionbatterij van 3 kWh met een uitstekende verhouding vermogen/afmetingen zit onder de achterzetels op de plaats van de brandstoftank. De tank met een inhoud van 50 liter is nu ondergebracht in de bagageruimte, boven de achterste elektromotor en de twee transformatoren.  In hun streven naar perfectie hebben de ingenieurs van PEUGEOT Sport de tankbodem volledig hertekend zodat deze perfect aansluit op de onderdelen eronder.  Zo werden enkele millimeters extra in de hoogte gewonnen, wat de prestaties ten goede komt. 

Het rijgedrag van de PEUGEOT 308 R HYbrid is bepaald indrukwekkend, vooral bij het wegaccelereren uit een bocht, met dank aan de vierwielaandrijving.  Het remsysteem is volledig berekend op het hoge prestatieniveau en bestaat uit geventileerde remschijven met een diameter van 380 mm en vier zuigers vooraan, en remschijven met een diameter van 290 mm achteraan. Ze worden echter bij het remmen niet altijd aangesproken.
De door PEUGEOT Sport ontwikkelde aandrijflijn kan namelijk over het gehele snelheidsbereik, dus vanaf 250 km/u, de auto afremmen met behulp van de elektromotoren. Dit zgn. regeneratief remmen spaart niet alleen de remschijven en -blokken, het is ook één van de drie manieren om het batterijpack op te laden.